Forfatter Emne: Peugeot 407 2.0 Diesel 2006 - ujævn motorgang når partikkelfilter regenereres  (Læst 4280 gange)

jmjo

  • Gæst
Har et problem med bilen/kørsel hver gang den regenererer partikkelfilteret - det sker ca. hver 1000 km og mens det står på går motoren enormt ujævt - reagerer ikke på den første tredigedel af speederen og i tomgang hopper den op og ned (900-1500 omdr), hvor den oser og røgen lugter skrækkeligt. Man tror nærmest der er ild i bilen. Efter kort tid (5 -10 min) er alt normalt igen  og bilen køre ok de næste 1000 km. Peugeot kan ikke aflæse fejl under service, og mener det er noget jeg skal leve med...

NB!! Er sikker på det er i forbindelse med regenerering - motorblæser køre for fuld tryk, hvilket den skal under denne proces.

Andre der har lignende oplevelse - eller en evt. løsning.
« Senest Redigeret: 10. Juni 2010, 00:44 af jmjo »

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Min 407 Peugeot 2.0 HDI fra dec 04, har aldrig lavet noget forkert, så jeg ved slet ikke hvad generering er for noget.
Jeg har nu kørt 117.000 km og er rigtig glad for den motor.
Jeg har for øvrigt heller aldrig ladet motoren køre når jeg stopper, som nogen skriver man skal.
MVH Ole Edslev
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

huseauto

  • Gæst
det kan være forsøg at regenere filteret men uden held.
værkstedet kan godt aflæse regenering af filteret og hvor mange gange det er forsøgt.
jeg sunes at filter er stopet og skal skiftes.


www.husegracaninauto.com

jmjo

  • Gæst
RE: regenerering
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2010, 17:16 »
Er tjekket under eftersyn og filteret er har 71% tilbage ved sidste tjek..men tak forbudet

silverfox

  • Gæst
Hvis filteret påbegynder regenerering under bykørsel, vil det skabe sig helt vildt. Det er noget mindre dramatisk ved landevejs- eller motorvejskørsel. Man skal huske at filteret i denne proces varmes op til over 1000 grader. Så det er sgu ikke for sjov.....

jmjo

  • Gæst
Ja det er sandt at den normalt ikke går særlig godt under bykørsel under regenerering - sådan oplevede jeg det også de første 120000 km - men siden er det blevet forfærdeligt - det er vel heller ikke meningen at den under regenerering oser og ryger for de km der er kørt op til denne rensning ;)
Værst er at værkstedet ikke kan lokalisere fejl, men godt kan se at det (Peugeot værksted har overværet den under regenerering)

jmjo

  • Gæst
Og så lige en komentar - venligt ment - til de 1000 grader - under regenereringen tilsættes der et additiv som gør at kulfibre der normalt kun antændes ved tempereature over 600 grader, nedsættes så de brænder ved temp. på mellem 250 til 280 grader - Peugeot Viby viste mig data der viste at den hæves til ca 400 grader for at processen forløber hurtigt. - men ok det er nu også varmt

Teknologisk institut har en beskrivelse her:

http://www.fstyr.dk/grontransport/Transport%20og%20Miljo/Partikelfiltre%20-%20tunge%20koeretoerjer/~/media/Files/Groen_transport/Partikelfiltre_tung/Godk_filtre/23%20A%20Pirelli%20Feelpure%20godkendelse%20-%20rev%20a.ashx


jesper_TS4

  • Gæst
Hej.
Har selv en Peugeot 406 TS4, som havde samme problem, som du nævner. Tjek bagerste lamda sonde.  Min er ikke Hdi, men det var præcis samme problem.  Den stank som en afbrændt kølervæske og havde en mærkelig farve udstødnings gas.

jmjo

  • Gæst
Så fandt man endelig fejlen efter et halvt års søgen - en boks til 900.-kr + arbejdsløn. Sidder bag hanskerum og styrer hele processen under regenerering. Efter denne udskiftning bemærker jeg ikke når der regenereres - ej heller under bykørsel (silverfox (kloge åge) og de 1000 grader) ;-)
 
Totalt har det kostet mig 4 værkstedsbesøg og ca. 4000.-, hvor de 900.- er reservedelen.

Men er trods alt :) i dag - men det var en træls proces at komme igennem, med forklaringer på at alt var som det skal være og at det var helt normalt at "motoren gik som den gjorde" under regenerering.

Arbejder selv inden for IT brancen - man skulle sørge for at man vidensdelte på samme måde inden for autobrancen - ville komme kunderne til gavn. Det kan jo ikke passe at jeg er den første Peugeot 407 ejer der oplever denne fejl

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Tak for oplysningen!
Det er dejligt at vi også får svaret når det går i orden.

For øvrigt var jeg på en godt 6000km ferie i Frankrig og Italien, og efter en tur i bjerglandskabet fredag son vil akulle hjem lørdag, lavede bilen vrøvl med hyl og advarsel i displayet og jeg troede det var partikelfilter eller Turbo der var galt med.
Kl var 17 om eftermiddagen og varmen var uhyggelig (udenfor bilen) på et Peugeot værksted ville de hjælpe når de var klar, vi ventede med spænding med mekanikeren gjorde en anden bil klar med en radio der ikke virkede.
Efter en mere ned ½ time kom han i gang, analyse af motoren, prøvekørte bilen. Og sagde den var i orden igen. Jeg betalte 20 Euro for en flaske TURBO spray.
Og bilen har kørt normalt siden også 1000km på en dag i Tyskland.

Vi kan ikke tale Italiensk, og mekanikeren kunne italiensk og fransk, så kontormanden og jeg måtte hjælpe til ved hjælp af Googl på Computeren,
med oversætning af vore bemærkninger.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

silverfox

  • Gæst
Jeg kom sådan set bare med et råd. Jeg kan ikke huske ved hvilke grader de enkelte partikelfiltertyper regenerer. Det kan være alt fra 400-1700 grader.
Men FAP-styreboksen er osse en kendt synder hvad denne fejl angår. Godt at du endelig fik løst problemet...