Forfatter Emne: Motorolie på 306  (Læst 3198 gange)

Fynbo

  • Gæst
Motorolie på 306
« Dato: 06. August 2010, 20:14 »
Hej.

Jeg skal til at skifte olie på min '99 1.6 og har lige et spørgsmål.

Jeg kan se der er fyldt ELF 5W40 på ved sidste olieskift.

Kan jeg bruge en 10W40 hvis jeg skifter lidt oftere og skal det være semi eller fuldsyntetisk eller ingen af delene?

Fynbo

Martinovitz

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #1 Dato: 06. August 2010, 22:04 »
Hey,

Du kan se hvilken olie din bil skal have på det her link:

http://www.olyslager-lubricants.nl/FuchsEurope/language.asp

Fynbo

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #2 Dato: 06. August 2010, 22:24 »
tak, men det besvarer ikke rigtigt mit spørgsmål.

Kan jeg brugen en anden olie?

Martinovitz

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #3 Dato: 07. August 2010, 11:52 »
Hey,
I min iver for at hjælpe, havde jeg ikke lige læst spørgsmålet rigtigt. :)

Hvis du har mange koldstart, er en tyndere olie bedre, idet den smører hurtigere. Er din motor slidt, vil der godt kunne bruges en tykkere olie. Det er bare generelle tips.

Umiddelbart tror jeg ikke der er noget i vejen for, at du kan bruge en lidt tykkere olie end foreskrevet. Men det er min personlige holdning. Men som sagt, hvis din motor har gået langt og kan have tendens til at bruge lidt olie, så ville jeg vælge en tykkere olie.

Men hensyn til fuldsyntetisk, semi eller ingen af tingene..... Jeg synes det er lidt et spørgsmål om holdning. Hvis du ønsker det bedste for din motor, så vælg en fuldsyntetisk. I min 106'er fra 1994 bruger jeg blot mineralsk, idet jeg ikke forventer en evig levetid for den lille motor.

Men det kommer også an på hvad fabrikken foreskriver. I gamle dage var det mere lige meget mht. oliekvalitet, men i dag designer bilproducenterne bilen motor således, at den matcher med en bestemt olie og kvalitet.

Fynbo

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #4 Dato: 07. August 2010, 13:24 »
Tak for svaret.

Jeg har hældt en 5W/40 Fuldsyntetisk olie på
med de specs. instruktionsbogen foreskriver.

Det er mest lange ture (+70 km pr. gang) jeg kører
og den ligger på omkring 17 km. pr liter saft. Meget flot, syntes jeg.

Motoren har gået 230.000 og bruger ingen olie.

Fynbo

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorolie på 306
« Svar #5 Dato: 07. August 2010, 17:33 »
Jeg kender en oliesheik, det er min søn svigerfar, min søn er maskin ingeniør, og skiftede selv motor på sin Kadet.
Svigerfaderen der har haft hele sit liv, som repræsentant for Castrololie, sagde at var der blevet brugt en god Olie, så havde det ikke været nødvendigt at skifte motor.
Carl Buus som har været Motor redaktør på JP, siger at man ikke skal spare på motorolien, det kommer tilbage igen med en mere holdbar motor.
Jeg tror også lidt på historien og bruger en god, og den dyreste jeg kan få hos Harald Nyborg.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

Fynbo

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #6 Dato: 07. August 2010, 18:06 »
Citér
Ole Edslev skrev:

Jeg tror også lidt på historien og bruger en god, og den dyreste jeg kan få hos Harald Nyborg.


Samme her. Dog fra tswansen..:D

morgan

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #7 Dato: 08. August 2010, 09:37 »
hejsa

Nu har du skiftet olie, men.:

din bil har kørt 230.000 kilometer..

Du skulle ha hældt 1 l swedol på og efterfyldt med en god 5/40 fuldsyntetisk olie.. Så havde din moter blevet en glad moter.

Fynbo

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #8 Dato: 08. August 2010, 11:11 »
Citér
morgan skrev:
hejsa

Nu har du skiftet olie, men.:

din bil har kørt 230.000 kilometer..

Du skulle ha hældt 1 l swedol på og efterfyldt med en god 5/40 fuldsyntetisk olie.. Så havde din moter blevet en glad moter.


Swedol komme ikke i min motor.

