Forfatter Emne: Skifte tændrør på 406  (Læst 2726 gange)

ultrasparc

  • Gæst
Skifte tændrør på 406
« Dato: 25. Maj 2010, 14:39 »
Hej

Jeg ville skifte tændrør på min 406 fra 2001, men kunne ikke vride nøglen rundt, så stramt som røret var skruet i. Min tændrørsnøgle er sådan en en-hånds ting (http://www.thansen.dk/product.asp?c=3861742781&n=-1379423902&pn=-1379389940), men det er måske nødvendigt med en lang arm, at dreje på?

Når nu jeg engang får skiftet, hvor stramt skal jeg så skrue de nye i?
Det burde vel ikke være nødevndigt at benytte momentnøgle.
"I gamle dage" da jeg rodede med Puch, og Triumph strammede man "til" til det føltes OK, men det kan man måske ikke?.

Betyder det noget at motoren var kold da jeg forsøgte?

En anden ting: der var lidt olie i bunden af det rør, som tændrøret sidder i - kan det være/er det et problem, eller er det "normalt"?

På forhånd tak.

Dibbern

  • Gæst
RE: Skifte tændrør på 406
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2010, 18:51 »
Jeg har en 406 2.2 fra 2002. Den kørte lidt underligt, her fra december og indtil for 14 dage siden. Det viste sig at der var sat nogle forkerte tændrør i. Dem der havde skiftet dem, de beklagede. Satte de rigtige tændrør i. Nul stillede computeren. og VUPTY!!!! Det blev en helt anden bil. Meget vigtigt at det er de rigtige tændrør, der bliver sat i. Noget med varm og kold tændrør. Og mon ikke du forsigtigt, kan dreje de tændrør ud ;)

morgan

  • Gæst
RE: Skifte tændrør på 406
« Svar #2 Dato: 25. Maj 2010, 19:08 »
jeg prøver....

Fordi der er savl nede ved tændrør, så ingen panik... normalt, da motor sveder i toppen.  Derfor lidt olie nede ved rør

Du MÅ aldrig bruge vold og luft for at tage rør ud.... Det hedder gefølen.?????
Kør motoren varm... lad den stå 5 min, og så ta rør ud af den..... Lad den blive kold,  dusk med lidt kobberfedt på gevind på tændrør og skrug dem i...

De skal spændes med en hård hånd... spænde til og så lige lidt til.. og så sidder de.

Vigtigt... løsne på varm motor, og spænd på KOLD motor.....

P.S. køb original rør, det er sku det bedste.....

mvh
Morgan
« Senest Redigeret: 25. Maj 2010, 19:17 af morgan »

ultrasparc

  • Gæst
RE: Skifte tændrør på 406
« Svar #3 Dato: 26. Maj 2010, 19:13 »
Tak for brugbart svar, morgan.

Jamen, det med gefühlen var skam også det der fik mig til at afholde mig fra at forsøge, når det nu netop føltes forkert.

Men, jeg forsøgte igen på en varm/lun motor, og denne gang begyndte jeg fra den "anden ende" - ingen problemer. Dvs. de 3 første gik fint, men det der sad fast første gang sad stadig HELT fast :(. Nå, jeg gjorde et forsøg mere og drejede.... indtil tændrørs nøglen gik i stykker (T-stykket gik løst), men det siger nok mere om billige kinesiske T.Hansen tools end mine kræfter B).

Jeg har samlet det hele igen da der sidder EYQUEM i nu, og jeg har købt DENSO-rør, så der sidder 4 ens rør i. Desuden er der et længere gevind stykke på EYQUEM rørene end på DENSO'erne, men det er vel OK.

Jeg tror jeg tager forbi mit gode værksted (Helsingør), og lader dem skrue nogle nye i - hvis der "skal" ødelægges et gevind er det nok bedst (for mig) at det sker et sted hvor det kan repareres...

mvh
Ole
« Senest Redigeret: 26. Maj 2010, 19:24 af ultrasparc »

morgan

  • Gæst
RE: Skifte tændrør på 406
« Svar #4 Dato: 27. Maj 2010, 09:33 »
hej igen..

Nej det er ikke ok, at sætte tændrør i med for kort/langt gevind.. det skal være den rigtige længde...

Denso er et fint mærke, men det skal stadig være de rigtige til din bil.
Det er derfor jeg skrev at du skulle købe originale, hvis du er i tvivl....