Forfatter Emne: Ujævn motorgang og ingen gas  (Læst 3071 gange)

ldalsgaard

  • Gæst
Ujævn motorgang og ingen gas
« Dato: 24. Februar 2010, 20:26 »
Hej,

Jeg håber virkelig, at der er nogle af jer peugeot entusiaster derude, der kan hjælpe mig.

Jeg har lige skiftet min gamle 106'er ud med en 206'er, og den har indtil nu kørt meget pænt. Det er en 1,4 fra 2001.

Der er imidlertid sket det nu, at motoren går meget ujævnt. Min mekaniker har sagt, at det er fordi den kører på 3 cylindre i stedet for 4, så derfor mærkes det som om bilen ryster (man kan eksempelvis se det på gearstangen). Bilen vil ikke tage gas - dvs. jeg kan gasse op ud fra et lyskryds i 2. gear og træde speederen helt i bund, uden der egentlig sker noget. Det samme kan ske, hvis jeg prøver at overhale på motorvejen i 5. gear! Min mekaniker har givet op, efter at have prøvet at skifte tændspolen (som det altså ikke var), da han ikke har det fornødne elektriske udstyr til at teste bilen. Inden jeg tager til en autoriseret peugeot forhandler, vil jeg bare gerne høre, om der er nogen herinde, der har bud på, hvad det kan være, der er galt med den? Måske kan jeg spare lidt penge ....

Jeg håber, nogle har gode råd og evt. kan hjælpe mig.

Venligst,
Louise

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Ujævn motorgang og ingen gas
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2010, 20:57 »
Det kunne være indsprøjtningsdysen der ikke åbner på den cylinder der ikke tænder.
Dårlig forbindelse til tændspole på tændingsbro (stikforbindelser).

Det var de nemme ting der kunne være galt. Ellers kan det være manglende kompression på denne cylinder, som er en noget mere omfattende reperation.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

huseauto

  • Gæst
RE: Ujævn motorgang og ingen gas
« Svar #2 Dato: 24. Februar 2010, 21:41 »
Det kan være at du spar mase penge til at køre til en som har førstand på bilen istedet for at prove gæte hvad den fejler.
Hvis du skifter alle dele som kan være årsag så er bedre køre bilen til peugeot eller køre til en som kan udlæse fejl.
Du har allerede smidt ud penge til tændspole.

venlig hilsen

www.husegracaninauto.com

holm 83

  • Gæst
RE: Ujævn motorgang og ingen gas
« Svar #3 Dato: 25. Februar 2010, 07:22 »
dyse på cylinder nr 4 altså den helt ovre ved tandrems siden det er med 99% den er det alt tid

ldalsgaard

  • Gæst
RE: Ujævn motorgang og ingen gas
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2010, 20:13 »
Tak for svarene. Jeg har selvfølgelig ikke planlagt at skifte alt, I gætter på, og jeg betalte ikke for den tændspole, den blev blot sendt tilbage. Så ingen penge brugt, endnu!!

Holm: Jeg tror, du har ret. Det lyder som noget, det helt helt sikkert kunne være. :-)

Et til spørgsmål.. For at få det at vide, skal jeg til en autoriseret mekaniker, da min egen ikke har fejlfindingsudstyret. Kender I nogle steder i København, som er billige at tage til? Og kan jeg bare få dem til at finde fejlen, og så få min egen mekaniker til at lave det efterfølgende, eller?

Peugeot her i København N skulle have 700 kr. bare for en fejlfinding. :-/

ldalsgaard

  • Gæst
RE: Ujævn motorgang og ingen gas
« Svar #5 Dato: 25. Februar 2010, 20:16 »
Holm: Dumt spørgsmål, men skal den så udskiftes eller blot renses? :-) På forhånd tak

holm 83

  • Gæst
RE: Ujævn motorgang og ingen gas
« Svar #6 Dato: 25. Februar 2010, 21:48 »
den skal skiftes en hver mekaniker burde have et multimeter dysen skal bare ohmes ud tager max 20 min og gøre den skal bare have samme ohms værdi som på cylinderen ved siden af