Forfatter Emne: Motorproblemer på 407 1.8 benzin  (Læst 2923 gange)

monimoni

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Dato: 05. November 2009, 10:34 »
Det er ligesom om motoren "drukner" når der gives gas. Det sker både ved start fra "stående" og ved gearskift op igennem gearene.
Har været på værksted flere gange. Har været ind over importøren.
Problemet syntes at være indstilling af indsprøjtning ifb emmisionsgrænser. Indstillingen er, så vidt det er forstået, noget software der ikke umiddelbart kan ændres.

"Eksperterne" siger, at problemet gælder alle Peugeots 1.8 benzin motorer i 407 modellerne - og at det handler om at "tvinge" motoren til at yde i henhold til emmisionsregler.

Med andre ord, skulle problemet løses, ville det betyde at bilen ikke længere overholder førnævnte emmisionsregler.

Er der nogen der ved noget om denne problematik - eller endnu bedre - kender til en løsning?
Nu  308 2014 1.6 Blue e-HDi 6 trins
Før 407 2005 2.2 SW haft i 9 år - 135.000 km

silverfox

  • Gæst
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #1 Dato: 05. November 2009, 11:57 »
Det står dels ikke klart hvad du mener med "drukner", dels forstår jeg ikke om der overhovedet ER et problem? Altså; er det noget du opfatter som et problem, men Peugeot er uenig? Fordi det lyder da til at der har været en del "eksperter"  inde over....

monimoni

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #2 Dato: 08. November 2009, 16:14 »
Den tager ikke gas med det samme - det varer ca 2 sekunder, og det sker ved gearskift, og ved start fra stående. Havde det været en ældre bil (meget gammel) så ville man tro at det var fordi chokeren ikke ville slå fra,

Man er ikke uenig fra Peugeots side, man siger blot "at sådan er det - og det må alle der har denne motor leve med".

p.s. Som du kan se af mit slogan, er det ikke min egen bil der er tale om, men en kammerats. Han er godt og grundigt træt af at være blevet trukket rundt af Peugeot, og da jeg selv er så glad for min egen 407 2.2 - er denne henvendelse gennem Peugeot Club Danmark, mit bidrag til at endnu en Peugeot ejer kan blive glad og tilfreds igen.

Håber en eller anden har en løsning, eller i det mindste, kender til problemet.
« Senest Redigeret: 08. November 2009, 16:20 af monimoni »
Nu  308 2014 1.6 Blue e-HDi 6 trins
Før 407 2005 2.2 SW haft i 9 år - 135.000 km

silverfox

  • Gæst
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #3 Dato: 09. November 2009, 10:28 »
Jeg har aldrig hørt om det før. Men udtalelsen om at det er en egenskab for "alle 1,8 benzinmotorer i 407" lyder mærkelig. Der er nemlig 2 forskellige 1,8ere afhængig af bilens alder.
Dog vil jeg sige at det lyder rimeligt, at det er en egenskab for denne motor og ikke en fejl.
Nu ved jeg ikke hvordan din kammerat kører, men måske er 1,8 simpelthen ikke kraftig nok til den måde han vil køre på?

monimoni

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #4 Dato: 09. November 2009, 17:19 »
Det er en model 2004.

Problemet, gør at man skal "file" på koblingen når man starter - ellers går den i stå. Man skal ligeledes "file" på koblingen når man skifter op i gear. Det gør nærmest bilen værdiløs, at man skal køre den sådan, for at undgå at motoren går i stå.

Det er ikke et spørgsmål om en "for svag motor", det er et problem som Peugeot kender og anerkender, men som de, indtil videre, ikke har kunnet give en løsning på.

Problematikken handler (måske) om softwaren der styrer mængden af benzin i indsprøjtningssystemet. Det handler (måske) også om at motoren skal overholde nogle EU emmisionsgrænser, som den (måske) ikke nogensinde er produceret til at kunne klare. Måske er det også forklaringen på, hvorfor senere udgaver af 407 ere, fik en anden 1,8 motor?

