Forfatter Emne: 207 SW HDI slugt en fløjte  (Læst 2188 gange)

morgan

  • Gæst
207 SW HDI slugt en fløjte
« Dato: 15. September 2010, 11:04 »
Hejsa...

Nu er manden nevøs igen....

Min Geot lyder som en sindsyg fløjte, når jeg giver den gas eks fra en rundkørsel... Det skal siges at jeg ikke fyre den af.. den kommer aldrig over 3000 omdr

Den har kun kørt 28.000.... Er det ikke tidligt at turboen fløjter på den måde... Nogle gange tror jeg at der er gearkasse "sykro fejl"  prob pga en pibende lyd, men når jeg tager koblingen så forsvinder det... køre kun på landevej med max 90 kmt. præstø til slagelse

Den hugger også når jeg ligger med ca 60 kmt eks ned af bakke... Det følses som tændingsfejl... men nu er det jo en diesel hakker jeg har..

Mine service er taget hos geot i næstved.

Skal jeg tage til geot og få turbo testet.?
« Senest Redigeret: 15. September 2010, 11:21 af morgan »

silverfox

  • Gæst
RE: 207 SW HDI slugt en fløjte
« Svar #1 Dato: 15. September 2010, 19:50 »
Jeg har meget sjældent set fejl på turboen på 207 1.6 HDI, men det kan jo ske. Du er jo i din gode ret til at få testet om din bil fejler noget, specielt når den er under garanti!
Hvilket gear er du i, når den "hakker", når du kører ned ad bakke og er det med foden på speederen?

jech

  • Gæst
RE: 207 SW HDI slugt en fløjte
« Svar #2 Dato: 16. September 2010, 20:00 »
Hej

Undskyld jeg blander mig, men jeg har også en 207 HDI fra 2010, den har kørt ca. 7000 km nu, den kan også pludselig begynde at hakke i det og køre ujævnt, ikke kun ned af bakke, men hele tiden, når det sker, så viser den et forbrug på ca. 9-10 km/L.
Hvis jeg så stopper motoren i 30 sek. og starter igen så er fejlen væk, og den viser et forbrug på 20-22 km/L, jeg har haft den på værksted, men de siger at de ikke kan se nogen fejl, medmindre at de måler på den når den laver fejlen, og det er jo ikke nemt med en periodisk fejl, jeg har dog ikke oplevet nogen fløjtelyd.

Jens

KJ

  • Gæst
RE: 207 SW HDI slugt en fløjte
« Svar #3 Dato: 18. September 2010, 12:27 »
Hej Jech
Jeg går ud fra at din bil har partikelfilter da de symptomer du nævner passer med at partikelfilteret regenereres.
Der sidder en differenstrykføler i forbindelse med partikelfilteret som måler trykket før og efter filteret og når trykforskellen bliver for stor starter motorstyreboksen en renseprocedure.
afhængig af kørselsmønster går der typisk mellem 500 og 800 km mellem den renser.
Når den renser skal udstødningstemperaturen hæves til ca 600 grader for at partiklerne kan afbrændes.
for at hæve temperaturen tænder styreboksen for elektriske forbrugere som gløderør elbagrude/spejle mm. men vigtigst af alt laver den en ekstra indsprøjtning i udstødningstakten så uforbrændt diesel antænder i katalysatoren som sidder lige før filteret som derved varmes op til den nødvendige temperatur - derfor det øgede brændstofforbrug.
Man kan nemt mærke når den regenererer det føles som udsættere og det kan tydeligt ses på tripcomputeren.
Jeg tror ikke din bil fejler noget men er ikke i tvivl om at du kan mærke noget og det er ganske normalt og det er en af de ting man må leve med pga. af forureningskravene.

jech

  • Gæst
RE: 207 SW HDI slugt en fløjte
« Svar #4 Dato: 18. September 2010, 14:21 »
Mange tak for svaret, så er jeg rolig igen.

Jens

morgan

  • Gæst
RE: 207 SW HDI slugt en fløjte
« Svar #5 Dato: 19. September 2010, 21:46 »
jeg siger også mange tak for svaret. det er 100 også det min gør..