Forfatter Emne: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..  (Læst 4724 gange)

lee300

  • Gæst
At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Dato: 19. December 2008, 01:18 »
Forleden skulle jeg skifte venstre fjernlyspære på min 407. Det har jeg aldrig haft behov for før.. (men nærlyset futter af ca hver 3. måned - det er en anden historie)...  Nærlys er let at udskifte, man kan komme til. Men fjernlyset er en ganske anden sag. Enten skal man have fingre som en 10-årig eller osse skal man have særlige fysiologiske kvalifikationer. Det korte og det lange er, at låsebøjlen ikke ville hægte sig fast i låsehullet i den ene side, og efter nogen tids bøvlen faldt bøjlen af. Og med det udsyn (mangel på) der er til at finde ud af at montere den igen, så gir man op... (jeg gjorde). Så afsted til et Peugeot værksted. De skiftede pæren, det tog over en time, det krævede at de skilte bilen mere eller mindre ad, demonterede hele forlygten, og ... det lykkedes. Det "sjove" ved det hele er så bare at jeg nu står med en regning på over 1200 kroner... for at skifte en forlygtepære på en bil!!!!! - Vi holder lige en kunstpause.... og trækker vejret dybt...  Venner: Kan det være rimeligt, at en simpel handling som at skifte en forlygtepære kræver indblanding af et autoriseret Peugeot værksted? Og derefter få en regning i den størrelse? Er der nogen, der har prøvet noget der ligner dette? Og... skulle Peugeot Danmark ikke vise sig fra den pæne og samarbejdsvillige side i sådan en situation? Kan sgu da ikke være meningen, at der skal specialværktøj og professionel mekanikersnilde til for AT SKIFTE EN PÆRE???.... Hvad siger I? Venligst en 407-ejer i løvens gab.

Dieselfreak

  • Gæst
RE: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Svar #1 Dato: 19. December 2008, 09:24 »
Trist historie må jeg sige. Men hvis du har læst andre steder her i forumet kan du se at der er mange der er utilfredse med peugeots regninger.
Min egen erfaring er også at de tager total overpris for deres arbejde. Jeg bruger ikke længere autoriseret værksteder, men bruger en lille lokal mand, knald dygtig og koster ikke engang det halve af peugeot.
Det der fik bærgeret til at flyde over i mit tilfælde var, at jeg skulle have skiftet et defekt brændstofrør. 1200 kr, og da jeg dagen efter skulle se deres arbejde kunne jeg se de ikke engang havde monteret røret ordenligt. De havde bare sat det på, men ikke spændt det fast, så røret hang og dinglede. Jeg kørte ned på værkstedet og brokkede mig, og værkføren kom ud og kiggede på det. Han stod og kiggede på det i 2-3 minutter og man kunne se han stod og bryggede på en undskyldning. Han siger så herefter "Ja det kan jeg godt se, men det virker jo fint" Men ok de skulle nok kigge på det. En time efter var det monteret færdigt, og de ville have 500 kr for det. Som jeg nægtede at betale.
Så jeg bruger aldrig peugeot værksteder mere.

sh7873

  • Gæst
RE: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Svar #2 Dato: 19. December 2008, 18:43 »
Jeg kommer lige med et par kommentarer. Har en 406, den sprang også folygtepærene efter forgodtbefindende :@  Fik et tip af min svoger, om at købe en modstand ved mekonomen, der bare skulle monteres mellem batteriets + og - pol !! Som erfaren bilmand ( pladesmed gennem 15 år ) tænkte jeg: ja ja, og månen er en grøn ost, men købte alligevel en, hvilket nok er det bedste køb, jeg nogen sinde har gjort. Pærene holder 3-4 gange så lang tid, og dimsen kostede kun 70 kr.
Synes også 1200 er meget.
På visse biler, bl.a på nogle renaultér, Skal man starte med at demontere begge plastinderskærme, derefter afdækning under motor, så forkofangeren, derefter folygten, inden du kan skifte din pære i folygten!!!!!!! :o   Samme procedure skal iøvrigt anvendes, hvis du vil skifte pæren til positionslyset. Flot af renault, sådan at tænke på værkstederne, sæt nu de blev arbejdsløse B)

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: At skifte fjernlyspære på en 407.....
« Svar #3 Dato: 19. December 2008, 18:57 »
Jeg har de bedste erfaringer med pæreskift og holdbarhed på samme hos Peugeot i Viby har jeg  fået skiftet pærer få gange for de springer ikke ret tit. På min 407 fra 2004.
Det har kun kostet det pærerne koster og det har været billigt, i hvert tilfælde under 100,- pr gang.
De sætter en Lærling til det.
MVH Ole Edslev
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

CS106

  • Gæst
RE: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Svar #4 Dato: 19. December 2008, 21:43 »
Tja jeg syntes også det lyder totalt ude i skoven med en regning på 1200 for en ny pære.
Men som bilerne bliver bygget i dag, så er det nok langt fra sidste gang vi ser sådanne tilfælde. Bilerne bliver mere og mere tætpakket i motorrummet og det betyder at der skal pille en masse ud for at komme til de mest simple ting.

Mht priser, så er der jo heldigvis ikke nogen der kan tvinge en til at bruge Autoriseret værksteder mere. Så man kan jo frit finde sig et værksted der har de priser man vil betale.
Mine to biler er efterhånden ved at være gamle maskiner og jeg er for længst holdt op med at bruge det lokale peugeot værksted.Jeg gider gangske enkelt ikke bruge penge på deres Service, når jeg ved jeg er den sidste ejer af bilerne.

CS106

  • Gæst
RE: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Svar #5 Dato: 22. December 2008, 20:12 »
Jeg var lige en tur forbi Ronald Carlsen i ODense og se på en dyt i dag, de fortalte mig at det med pæreskifte altså ikke skulle være noget problem. De sætter 5 min af til det, og de gør det gratis mod at man naturligvis køber pæren af dem.

Men hvis det er så nemt som de siger, så skullle der stadig være en del at spare på pæren. Hvis man holder sig fra de dyre pære som Osram og Phillips osv, så kan man skift begge pære for en hund.

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Svar #6 Dato: 27. December 2008, 09:43 »
De fleste Peugeot værksteder skifter en pære gratis, hvis man køber den hos dem. Og de er ikke engang dyre. Min far fik skiftet begge forlygte pærer på sin 308 for omkring 215,- for Osram nightbreaker H7. Dem har jeg set på tankstationer til 325,- og så skal man jo selv skifte dem.

Et andet tip til at skåne forlygtepærerne er at tænde for positionslyset før bilen startes og bagefter slå over på kørelys/nærlys. Så holder pærerne meget længere. Jeg skifter meget sjældent pærer på min 307.
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

larsK

  • Gæst
RE: At skifte fjernlyspære på en 407......? DYRT..
« Svar #7 Dato: 22. Januar 2009, 20:00 »
de er ellers okay nemme at skifte hvis man har prøvet det før. men er rigtig førstegang er det hos en peugeot mand der kan vise dig det.

Pugmeister

  • Gæst
RE: forlygtepære.
« Svar #8 Dato: 21. Marts 2009, 00:56 »
det er ganske korrekt at det er vanskeligt på visse biltyper at skifte pærer i forlygterne. Nogle biler er værre end andre, jeg arbejder hos et biludlejningsselskab, og der har jeg erfaring fra flere bilmærker. På flere af dem, bl.a. hyundai i den ene side, må jeg give op og sætte værksted til at skille forlygtearrangementet ad.

Pænt nederen.

 Pugmeister.