Forfatter Emne: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..  (Læst 2423 gange)

JR Peu406geot

  • Gæst
Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Dato: 15. Februar 2009, 12:21 »
Hey all...

Har et pudsigt problem med tomgangen i min 406 1.8 fra `04, ved "normal kørsel" primært by og provinskørsel er der ingen problemer overhovedet, men tager jeg en tur på motorvejen, kan ikke angive hvor langt, men er sket flere gange imellem Ålborg-Århus og grænsen-Århus.
Når jeg kommer af motorvejen igen, så kan den ikke finde ud af tomgangen, den flakker op og ned imellem 1000 og 1800 omdr./min og det bliver den ved med, også 10km efter at jeg er kommet ned i hastighed, men stopper jeg så motoren ved et lyskryds f.eks. og starter igen, så virker det hele perfekt..

Nogen der har prøvet noget lignende og kender løsningen ??

//Jesper

origo

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Svar #1 Dato: 17. Februar 2009, 18:31 »
Jeps min kan finde på det samme, og også efter motorvejskørsel. Men den står stabilt på 1500 omd/min koblet ud eller i frigear, gasser jeg op efterfølgende 3 - 4 gange hopper den ned på det oprindelige 7-800 omd/min. Gider ikke spilde min tid på at lave det.... har hørt at det skulle være stepmotoren der skulle være skyld i det, men det er absolut noget jeg kan leve med, i betragtning af hvad en ny stepmotor koster :|

larsK

  • Gæst
RE: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Svar #2 Dato: 17. Februar 2009, 18:37 »
har lige lavet en idag på arbejdet samme bil. og det var stepmotoren. koster ca 650 plus mormor.

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Svar #3 Dato: 17. Februar 2009, 20:46 »
Takker, har godt nok hørt flere sige at man skal rense step motor nu, så mon ikke jeg bliver nød til at prøve det :)

thx!

Jesper

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Svar #4 Dato: 16. Maj 2009, 17:52 »
Nå.. nu fik jeg endelig taget mig sammen til at gøre noget ved problemet, ved ikke lige hvad der skete for min Peugeot forhandlers lommeregner, for han skulle have 1700,- for den stepmotor og det ville jeg IKKE give!
Jeg købte en i England i stedet og slap med 250,- hvilket jeg fandt mere rimeligt...

Og historien ender lykkeligt, det er som at få en helt ny bil, jeg tror der er mange der kører rundt med en defekt stepmotor derude, for der forsvandt en masse små irriterende ting ved min bil nu og flere af de ting har jeg også bemærket ved andre 406`ere jeg har kørt i.

Huggeri ved lave omdrejninge, huggeri ved opstart/tilkobling, små vibrationer i hele bilen ved tomgang, specielt lige når AC kompressor slår til, det bla. de ting jeg er sluppet for nu... NICE ;)

Jesper

bim2009

  • Gæst
RE: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Svar #5 Dato: 18. Maj 2009, 11:33 »
Hvor købte du den ?

kim cl

  • Gæst
RE: stepmotor
« Svar #6 Dato: 18. Maj 2009, 17:18 »
spørger måske dumt men hvad er en stepmotor og hvad gør den :o

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: Ustabil tomgang efter motorvejskørsel i 406`er..
« Svar #7 Dato: 18. Maj 2009, 19:51 »
@bim2009
Jeg købte den på Ebay.co.uk, noget billigere end i DK..

http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=p2681.m38.l1313&_nkw=peugeot+idle&_sacat=See-All-Categories

@kim cl
Det er en lille form for magnetventil, der sidder på manifolden ved gasspjældet og regulerer tomgangen :)

//Jesper