Forfatter Emne: Ny ejer af en 309 fra '92 - Spørgsmål!  (Læst 986 gange)

Pugmanden

  • Gæst
Ny ejer af en 309 fra '92 - Spørgsmål!
« Dato: 17. Juli 2010, 13:45 »
Hej allesammen,

Jeg har lige købt mig en fin gammel Peugeot 309 fra 1992 med 220.000 km på klokken og næsten ingen rust. Jeg er absolut grøn indenfor området og har kun turde købe mig en brugt bil da vi har en mekaniker i familien, men han er selvfølgelig på ferie nu.

Jeg har et par spørgsmål ang. bilen. Jeg håber at I vil besvare mig bedst muligt - også selvom nogle af spørgsmålene måske er en smule dumme :-) (Better safe than sorry).

Min potte prutter lidt (lyder nærmest som en racer) - er den mon utæt, eller er det normalt for modellen af potten prutter lidt i tomgang?

Inde i bilen mangler jeg det stykke panel hvor bl.a. cigartænderen sidder (mellem parkeringsbremse og stykket med blæserdelen) - kan det opdrives nogle steder på nettet mon?

Den store slange der går fra køleren v. motoren (den der suger luft ind, tror jeg) går konstant løs og hopper af - gør dette noget? Jeg sætter den på i ny og næ, men tror at jeg skal have købt mig en spændeskive eller lim? Suger den luft ind til motoren eller blot til luftkølingen inde i bilen? Såvidt jeg kan se, har den aldrig været spændt med en spændeskive men er i stedet rillet og burde måske holde sig selv sammen?

Centrallåsen virker ikke i de bagerste to døre - kan det betale sig at lave, eller skal jeg bare glemme alt om det? Derudover sejler min bil en del på motorvejen. Den tidligere ejer siger at det er pga. der er vinterdæk på (venter med at skifte dem til min onkel kommer hjem, da han har en moment nøgle) - men kan dækkene virkelig gøre så stor en forskel? Jeg føler at den er livsfarlig at køre i på motorvejen fordi den så gerne vil ud i slinger - bedre kan jeg ikke beskrive det. Når jeg drejer lidt til den ene side, vil den meget gerne dreje til den anden side bagefter, osv. og jeg skal virkelig koncentrere mig for ikke at den ender ud i slinger... Det er kun ved høj fart.

Hvor meget kølervæske skal der være i beholderen (går ud fra at det er den store beholder til højre)? For der er ik særlig meget i min og jeg kan ikke finde en minimum/maksimum indikator som på min gamle Golf 2'er.

Sprinklervæske er der heller ikke noget af, hvor påfyldes det? Tak for svar :)

På forhånd tak og god lørdag :-)

hovdiget

  • Gæst
RE: Ny ejer af en 309 fra '92 - Spørgsmål!
« Svar #1 Dato: 17. Juli 2010, 14:46 »
Hej.   Det har så abselut intet at gøre med at der sidder vinterdæk på, at du føler den gerne vil slingre..  Hva det angår, så har sælger taget røven på dig.  Det er sporingen den er galt med..  Og pas meget på i eks. regnvejr.   Det kan altså være halv farligt, da du har stækt nedsat vejgreb når ikk hjulene peger den vej de skal..  Få det lavet hurtigts muligt, da det både er farligt, samt ødelægger dine dæk meget hurtigt..   Få din onkel der til at tjekke styrtøj samt sporing    (Han ved hva han skal kigge efter hvis han ved bare lidt om biler )