Jeg ved godt at det er en opgave ud over dem vi normalt ser her i forummet, men det ville altså være rigtigt flot af Clubben, hvis vi kunne komme med en løsning på denne her. Også hvis der kun er tale om teorier!
« Senest Redigeret: 09. November 2009, 17:22 af monimoni »
Nu  308 2014 1.6 Blue e-HDi 6 trins
Før 407 2005 2.2 SW haft i 9 år - 135.000 km

silverfox

  • Gæst
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #5 Dato: 10. November 2009, 10:48 »
Hmm....1,8eren i en 407 fra '04 er den samme som lå i de sidste 406ere.
Grunden til at der kom en ny 1,8er, var at motoren skulle leve op til nye EU-emmisionsgrænser. Det var ikke for at løse det problem du beskriver.
Det lyder rigtig nok som et motorstyringsproblem....

monimoni

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #6 Dato: 11. November 2009, 00:28 »
Hvis ikke jeg helt har misforstået, så bekræfter du jo netop at det var pga de nye emmisionsgrænser, at 407 erne fik nye 1.8 motorer. Og hvis denne teori er rigtig, så passer det jo også at man har været tvunget til at "presse" de tidligere motorer, til at opfylde disse grænser.

Så alt i alt, ja - det må være motorstyringen, og så er vi tilbage til udgangspunktet, at der skal en anden software til.

Hvordan kan man ændre softwaren til motorstyringen - for i første omgang at løse problemet, og når bilen så skal til syn, så skal man ændre softwaren tilbage...
Nu  308 2014 1.6 Blue e-HDi 6 trins
Før 407 2005 2.2 SW haft i 9 år - 135.000 km

silverfox

  • Gæst
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #7 Dato: 11. November 2009, 08:50 »
Hvis det var tilfældet, at man skulle "presse" de gamle 1,8ere, ville dette problem være mere udbredt. Altså; Peugeot introducerede ikke den nye 1,8, fordi der var et problem med den gamle. EU indfører løbende nye emissionsgrænser som Peugeot jo skal leve op til.

Jeg tror snarere at der ligger en udiagnosticeret fejl i den pågældende styreboks. Men det indebærer at man skal udskifte styreboksen og det er jo ikke helt billigt....

silverfox

  • Gæst
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #8 Dato: 12. November 2009, 11:07 »
Jeg æder lige mine ord:
407eren har kun kunnet fås med den nye, 125 hk 1,8er. Til gengæld er netop det du beskriver en "egenskab" for netop den motor.
Det ER et generelt, kendt problem som der ikke er en løsning på. Desværre....

monimoni

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorproblemer på 407 1.8 benzin
« Svar #9 Dato: 16. November 2009, 19:45 »
Jeg har arbejdet videre med problemet og helt tilfældigt støtte jeg på en citroen mekaniker, der nikkede genkendende til problemet. (Åbenbart har Citroen motorer samme problem) - på nettet har jeg ligeledes fundet en del i engelske forums for ford og peugeot - og til sammen giver alt dette et billede af at det er et problem der opstår i forbindelse med EGR systemet. Et system der tilbagefører gasser fra udstødning til indsugning for at genbruge ubrændte gasser.

Der fremføres mange løsninger. I nogle skal man skille systemet ad, og rense det grundigt - i andre skal EGR systemet skærmes af  (ulovligt - men det virker) -og sådan bliver man ved - uden at der er nogen der helt kan forklare hvad der skal gøres.

Men et er sikkert, det er et problem som rigtig mange Peugeot kunder har betalt rigtig mange penge for - og som ikke er blevet løst!
« Senest Redigeret: 24. November 2009, 21:54 af monimoni »
Nu  308 2014 1.6 Blue e-HDi 6 trins
Før 407 2005 2.2 SW haft i 9 år - 135.000 km