Forfatter Emne: skift af kølerevæske på 307 HDi136 - hvordan  (Læst 4994 gange)

gazgeben

• Newbie
  • *
    • Vis profil
skift af kølerevæske på 307 HDi136 - hvordan
« Dato: 17. Oktober 2012, 09:38 »
Jeg vil have skiftet kølervæske på min 307 2,0HDI136 men i Haynes manualen er det ikke forklaret særlig godt og billederne passer ikke med den 16 ventilede udgave.

Jeg mangler lidt input og evt. et par billeder som kan vise hvordan jeg tømmer og udlufter systemet på den korrekte måde.
Gazgeben - 307sw 2,0HDI(136) og 207 s16

Kenneth206

• Gæst
RE: skift af kølerevæske på 307 HDi136 - hvordan
« Svar #1 Dato: 17. Oktober 2012, 19:40 »
Der sidder med garanti en bundprop i køleren til at tappe væsken af. Du skal regne med at der vil være væske tilbage i motoren, da du ikke kan få det hele ud gennem køleren.

Jeg har gjort det et par gange at jeg tapper det af jeg kan og hælder derefter ren vand på. Lufter ud og køre motoren varm så termostaten åbner. Tapper derefter af igennem. Gentag denne process indtil du mener der kommer helt rent vand ud ved aftapning.

Nu skal du så have skiftet ca det halv af det rene vand ud og erstattet med kølervæske. Kan ikke huske om det er rød el. blå den køre med. Hvis du ikke har en god fornemmelse eller erfaring skal du bruge et reflektometer hedder det hvis til at måle frostniveauet for din kølervæske. -40 til -50 grader er mere end fint, med mindre du ved du skal koldere steder hen.

Udluftningen sker typisk to steder. En skrue på slangen ind til kabinen, sidder lidt til højre fra midten af bilen tæt op af torpedopladen. Den anden er nok blå og ligner en støvkappe til ventilen på dine hjul. Sidder i nærheden af højre side af topstykket på huset med vandslangerne. Åben disse og luk dem når vandet besynder at komme ud i en stiv stråle.

Længere forklaring, men håber det er til at forstå :-)

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 17. Oktober 2012, 20:37 »
Hej

-40 til -50 er du da vimmer mand, er det ikke helt hen i vejret at blande det så stærkt til brug i dk. Jeg plejer at blande ca 50/50 med vand, mener det rækker til ca -30gr.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
« Svar #3 Dato: 17. Oktober 2012, 21:23 »
Citér
Kenneth206 skrev:
Der sidder med garanti en bundprop i køleren til at tappe væsken af.

På min 307 2.0 benzin er der ingen bundprop, som der var i min gamle 405, ifølge Haynes fjernes nederste kølerslange og de to udluftningsskruer samt ekspansionsbeholderens dæksel løsnes.
Når du skal fylde systemet skal du finde en beholder du skærer bunden af, eller et rør der passer stramt i ekspansionsbeholderens åbning så vandet kan stå ca 10 cm højere end i beholderen alene, for at gøre det til det højeste sted i systemet.

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Kenneth206

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17. Oktober 2012, 22:23 »
Tænker det er samme princip som på min 2.0HDI og der er en prop i bunden af køleren.
-40 til -50 er da ikke slemt. På de to værksteder jeg har arbejdet på, autoriseret og uautoriseret var det normalt at blande til den temperatur.

Men der er nok forskellige meninger om det :-)

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 17. Oktober 2012, 22:51 »
Hej
Man kunne jo være fræk og sige at det var for at sælge noget mere kølevæske.;)

Er der ikke noget med, at jo mere kølevæske der er i blandingen, jo dårligere evne har det til at køle motoren.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

gazgeben

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 17. Oktober 2012, 23:21 »
Citér
Kenneth206 skrev:
Der sidder med garanti en bundprop i køleren til at tappe væsken af. Du skal regne med at der vil være væske tilbage i motoren, da du ikke kan få det hele ud gennem køleren.

Jeg har gjort det et par gange at jeg tapper det af jeg kan og hælder derefter ren vand på. Lufter ud og køre motoren varm så termostaten åbner. Tapper derefter af igennem. Gentag denne process indtil du mener der kommer helt rent vand ud ved aftapning.

Nu skal du så have skiftet ca det halv af det rene vand ud og erstattet med kølervæske. Kan ikke huske om det er rød el. blå den køre med. Hvis du ikke har en god fornemmelse eller erfaring skal du bruge et reflektometer hedder det hvis til at måle frostniveauet for din kølervæske. -40 til -50 grader er mere end fint, med mindre du ved du skal koldere steder hen.

Udluftningen sker typisk to steder. En skrue på slangen ind til kabinen, sidder lidt til højre fra midten af bilen tæt op af torpedopladen. Den anden er nok blå og ligner en støvkappe til ventilen på dine hjul. Sidder i nærheden af højre side af topstykket på huset med vandslangerne. Åben disse og luk dem når vandet besynder at komme ud i en stiv stråle.

Længere forklaring, men håber det er til at forstå :-)

jeg vil kigge efter den udluftning ved topstykket for den har jeg ikke fundet endnu.. Nogle mener man skal løsne en prop som er på bagsiden af motorblokken og på den måde tømme blokken helt. Jeg tror bare jeg bruger den gamle metode med den nederste kølerslange og så skylle lidt med haveslangen..
Gazgeben - 307sw 2,0HDI(136) og 207 s16