Forfatter Emne: Lidt råd ang skiftning af tårnlejer  (Læst 1991 gange)

whateverdhc

  • Gæst
Lidt råd ang skiftning af tårnlejer
« Dato: 14. Maj 2010, 09:02 »
Jeg har fået købt mig en 306 stc 2.0 HDi fra 2000 og er sådan  set rigtig glad for den, men de mange km har sat sine spor :)

Den er begyndt at "klunke" fra venstre forhjul.
Af hvad jeg kan læse mig frem til her ind og det lidt er erfaring jeg har med biler så er vist tårnlejet der skal skiftes.
Man kan høre og mærke fjedren bevæge sig i ryk når man drejer rettet frem og tilbage fra "yderst" til "yderst"

Mit spørgsmål er så, hvor vanskeligt er disse at skifte?
Jeg er hverken hel eller halv mekaniker, meen har da selv skiftet bremser og styrekugler som den gik igennem syn med :)

Og kan dette også have indvirkning på at bilen trækker til den ene side?
Den er nemlig blevet sporet efter jeg skiftede styrekuglerne så det skulle jo helst være i orden.

Hov og så kunne jeg også bruge et hint til hvor og til hvad pris jeg kan få dem :)

Fandt dem her.

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/default.asp?hbutik=7126-000&hsprak=D&htider=+man%2Dtor+07%2E30%2D16%2E00++fre+07%2E30%2D15%2E00++l%F8r+10%2E00%2D12%2E00+&hadress=Tigervej+2+C%2C+7700+Thisted%2C+Tel%3A+%2B45+97963200&hepost=thisted@mekonomen.dk&hregnr=

Er det ikke bare den eller skal der mere til?
« Senest Redigeret: 14. Maj 2010, 09:42 af whateverdhc »

madmax

  • Gæst
RE: Lidt råd ang skiftning af tårnlejer
« Svar #1 Dato: 14. Maj 2010, 18:47 »
Har selv lige fået skiftet på min 406èr, jeg er også gør det selv mand og er ikke bange for at kaste mig ud i div. projekter. men havde heldigvis aliered mig med en mekaniker da de skulle skiftes. der var mere i det end jeg havde forestillet mig og det var to mands arbejde og prof værktøj er nødvendigt, jeg ved ikke om der er forskel på udskift metoden på din bil og min. men på min skal hele fjederbenet af mm.
Jeg kan kun få Mekonomens søgemaskine frem på dit link. men jeg købte hele sættet med gummi mm.  det er surt at ha det hele skildt ad og opdage at gummiet er istykker. good luck

whateverdhc

  • Gæst
RE: Lidt råd ang skiftning af tårnlejer
« Svar #2 Dato: 14. Maj 2010, 19:30 »
Takker for svaret, jeg prøver at give mig i kast med det :)

(hvorfor ku det ikke lige ha vist sig for 14 dage siden da jeg skiftede styrekugler og havde skidtet skilt af! : )

whateverdhc

  • Gæst
RE: Lidt råd ang skiftning af tårnlejer
« Svar #3 Dato: 16. Maj 2010, 08:48 »
Lige et lille "bump" på denne her.

Er der nogen der ved om slidte tårnlejer kan have påvirkning på sporingen? altså om disse kan få bilen til at trække skævt?

og er der noget jeg skal være specielt opmærksom på når jeg nu kaster mig ud i projektet?
Ud over at have det rigtige værkstøj og en mekaniker partner :)

larsK

  • Gæst
RE: Lidt råd ang skiftning af tårnlejer
« Svar #4 Dato: 16. Maj 2010, 12:35 »
det kan de godt, hvis de ikke køre ordentligt i lejerne så virker selvoprettningen ikke,