Fynbo
« Senest Redigeret: 08. August 2010, 11:17 af Fynbo »

106 Naestved

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #9 Dato: 09. August 2010, 17:11 »
Hej folkens,

Jeg kan ikke lade være med at blande mig i jeres oliespekulationer.

I roder rundt i 5W40 og 10W40 og mineralsk og semisyntetisk o.s.v.

Hvorfor ikke bare se i bilens instruktionsbog hvilke oliespecifikationer der er godkendt til bilen? Så er I ud over alle gætterier og ammestuehistorier.

5W40 er ikke en oliekvalitet. Ej heller en oliespecifikation. Det er udelukkende et udtryk for oliens flydeevne. Og om en olie er mineralsk eller syntetisk er i og for sig heller ingen kvalitetsbetegnelse eller specifikation.

Oliespecifikationen kan se sådan ud: "API: SF/CD" eller "ACEA: A3/B4" eller "MB: 505.110". Dette er blot eksmepler. Når man kender oliespecifikationen, er der ikke mere at spekulere over. Genfinder man sin oliespecifikation på en dunk olie, ja så kan olien bruges. I forhold til alle de andre faktorer, der spiller ind, har oliens kvalitet eller mangel på samme kun lidt at sige. Når der er tale om motorolie, har skifteintervallet meget mere at sige end oliens kvalitet. En motorolie af en hysterisk høj kvalitet vil opsamle den samme mængde syre, kokspartikler, metalspåner og vand og anden forurening, som en billig olie.

Jeg har altid rettet mig efter oliespecifikationen fra instruktionsbogen. Og har købt den billigste olie jeg nu kunne finde, blot specifikationen fra min instruktionsbog var at finde på dunken. Min nuværende 106'er har kørt 385.000 på samme motor, min forrige bil (Talbot Solara) kørte 445.000 på samme motor, min allerførste bil (Kadett C) en ½ mio. på samme motor. Uden motorreparationer på nogen af dem. Kun vedligeholdelse. Olieskift og filterskift senest ved 10.000 km.

M.v.h.
106 Naestved

Fynbo

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #10 Dato: 09. August 2010, 19:12 »
Citér
106 Naestved skrev:
Hej folkens,

Jeg kan ikke lade være med at blande mig i jeres oliespekulationer.



Oliespecifikationen kan se sådan ud: "API: SF/CD" eller "ACEA: A3/B4" eller "MB: 505.110". Dette er blot eksmepler. Når man kender oliespecifikationen, er der ikke mere at spekulere over. Genfinder man sin oliespecifikation på en dunk olie, ja så kan olien bruges. I forhold til alle de andre faktorer, der spiller ind, har oliens kvalitet eller mangel på samme kun lidt at sige. Når der er tale om motorolie, har skifteintervallet meget mere at sige end oliens kvalitet. En motorolie af en hysterisk høj kvalitet vil opsamle den samme mængde syre, kokspartikler, metalspåner og vand og anden forurening, som en billig olie.


M.v.h.
106 Naestved


Valgte også at holde mig til instruktionsbogen og fyldte på med disse
specs. ACEA: A3/B4.

Fynbo

morgan

  • Gæst
RE: Motorolie på 306
« Svar #11 Dato: 10. August 2010, 09:22 »
jeg kan ikke se problemet i at smide en liter swedol på en motor der har kørt de antal kilometer....

Min gamle Mondeo med zetec motor der havde rundet 300.000 lød som et klaptræ i ventilerne til sidst.. Efter jeg gav den swedol så kørte den som en symaskine igen..... den fik service hver 5.000 km pga dens km antal.

106 Naestved

  • Gæst
RE: Motorolie på 306 / Swedol
« Svar #12 Dato: 10. August 2010, 12:54 »
Jeg kan heller ikke se noget problem i at hælde Swedol på. Det skader ikke.

Det er bare spild af penge. Tests udført hos ADAC, TÜV, API og andre uafhængige institutter har vist at Swedol kun gør en marginal til ingen forskel.´

Jeg har selv prøvet en bilmotor før, under og efter Swedol behandling. Udført til punkt og prikke som der står i brugsanvisningen. Forbedringen lå indenfor prøvestandens fejlmargin, d.v.s. +/- 3%. Ingen målbar højere kompression heller. Hvad skal man så bruge det til?

Tro kan flytte bjerge. Smart markedsføreing kan skabe bjerge, der hvor der aldrig har været bjerge.

M.v.h.
106 Naestved