Forfatter Emne: Hvilken olie skal jeg vælge??  (Læst 1349 gange)

Martinovitz

  • Gæst
Hvilken olie skal jeg vælge??
« Dato: 18. Juli 2010, 18:36 »
Hej,
Jeg skal, i forbindelse med mit skift af trækaksler, også skifte gearkasseolie. Jeg har selv linket en online søgemaskine til olie og den siger at jeg skal bruge 75w/80.

75w/80 er imidlertid svær eller dyr at skaffe, så jeg tænker om jeg kan bruge 75w/90 i stedet for? Den kan jeg hente i nærmeste T-Hassan til en rimelig pris.

Jeg har læst, at det ikke er lige meget hvilken olie der kommer på, for ellers vil gearkassen ikke fungere ordentligt eller larme og irritere.

Hvad siger I og jeres erfaringer?

auser

  • Gæst
RE: Hvilken olie skal jeg vælge??
« Svar #1 Dato: 23. Juli 2010, 14:16 »
umidbart er der noget om det når du har læst at det kan larme og evt i værst tilfælde skade gearkasse,

Men personligt selv synes jeg du skal finde det gearolie som bilen er sat til fra fabrikken, eller evt en lign, brug aldrig billig olie,
pr erfaring har jeg tidliger brugt midland  men idag det som bogen skriver eller tag et smut forbi din lokale peugeot forhandler og smut ind på værkstedet og hør mekeniker hvad han siger og har erfaring med,

normalt vil folk sige olie er same same det kommer fra samme sted men der forskellige mærker på dunk/flaske osv  aber nej firma som kun er kendt for motorolie gearolie osv har erfaring med disse ting og er som regle altid lidt dyrer at købe,
 håber du kan bruge lidt det jeg skriver

Martinovitz

  • Gæst
RE: Hvilken olie skal jeg vælge??
« Svar #2 Dato: 24. Juli 2010, 10:12 »
Hej,
Tak for dit svar. Jeg endte med at køre forbi Peugeot og købte den originale gearkasseolie.

Da jeg skiftede mine trækaksler, kom der ikke noget olie ud, da bilen var eleveret forantil. Så jeg returnerede olien igen.

silverfox

  • Gæst
RE: Hvilken olie skal jeg vælge??
« Svar #3 Dato: 27. Juli 2010, 22:39 »
Når man skifter trækaksler på en Peugeot, skifter man i 99% af tilfældene også trækakselpakdåser da disse ikke kan tåle at blive genbrugt. Hvis de bliver utætte, smider den al olien.
Jeg har aldrig (i mine 10 år ved Peugeot) oplevet at man ikke skifter gearolie i denne forbindelse.