Forfatter Emne: Bolte på bagbro 106  (Læst 2457 gange)

106 Naestved

  • Gæst
Bolte på bagbro 106
« Dato: 02. August 2010, 13:09 »
Hej med Jer. Jeg skal til at skifte den komplette bagbro på min 106'er fra 1997. Bagbroen er fastholdt af 4 bolte. Disse bolte har ikke almindelige 6-kantede hoveder. Det er specialhoveder (ikke torx eller umbrako). Hvilket værktøj skal jeg bruge for at skrue disse bolte ud? Og hvor kan det fås?

M.v.h. 106'eren i Næstved.

Martinovitz

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #1 Dato: 02. August 2010, 14:22 »
Hey.
Jeg har også skiftet min bagbro ud på min 106'er fra 1994. Jeg havde ikke problemer med de fire skruer. De passede fint på en alm. top. Mener også at jeg brugte nogle lange toppe. De kan dog godt være fyldt med skidt, rust og rustbeskytter, så de umiddelbart ikke passer. Så fat en skruetrækker og gør skruerne rene med noget WD40 og en stålbørste.

Men jeg ved ikke om der er forskel på skruerne på de to modeller. Det lyder usandsynligt, men din bil er lige en tand nyere end min.

106 Naestved

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #2 Dato: 03. August 2010, 12:09 »
Tak for dit svar Martinovitz. Jeg har renset boltene og har studeret dem med lup. Det viser sig, at de forreste er alm. 6-kant bolte. Men de bagest har hoveder jeg aldrig har set før. Firkantede. Jeg kunne selvfølgelig bare tage fat med rørtangen ...

Martinovitz

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #3 Dato: 03. August 2010, 12:55 »
Ok.

Når du skal have boltene af, skal du have bagsæderne ud og holde imod. Det kræver 2 mand, ellers er det lidt besværligt. Dig under bilen, klar til at understøtte bagbroen, og én til at holde imod når du skruer.

Jeg kan ikke lige genkende de firkantede bolte du snakker om, men hvis du kan holde imod med en rørtang eller svensknøgle og ellers have rigtigt fat med toppe på den modsatte side, så burde det være muligt.

På min bil var bagbroen fuldstændigt gået og der var minus affjedning. Jeg købte en brugt bagbro fra en hugger i Ballerup for 1500 kr. Den var fra Frankrig og har aldrig set rust. Peugeot ville have 6000 kr. for en brugt renoveret bagbro.

Der er nu gået et år siden at jeg har skiftet bagbro og den er stadig tiptop og behagelig at køre med.
« Senest Redigeret: 03. August 2010, 12:56 af Martinovitz »

106 Naestved

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #4 Dato: 03. August 2010, 16:33 »
Nåååååår, OK, jeg vidste ikke, at der er løse møtrikker inde i bilen. Så burde det jo ikke være noget problem. Jeg troede møtrikkerne var svejset fast i en vange.

Jeg lader høre fra mig når den nye bro hænger der.

Jeg kunne ikke rede bremserørene - damn!

106 Naestved

Martinovitz

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #5 Dato: 03. August 2010, 19:14 »
Jeg kunne heller ikke rede det ene bremserør, så kørte over til den lokale mekaniker og lånte et bremserørssæt. Mine nibler (lydt lidt corny, hehe) var rustet fuldstændigt i stykker. Dem som sad på den franske bagbro var helt som nye og jeg kunne bruge dem.

Hvis du roder med bil engang imellem, så køb en Haynes bog. Den er meget god til at skabe sig et overblik over opgaven, inden man går i gang.

106 Naestved

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #6 Dato: 04. August 2010, 14:19 »
Hej Martinovitz,

Jeg har Haynes bogen. Hvad tror du er en af de få ting komponenter, der ikke er omtalt?

Yes, bagbroen.

Min 106'er og jeg har et meget tæt forhold til hinanden, der går laaaant tilbage.

Den har kørt næsten 400.000 nu, på samme motor, samme gearkasse, og still going strong. Den har aldrig ladt mig i stikken. Største operation jeg havde på den var topstykke af og på, da olietyvene på ventilstammerne var blevet hårde, og den brugte en liter olie om ugen. Jeg kom nye olietyve på og sleb ventilerne og nu bruger den slet ikke olie mellem olieskiftene. Jeg skifter olie ved hver 5000. Olie koster jo næsten ikke noget og den kan jo nøjes med en billig oliekvalitet ifølge instruktionsbogen.

I øvrigt har jeg bygget mig en oliesuger. en 60-liters olietromle og håndtaget fra Biltemas bremseudlufter samt en meter 7 mm stiv nylonslange. Virker formidabelt. Tømmer bundkarret fuldstændig på under 30 sekunder.

M.v.h. 106 Naestved

Martinovitz

  • Gæst
RE: Bolte på bagbro 106
« Svar #7 Dato: 04. August 2010, 19:43 »
Hey,
Jeg kan godt høre, at der er lidt af en "love-story" imellem dig og din bil =)

Jeg har lidt et hade-elske forhold til min..... Ikke mindst min Supra! Men lige nu hader jeg den mest....