Forfatter Emne: Sporing hvordan?  (Læst 4923 gange)

Fynbo

  • Gæst
Sporing hvordan?
« Dato: 15. August 2010, 09:22 »
Hej.

Mine forhjul spisser for meget og vil gerne forsøge et gør det selv,
da det ikke kan blive meget værre end det er nu. Der er absolut intet mønster tilbage på ydersiden af dækkene efter 8500 km.:o

Men hvordan? Er det styrekuglerne man justerer på og hvis det er, skal de så justeres ud mod hjulene når den spisser eller hvordan?

Fynbo

morgan

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #1 Dato: 15. August 2010, 09:42 »
Hej min ven

Slå lige bremser i. "tak"

Man kan/skal ikke selv spore en bil....

Det hedder ned til hr. dækmand og få sporet bilen. Han vil fortælle dig hvis du har fejl på styrekugler og bærekugler.

Eks 2 nye fordæk koster ca 2000 kr.... en sporing koster 2-500 kr. plus en styrekugle til 400 kr og montering... skal vi sige kr ca 1000...

Bare der har du sparet 50%.... og vejen æder med glæde dit dæk på nul time, hvis du ikke har den rigtige vinkel... Desuden er det farligt og uansvarligt, da man ikke kan styre bilen til 100,
« Senest Redigeret: 15. August 2010, 09:48 af morgan »

Fynbo

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #2 Dato: 15. August 2010, 10:49 »
ja tak men det besvarer jo ikke mit spørgsmål om hvordan.

Styrekugler er skiftet ob vil bare vide om de skal ind eller ud når den spisser..

Og nej, dæk koster ikke 1000,- stykket.


Fynbo

midph

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #3 Dato: 15. August 2010, 13:15 »
...hvis de spidser (^) så skal de  justeres UDad,så de "spreder" (v) foran ..men der er også noget der hedder "camber og Caster(hjulenes hældning ind og udad foroven og bagud)..så det er slet ikke så enkelt som du måske tror..så som Morgan ganske rigtig skriver,så lad en expert gøre det,for gør du det bare "i carporten" derhjemme vil det aldrig lykkes for dig..al forkert indstilling ,vil gå ud over dine dæk og bilens evne til at rette op og styre på den rigtige måde og dermed også dit brændstofforbrug,hvis hjulene ikke "ruller rigtigt"..i det lange løb betaler det sig at få det gjort rigtigt..mvh. Preben
« Senest Redigeret: 16. August 2010, 06:34 af midph »

tvmanden

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #4 Dato: 17. August 2010, 01:22 »
Ja sporing skal justeres hos en expert, der forhåbenligt kan bruge sit sporingsudstyr.

I de gamle lærebøger var det beskrevet således:
Stil vognen på en plan overflade med forhjulene pegende lige frem
Tegn en tynd lodret kridtstreg midt på dækket. bag på højre og venstre hjul
Mål afstanden mellem de to kridtstreger
Kør vognen frem således at kridtstregen nu er foran
Mål afstanden mellem de to kridtstreger
Afstanden skal være ca 5mm mindre målt foran end bagpå
Juster og gentag indtil målet passer + -1mm

Det var så det optimale for en Peugeot 201 årgang 1932 ,den skulle spidse lidt for at opnå selvopretning -mange nyere  biler spisser mellem 0 og 1mm .
Du kan sagtens bruge denne og andre metoder til at justere sporing på din bil i en nødsituation- men det er bare ikke særligt optimalt.

Og så har Preben helt ret, det kan give et par kilometer mere pr liter brændstof hvis hjulene er justeret rigtigt.

 Fynbo -  prøv bare -den er jo ude af sporing nu.
 - glem nu ikke at få det tjekket bagefter,hos en Peugeot expert

Her er min erfaring med styretøj på en Ford Cortina  1969.
 Efter en meget flot og ret tæt på kantstenen parkering med min fars bil der herefter selv ville dreje til højre ,måtte jeg besøge en hjulmand ,han ville kun sælge mig støddæmpere ,slet ikke måle og justerer på sporing, camber og caster osv.
 Det mente jeg var en dårlig ide -jeg havde jo regnet ud hvad der var sket.
 Sammen med min gode ven, der dengang var i lære som møbelsnedker , en værksteds håndbog til en Morris Oxford, samt en teoribog i selvkontrol, ville vi forsøge at pynte lidt på skaden -det lykkedes -det var nok ikke helt perfekt - vi lærte en del om styretøjets opbygning -Cortinaen blev som en Ford skulle være- men det var altså nu også  f..... besværligt, især det med camber og caster.

Fynbo

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #5 Dato: 17. August 2010, 20:05 »
Takker.

Det var lige sådan noget jeg var ude efter.
Er godt klar over at en novice ikke kan spore rigtigt men i mit tilfælde
kan det sq ikke blive meget værre. Den har tygget to nye bridgestone
på 4 mdr. og 8500 km. Det er lige i overkanten. :D
Så jeg ville såmænd bare rette en smule på det indtil jeg fik "sparet" penge nok sammen så jeg kunne være med til at financerer Peugeot's nye måleudstyr. 1200 for en sporing i Frederikshavn er jo simpelt tyveri efter min mening, så jeg har fundet et andet sted til halv pris af "pamperne":D i frederikshavn kræver. Så imorgen aften skulle den gerne være til at køre i igen.

(Sarkasme kan forekomme i indlægget).:o

Tak for indspark.

Fynbo
« Senest Redigeret: 17. August 2010, 20:06 af Fynbo »

huseauto

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #6 Dato: 18. August 2010, 22:57 »
du kan få en sporing til 600 kr inklusiv det helle her
www.husegracaninauto.com
ring og aftale tid eller skriv på huse2004@hotmail.com

 M V H

Huse Gracanin

Fynbo

  • Gæst
RE: Sporing hvordan?
« Svar #7 Dato: 20. August 2010, 18:58 »
Citér
huseauto skrev:
du kan få en sporing til 600 kr inklusiv det helle her
www.husegracaninauto.com
ring og aftale tid eller skriv på huse2004@hotmail.com

 M V H

Huse Gracanin


Tak for buddet.

Jeg fik min bil sporet for 500 i sæby, så nu er det som at køre i en ny bil igen.:D

Utroligt hvad +2,15 på højre og +2,13 på venstre kan gøre.:o

Fynbo