Forfatter Emne: 206 undervogn / "opstramning"  (Læst 3389 gange)

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
206 undervogn / "opstramning"
« Dato: 07. Juni 2010, 11:50 »
Jeg har en 100% standard (på nær et sat 15" alu) 206 1,4.

Jeg vil høre hvad I vil anbefale af muligheder for en lille opstramning af undervognen. Jeg vil have det billigt (da det er min "dårligtvejrsbil", når supraen holder i garagen) og går ikke op i meget/lidt sænkning, udseende, mærker eller justeringsmuligheder.

Min mål er at få mindre krængning og lidt bedre fornemmelse af kontakt mellem rat og hjul. T.Hansen har et sænkningsfjedresæt til 699,- Meeen ved ikke lige om det er anbefalelsesværdigt.

Hvis jeg får nogle strammere/lavere fjedre, hvad er jeres erfaringer? Er det nok, eller skal jeg også have gang i udskiftning af dæmere?

Husk på, jeg har ikke de store krav. Jeg vil bare have fornemmelsen af at sejle i en båd, væk :), og er ikke bange for at den bliver lidt hård.

På forhånd tak!
« Senest Redigeret: 07. Juni 2010, 11:51 af bodilx6 »

larsK

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #1 Dato: 07. Juni 2010, 19:29 »
den har jo ikke fjeder bag på, men en sækning ville da være en mulighed, men måske også nogen 16'' hjul med lavprofil,

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2010, 11:18 »
tak

Nogen forslag/erfaringer med billige fjedre foran der strammer lidt op?
- Ja, bagi skal den bare tilpasses hvad der sker foran jo. Nogen erfaringer/ting jeg skal være klar over for at pille ved torsionsstangen?

larsK

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #3 Dato: 08. Juni 2010, 21:08 »
du skal vide det er noget være lort at sænke den bag i,. ikke mange mekanikere der vil lave sådan noget,

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #4 Dato: 09. Juni 2010, 09:44 »
ok, interessant. Hvorfor?
Jeg håbede da på jeg lige selv fiksede det med et par bukke og en topnøgle...

morgan

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #5 Dato: 09. Juni 2010, 12:09 »
du skulle nok ikke ha købt en 206, og bare TRO.!!!!

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #6 Dato: 09. Juni 2010, 12:46 »
æhm.. forstår ik lige den der, mester.. er jo bare en trille-rundt-i-dårligt-vejr-bil.. ville bare være rart at have lidt mere fornemmelse af at "køre" bil frem for at sejle rundt.

Men det var egentligt anbefalinger og tips til hvilke fjedre mv..

Fik i øvrigt bilen mere eller mindre smidt i nakken.. :)

silverfox

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #7 Dato: 11. Juni 2010, 20:06 »
Lad være med at sænke din 206er! Altså med mindre du vil have smadret din bagbro og/eller ødelægge undervognen.
Jeg havde en kammerat der sænkede sin 206 1.6 og satte 17" på. Jeg var sgu bange for at den faldt fra hinanden, når den kørte over en ujævnhed. Men sæt 16" eller 17" på UDEN at sænke den. Så sejler den ikke for dig...

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #8 Dato: 14. Juni 2010, 10:22 »
Ok, interessant.
Jeg er heller ikke synderligt interesseret i at den skal være lavere, jeg vil bare have den strammere. Det hænger desværre bare sammen af to årsager. Fysikken bag krængning og den type fjedre der leveres til bilen. Det er svært (hvis ikke umuligt) at finde fjedre der er strammere uden de er lavere. Jeg har dog fundet nogen som "kun" sætter den 30mm ned, det burde vel ik gøre så meget.
Jeg tænker det din ven har oplevet, er når man smider den "i kælderen" med en 60mm sænkning eller andet tosset?

- jeg gider ik rigtigt bruge penge på gryden, så 4 stk fælge er ikke aktuel. (har i øvrigt 15", som har gjort den lidt mere direkte at styre, men det ændre jo ikke meget på affjedringen)  Har lommesmerter nok over de 30-50kilo der skal smides efter "primær bilen" for at få nye fælge, der har plads til ordenlige bremser... puha, de problemer man ikke har med biler ;)
« Senest Redigeret: 14. Juni 2010, 10:24 af bodilx6 »

morgan

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #9 Dato: 14. Juni 2010, 12:07 »
min ven...

Du får IKKE den undevogn du snakker om ved at sætte store ALI fælge på......glem det....

Du må også læse det fornuftige der skrives... En 206 kan bare ikke lige sænkes, da den køre med en bag bro, der har indbygget fjedre system...

Tag din famøse supra og kør med den, ellers køb en 205 GTI 1.6/1.9 og så får du rolade....... tænk over det...
Den er sat som en af verdens bedste GTI biler.................

Jeg ville fandme gerne ha en 205 1.9 GTI.... konen siger nej nej naaaaj

min egen bil er en 207 sw og konens er en 107'er
« Senest Redigeret: 14. Juni 2010, 12:17 af morgan »

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #10 Dato: 14. Juni 2010, 12:20 »
enig med fælgene, helt sikkert. Men troede nu man kunne smide nogle andre fjedre på, og så sætte torsionsstangen lidt ned og så var den prut slået. Lidt som man kunne på en 106 rallye fx (ikke at det gjorde den bedre, tvært imod, men det var ligetil..)

men tak for svaret :)

morgan

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #11 Dato: 14. Juni 2010, 12:49 »
jeg kan ikke huske.....

men mener at du spænder fjedre op, ikk skifte...

det må silver fox kunne svare på....

henke

  • Gæst
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #12 Dato: 15. Juni 2010, 12:03 »
Jeg har en 205 CTI med nedsænket fortøj. Det er en væsentlig bedring i forhold til min brors, som ikke har det.
Man skal forholde sig meget kritisk til at begynde at sænke bagbro ved at dreje på torsionsfjedrene. Man sænker bilen men spænder ikke noget op. Dvs at bilen går i bund med vægt bag på. F.eks 4 i bilen.
Så hvis du har lyst til at pille, så sænk foran. Og Thansen er såmænd lisså godt som alt andet. Du skal bare vide at støddæmperne kommer op i en anden stilling og risikerer at blive utætte.

bodilx6

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 undervogn / "opstramning"
« Svar #13 Dato: 15. Juni 2010, 12:21 »
Thx Henke.

Godt du lige sir det med dæmperne, det er jo rigtigt.
Giver også god mening mht det bagi. Jeg kan jo også lige prøve foran først. Nu kører jeg sjældent med andre end mig selv, men stadig.
Tak for god info!