Forfatter Emne: 1,6 HDI rasler ved koldstart  (Læst 5082 gange)

krausei

  • Gæst
1,6 HDI rasler ved koldstart
« Dato: 12. August 2009, 13:56 »
Hej!

Min 407 SW 1,6 hdi, 2007, 90.000 km. rasler ganske meget i de første 2-3 sekunder efter koldstart. Det lyder næsten som en kæde, der lige skal smøres for så at holde op med at støje - derefter lyder den som en almindelig kold dieselmotor - helt normalt.

Den bliver passet og plejet med anbefalet service, og olie checkes hver 2. dag, da jeg kører ca. 1500-2000 km./uge. den bruger max. 1-1,5 liter olie på 20.000 km.

Ud over skift af højtrykspumpe, mellempotte, venstre styre-"klump", skiver, dual-mass svinghjul og kobling, samt søgning af diverse knirkelyde, så kører den som en drøm.

Hvad kan det være, og er der nogen der har oplevet tilsvarende?

holm 83

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #1 Dato: 13. August 2009, 19:37 »
ja defekt kædestrammer kendt problem på de motore og dyr omgang

huseauto

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #2 Dato: 13. August 2009, 20:57 »
der er ingen kæde(der er tandrem).

larsK

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #3 Dato: 13. August 2009, 21:16 »
giver huseauto ret, sider ikke kæde på den, men tandrem. kun de nye BMW motore som er monteret i peugeot biler køre med kæde.

men kan også være krumptaps hjulet der støjer. er set før.

krausei

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #4 Dato: 14. August 2009, 10:44 »
Tak for svarene!

Talte med værkstedet i dag - det kunne være olien der var løbet fra ventilløfterne, og dermed gav støjen. De checkede tandremmen, som kan ruste - men den var fin. Det kunne også være koks på dyserne - det sidste forstår jeg ikke, da 95% af min kørsel er motorvejskørsel med 130 km/h + - nu får den en dyserens og så må vi se...

holm 83

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #5 Dato: 15. August 2009, 14:45 »
Citér
larsK skrev:
giver huseauto ret, sider ikke kæde på den, men tandrem. kun de nye BMW motore som er monteret i peugeot biler køre med kæde.

men kan også være krumptaps hjulet der støjer. er set før.


er det noget i 2 vel vædde om?????? der sidder både kæde og tandrem på en 1.6 hdi og en 2,0 16v hdi
tandemmen sidder som den plejer og kæden imellem de 2 knaster hvorfor de har valgt og lave den tåbelige løsning aner jeg ikke men det har de altså og kæde strammeren ryger tit på de 1,6er har skiftet 3 de sidste 14 dage på arbejde peugeot værksted

larsK

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #6 Dato: 15. August 2009, 17:59 »
har aldrig hørt peugeot motore med kæde og rem. du mener nok kæden til oliepumpen.. men rer også lige meget fyren har været nede og fået dem til at kigge på (tandremem) om den var løs så der var rem på den..

holm 83

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #7 Dato: 15. August 2009, 20:41 »
Citér
larsK skrev:
har aldrig hørt peugeot motore med kæde og rem. du mener nok kæden til oliepumpen.. men rer også lige meget fyren har været nede og fået dem til at kigge på (tandremem) om den var løs så der var rem på den..


selvfølgelig mener jeg ikke kæden til oliepumpen

der sidder en tandrem som normalt som takter motoren også sidder der en kæde som forbinder de 2 knaster da det er 16 ventilet kæde opstrammeren plejer og gå istykker så kæden larmer længer er den ikke ring og hør peugeot eller citroen hvis du ikke tror på hvad jeg siger burde nok vide hvad der er hvad når jeg har lavet peugeot biler i 9 år

larsK

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #8 Dato: 15. August 2009, 23:04 »
har selv lavet peugeot biler i 7 år, er bare ikke stødt på  det, men vil da holde øje med det nu..

silverfox

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #9 Dato: 16. August 2009, 14:08 »
Heller ikke et problem jeg har hørt om. Jeg har ellers arbejdet med Peugeot i 9 år. Men der sidder en kæde mellem knasterne, det er rigtigt nok.

larsK

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #10 Dato: 16. August 2009, 14:29 »
har selv undersøgt det, og den er god nok sider kæde fra knast til knast da tandremen kun går fra krumtap til 1 knast, så køre kæden fra knast til det andet knasthjul

holm 83

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #11 Dato: 16. August 2009, 15:31 »
vi laver ellers mange af dem og ved citroen som ligger ved siden af os også gør

ved der i tidernes morgen kom en kampange på kæde og tandhjul på 2.2 16v hdi fra 406 807 osv osv noget med køde knast hjulene kunne rykke sig

træls og dyrt arbejde når de er ude over garantien

simon vp

  • Gæst
RE: raslen..
« Svar #12 Dato: 17. August 2009, 19:51 »
kunne godt lyde som kæden,,, men kan da os nemt ske der bare lige er ventilerne der skal ha olie tryk..

krausei

  • Gæst
RE: 1,6 HDI rasler ved koldstart
« Svar #13 Dato: 14. September 2009, 10:47 »
Lige en opfølger:

Dyserensen hjalp (selvfølgelig) ikke, og støjen var der stadig - kørte ind med bilen igen, og det viser sig nu, at det er problemer med olien der løber fra ventilløfterne = byt til nyt.

Rep. kr. 14.500 + moms - jeg håber dog, at garantien dækker...

Og ja - der er både tandrem og kæde der kan rasle - oplyser værkstedet, som i øvrigt til dato har behandlet alle klager seriøst (Peugeot).