Forfatter Emne: 307 Vs C5  (Læst 1650 gange)

CS106

  • Gæst
307 Vs C5
« Dato: 26. Februar 2009, 15:28 »
Hej.

Jeg skal måske snart skift min gamle 306´er ud og jeg går efter en St. car igen.
Jeg har indkredset mig på 2 biler. Peugeot 307 2,0 HDi 136 SW brugt fra 2006 og Citroën C5 2,0 HDi Elegance Weekend 6g. Brugt fra 2005

Personligt hælder jeg mest til C5 pga de rigtig gode plads forhold og dens rigtig lækre køreegenskaber. Den kan også trække lidt mere campingvogn end 307 kan.

Men jeg er lidt i tvivl om jeg skal smide de ekstra penge efter en C5´er der er et år ældre, bare for at få mere plads og en flyderslæde. eller om jeg skal holde mig til Peugeot som jeg jo trods alt har kørt i, i mange år uden de store problemer og omkostninger.

Hva syntes i ?

larsK

  • Gæst
RE: 307 Vs C5
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2009, 15:47 »
begge biler er gode, men jeg hæller mest til 307, du skal regne med at C5 har den luft undervogn og hvis den går istykker (er set før) så koster det kassen at få det lavet. der ud over den 307 136HK med 6 gear er en skøn bil køre godt men har tilgændgæld problemer med pæreforbrug men det er der en mulig løsning på.

men op til dig selv, syndes også selv at 307 er lidt pænere.

Dieselfreak

  • Gæst
RE: 307 Vs C5
« Svar #2 Dato: 26. Februar 2009, 16:26 »
307´eren er klart den pæneste af de 2 biler. Har selv haft 307 2.0 HDI 16v. 136 hk og 6 gear, aldrig kørt en bil med bedre motor. Den trak som en bryggerhest og gik rigtig langt på litteren. Hvis man stolede på computeren kunne jeg under optimale forhold få den til at køre tæt på 30 km på literen. 85 km/t på lige landevej, vindstille og 6 gear kunne den komme op på de knap 30 på literen.

Vicla

  • Gæst
RE: 307 Vs C5
« Svar #3 Dato: 27. Februar 2009, 08:55 »
Jeg har haft sådan en C5 fra 2005, en 2,0 HDi.. og den stod desværre en del på værkstedet.. heldigvis var det en firmabil, så skulle ikke selv betale.
Men som du selv nævner så er der oceaner af plads i sådan en bil, og en fantastisk campingtrækker.... når ikke lige den skal på værkstedet:|

Min C5 fik skiftet bagklap hele 2 gange. Modellen har problemer med fugt i den ledningsboks der sidder henne i front, bagved kofangeren... og hele kofanger skal afmonteres for at komme derind:@ og det tager tid=koster.
Eneste løsning.. er at fylde boksen med silikone.. så er fejeln væk.... den er årsag til mange mærkelige computerfejl... om denne boks er ændret på senere modeller ved jeg ikke noget om.

Min havde så ingen problemer med undervognen overhovedet.. nåede at køre 70.000km i den.. fik den fra helt ny.

Jeg ville nok vælge 307`eren.. men har jo også noget med smag at gøre.... og hvis den kan trække din campingvogn...så!!!!

CS106

  • Gæst
RE: 307 Vs C5
« Svar #4 Dato: 27. Februar 2009, 09:06 »
307 må trække 1500 kr og C5 1400 kg. Der er dog mulighed for at veje C5 op helt op til 1700 kg, men det har jeg ikke behov for. Bare jeg kan trække min vogn på 1400 kr så er jeg tilfreds.

Den C5 jeg har kigget på har kørt 44000 og været til service ved 15000 og 30000 km. Der har ikke været nogle problemer med den overhovedet (har snakket med tidligere ejer om det) Det er en generation 2, så alle modellens børnefejl fra generation 1 er rettet, men det betyder jo ikke at der ikke kan komme andre fejl.

Prisen er der ikke den store forskel på. 219000 for C5 og 210000 for 307.
Men der er nog mulighed for at få begge sælgere ned i pris i disse tider ;)
« Senest Redigeret: 27. Februar 2009, 09:16 af CS106 »

Vicla

  • Gæst
RE: 307 Vs C5
« Svar #5 Dato: 27. Februar 2009, 09:36 »
Ja.. ok.. den jeg havde var generation 1;)
Men en dejlig bil at køre i..C5, hvis man er til flydere....

Det du skal være opmærksom på også er pæreskift foran i højre side.. da skal du have fat i en kirurg... hvis ikke du vil skille bilen ad... det tager en mekaniker ca. 20 min at skifte sådan en forlygtepære...B) Men man kan gøre det selv.. skal bare være instillet på det tager mere end 2-3 min.

Motormæssigt er det jo samme motor i begge køretøjer..
C5 har så den der undervognsindstilling.. som hedder sport... men der er stort set ingen forskel på virkemåden i standard og sport.. men du har dog muligheden for at hæve bilen, hvis du skal køre på meget ujævne skovveje....
Derudover har C5 den fordel at den har automatisk niveauregulering af højden.. dvs. putter du meget vægt bagi og hænger CV på.. så retter bilen sig op til normalt niveau:D derudover sidder der en knap i bagarummet der kan sænke bilen 7-8cm for lettere at kunne læsse  tunge varer:) alt sammen pga. luftundervognen
« Senest Redigeret: 27. Februar 2009, 09:41 af Vicla »

CS106

  • Gæst
RE: 307 Vs C5
« Svar #6 Dato: 02. Marts 2009, 07:18 »
Luftundervognen er et stot plus syntes jeg.

Mht pæreskift, så har jeg prøvet det på C5 et par gange så det er efterhånden indlært. I øvrigt sætter jeg nok en modstand i så lygterne kun får de 12 v de skal have.

Jeg tror efterhånden jeg er overbevist om at det bliver en C5 jeg kommer til at trille i frem over.