Forfatter Emne: Nyt køb af bil.. Peugeot 106?  (Læst 2198 gange)

Nic90

  • Gæst
Nyt køb af bil.. Peugeot 106?
« Dato: 10. August 2010, 12:16 »
Hej folkens
Jeg står og skal til at sælge min nuværende bil (Mazda 323f 1994) fordi jeg gerne vil have en bil der ikke er så stor og er nyere så den ikke har gået så mange km som min mazda. Jeg er faldet lidt for en 106 1.6 gti men alle folk jeg snakker med om den fraråder den, blandet andet pga. at den er fransk, har en bagbro der ikke holder, og generelt bare fordi at den model ofte går i stykker og skal have skiftet reservedele.
Så vil jeg høre om der er nogen der kan forsvare det og muligvis fortælle mig et par ting eller to om den bil?

mvh

Nicolaj
« Senest Redigeret: 10. August 2010, 12:19 af Nic90 »

106 Naestved

  • Gæst
RE: Nyt køb af bil.. Peugeot 106?
« Svar #1 Dato: 10. August 2010, 13:13 »
Hej Nicolaj,

Ja, jeg vil godt forsvare Peugeot 106. Jeg har haft min fra ny. Har nu kørt næsten 400.000 i den. Og ud over almindelige sliddele (støddæmpere, bremser, kobling, filtre, dæk, tandrem, tændrør, udstødning, væsker, forrude (ja, forruder er også en sliddel, når man kører meget på motorvej)) så har der ikke været andet. Den kører stadig på samme motor og gearkasse uden mislyde, og kompressionen er ens på alle cylindre og er kun en smule lavere, end da den var ny. Eneste sted der er begyndt at komme rust er i den nederste samling mellem hjulkasse/vange/bund bagi. Imponerende, ikke? Ud over en slidt blæser og en slidt tændingslås har der ingen elektriske problemer været. Den kører stadig på samme starter og generator.

Og ja, bagtøjet er et svagt sted p.g.a. vores våde klima. Bærearmene er lejret i nålelejer, og i løbet af årene sniger der sig vand ind dér. Så ruster lejerne og til sidst knirker bagtøjet eller bærearmene sætter sig. Man kan få fine, rustfrie bagbroer med bremser og ALB-ventil, importeret fra bl.a. Grækenland hos huggerne til omkring 2500. Det tager et par dage at skifte bagtøjet. Har lige prøvet det.

En anden god ting ved en 106'er, at den efterhånden har så mange år på bagen, at rigtig mange reservedele kan fås uoriginale, og det afspejler sig på priserne på de originaldele.

Men pas på en GTI model. Hvem har haft den før dig? En Brian type, der har startet med hjulspind ved hvert lydkryds og som har givet den fuld gas på en vinterkold morgen-motor?

God jagt og god fornøjelse.

106 Naestved

Nic90

  • Gæst
RE: Nyt køb af bil.. Peugeot 106?
« Svar #2 Dato: 11. August 2010, 13:54 »
Tak for det hurtige svar. :)
kan du give mig nogle råd til hvad jeg evt. skal spørge sælgeren om, og hvad jeg skal kigge på på bilen?
Den jeg har kig på er hos en forhandler så det er ikke til at vide om der er en brian der har haft fat i den. og jeg har ikke lige kontaktet forhandleren endnu da jeg ikke har besluttet mig at gå efter en peugeot 106 endnu.

mvh

106 Naestved

  • Gæst
RE: Nyt køb af bil.. Peugeot 106?
« Svar #3 Dato: 11. August 2010, 17:00 »
Jeg foreslår du starter hos FDM og downloader "Bilkøbets faldgruber" fra deres hjemmeside. Check hvor mange ejere bilen har haft hos Centralregisteret for Motorkøretøjer. Se i servicebogen om den har været serviceret regelmæssigt. Tag en god lang prøvetur. Vær med når forhandleren starter bilen op første gang. Lad vær med at lade dig spise af med "kom igen i morgen, så har gjort den klar". Blive der medens han gør den klar. Bed forhandleren tage den op på en lift. Se efter rust i dørbunde, paneler, bageste hjulkasser, fronten, utætheder og skader i bunden, udstødning og kattens tilstand. Se efter i fronten og bag bagkofangeren om der er tegn på, at den har haft større skader. Spørg ind til dette. Se på dækene. Roter hjulene, binder de? Virker alt det elektriske? Spørg hvornår tandremmen er skiftet. Drej forhjulene fra anslag til anslag, er der mislyde eller stive steder? Er der tegn på utætheder på støddæmperne? Er forfjedrene hele? Vær klar over, at hvis du som forbruger køber en bil af en erhvervsdrivende, så har du ifølge købeloven som minimum 6 måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret. Lad ikke forhandleren bilde dig noget andet ind. Købelovens minimumskrav er ufravigelige ved aftale mellem forbruger og erhvervsdrivende. Hvis du køber bilen og hvis der skulle vise sig fejl og mangler, du mener går ind under garantien, så reklamer skriftligt - ja, jeg ved godt det er dødsygt. Men for din egen skyld. Så kan du dokumentere, at du har reklameret rettidigt, altså indenfor garantiperioden. Afprøv alle låsene. Hvis ikke de alle sammen virker eller ikke alle bruger samme nøgle, kan du bruge det til at presse prisen. Check forruden for ridser, stenslag og "sandblæsning". Virker alle lygter? Horn? Blæser? Sædevarme o.s.v. Er kølevæsken ren? Eller flyder der oliepletter på den eller lugter den af benzin eller udstødningsgas? Lyser airbag eller motorlampen? De skal lyse lige når du sætter tænding til men skal slukke når motoren er startet. Tag en god ven eller et familiemedlem med, som har forstand på biler. God fornøjelse.

M.v.h.
106 Næstved

Nic90

  • Gæst
RE: Nyt køb af bil.. Peugeot 106?
« Svar #4 Dato: 12. August 2010, 18:01 »
skide godt. tak for det. du har været en kæmpe hjælp :D