Forfatter Emne: 406 HDI kobling  (Læst 2184 gange)

lkh0808

  • Gæst
406 HDI kobling
« Dato: 12. Juni 2010, 19:38 »
Hej alle, jeg er ny i dette forum. Jeg har lige købt mig en 406 2,0HDI 110. Bilen har lige fået en ny kobling, da den gamle gled i høje gear, hvis bilen skulle trække. Stor var min overraskelse da jeg konstaterede at den nye kobling, kun var 0,8 mm tykkere end den gamle. Med andre ord, den gamle kobling var næsten som ny.
Nu har jeg så sat mig for at ville til bunds i dette problem. I min søgen efter en løsning på problemet, har jeg fundet ud af, at trykpladen ikke yder et optimalt tryk på koblingspladen. Dette skyldes efter min mening, enten en fejlkonstruktion eller for svag trykplade.
Jeg er under min søgen også stødt på en løsning hvor man bytter det originale 2 masse svinghjul ud med et normalt svinghjul, men denne løsning fås åbenbart ikke til en HDI motor, da denne har en træk kobling.
Nu til mit spørgsmål, er der nogen der har en fornuftig løsning på dette problem????

morgan

  • Gæst
RE: 406 HDI kobling
« Svar #1 Dato: 13. Juni 2010, 10:41 »
jeg tror at din kobling har været hård... du skulle nok nok ha slebet den med fint sandpapir og lige så med tryk og sving...
Har ikke hørt at tryk bliver dårlig i lameller, den kan blive ødelagt af trykleje så der er en dyb kant.
Dette er sagt på bagrund af det du skriver....

lkh0808

  • Gæst
RE: 406 HDI kobling
« Svar #2 Dato: 13. Juni 2010, 12:50 »
Den køber jeg ikke, svinghjulet bærer ikke præg af at være hård.
Det er selvfølgelig blevet pudset af inden montering af den nye kobling.
Nej fejlen må ligge i trykskiven.

lkh0808

  • Gæst
RE: 406 HDI kobling
« Svar #3 Dato: 14. Juni 2010, 13:39 »
Jeg har nu erfaret at der findes et komplet sæt til ombygning af koblingen i 406 HDI, herefter skulle der være ro.
Sættet kommer fra Valeo, prisen skulle ligge omkring 4.875,- Dkk