Forfatter Emne: Hvilken motor olie til HDI.  (Læst 3140 gange)

Humaxia

  • Gæst
Hvilken motor olie til HDI.
« Dato: 07. September 2010, 14:40 »
Hej,

Hvilken motor olie skal jeg brug til en HDI 1,6 90HK? Jeg tror 5-30 C3??

Bruun

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #1 Dato: 07. September 2010, 21:50 »
Total quartz Ineo ECS 5w30 ACEA C2-AS/BS

morgan

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #2 Dato: 08. September 2010, 00:23 »
En god 5-30 olie skal du bruge...Jeg ved ikke hvilke navn, da peugeot fylder på, men jeg ved at det er en 5-30... har selv en 1.6 HDI FAB 90hk...en lille tanke, er at du skal ikke købe thansens det billige motorolie.... men smid en plov ud til 5 liter god olie, og turbo og moter er glad

Humaxia

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #3 Dato: 08. September 2010, 12:00 »
Jeg plejer købe Castrol, Jeg har en godt link til billige kvalitets olie fra Tyskland Mapodo.de man kan købe kvalitets olie til billig penge også de er i 5L dunker:)

morgan

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #4 Dato: 08. September 2010, 13:55 »
er det så svært......  Køb en god fuldsyn a 5-30... om det hedder castoil eller staoil osv... Olien kommer fra samme sted her i Danmark....

bare tænk på at du kan købe en liter for 12,5 og du kan købe en for 65,5......

Det sjove ved det er at det er samme olie, men bare additiverne der gør forskelden.......

een af mine bedste venner der arb på platform i nordsøen, fortæller at en olie til 10 kr er samme som en til 100.... som han siger "Morgan det er additiverne" de putter i, som gør foskellen.. ikke olien...

tænk over den.

Men tilbage til HDI...  HDI har turbo, så kun den bedste olie kan være fordårlig......olien skal bare være super.....ellers ryger turbo osv...  
Turbo koster en halv kone."ikke min" men jalla kone der gør op i kameler....   20 kameler på en turbo.... lige været i tyrkiet.. og ja... hrmffff
« Senest Redigeret: 08. September 2010, 14:01 af morgan »

auser

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #5 Dato: 08. September 2010, 20:19 »
det lader til at morgan ikk har det store erfaring hva selv hans egen bil bruger af olie  men jalla og halv hel kone ved han bredre om..

men læs i bilens bog er se hva de skriver ellers løber du aldrig ved siden af med castrol, shell,  5-30  eller 5-40 hvis den sluger meget.
en god midland olie kan også bruges og koster det mindreB)

Martinovitz

  • Gæst

silverfox

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #7 Dato: 09. September 2010, 18:45 »
Du skal brug en 5w-30 C2 olie.

morgan

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #8 Dato: 10. September 2010, 10:55 »
hejsa auser

Jeg fortæller kun hvad jeg får at vide.... Min kammerats olieleverandør, siger at mærkevare i olie kommer fra samme sted...

Humaxia spørger og jeg svare... og det er fordi at turbo kræver rigtig god olie... Det er not funny at købe ny turbo pga man har sparet nogle 100 kr på olie...

Ville ikke spille klog, men kun sige hvad min mek ven siger. Men kan se silverfox har svaret.... Det er en jungel med det olie, kan godt forstå folk nogle gange ligner et spørgsmålstegn... hva' er godt og hva er snot....

Det skal siges at min mek ven kun sælger Castrol olie...
« Senest Redigeret: 10. September 2010, 11:14 af morgan »

KJ

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #9 Dato: 13. September 2010, 22:07 »
De nye 1.6 HDI motorer skal køre 5W30 C2 olie og have et Peugeot godkendelsesnummer der hedder: B71 2290 - Det skal være en C2 olie fordi den har lav askeindhold som forlænger levetiden på partikelfilteret. Der er indtil videre kun 5 oliefabrikanter der har godkendelsesnummeret. det er vigtigt at man overholder det hvis man får brug for peugeots motorgaranti da de afviser garantirep. hvis en analyse af motorolien viser at det ikke er den korrekte olie der er på motoren.
De 5 olieproducenter der er har en olie der er godkendt af peugeot er: TOTAL. ESSO. CASTROL. MOBIL og MOTUL.

silverfox

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #10 Dato: 14. September 2010, 20:27 »
Det er ikke korrekt. Vi bruger Statoil olie og den er godkendt, da det er en C2 olie.

KJ

  • Gæst
RE: Hvilken motor olie til HDI.
« Svar #11 Dato: 14. September 2010, 20:51 »
Jeg vil ikke give dig helt ret fordi statoils olie ikke har godkendelsesnummeret. Jeg ved godt at statoils olie overholder de samme krav men de vil ikke betale for at få olien godkendt af peugeot. Statoil har dog til flere peugeotforhandlere skrevet et dokument hvori de skriver at de vil dække evt. motorhavari som afvises af Peugeots garantiafdeling pga. forkert olie.