Forfatter Emne: Elektrodeafstand på tændrør  (Læst 3723 gange)

306rfv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Elektrodeafstand på tændrør
« Dato: 14. November 2010, 13:11 »
Manualen fra Haynes siger, at elektrodeafstanden på tændrørene skal være 0,9 mm. Jeg har forelsket mig i en type tændrør med en fabriksafstand på 1,0 og to sideelektroder. Skal jeg banke afstanden ned til 0,9 på alle 8 arme eller er den forskel på 0,1 mm lige meget?
Motoren er en RFV 2.0 (XU10J4R)

schluter

  • Gæst
RE: Elektrodeafstand på tændrør
« Svar #1 Dato: 15. November 2010, 09:24 »
der er en forskæld men den forskæld er så lille af du ikek vil kunne mærke den

silverfox

  • Gæst
RE: Elektrodeafstand på tændrør
« Svar #2 Dato: 17. November 2010, 22:15 »
Lad være med at køre med dobbelt-elektrode rør. I bedste fald får du det samme ud af det som standard, i værste fald vil motoren gå rigtig dårligt.

306rfv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elektrodeafstand på tændrør
« Svar #3 Dato: 20. November 2010, 10:19 »
Tak for jeres svar.
Et Peugeot tændrør, helt almindeligt med én elektrode, koster op mod 70 kr - stykket - i Danmark.
Tændrør med to elektroder fra Denso eller Bosch koster ca 35 kr stykket, dvs. mindre end det halve, i udlandet ved køb over nettet.
I har givet ret; men kærlighed vinder ofte over fornuften, så de nye rør er nu forsøgt.
Med de nye tændrør med to elektroder starter den kære Peu lidt kvikkere og tomgangen er bedre ganske som ventet.
Benzinøkonomien er den samme, og det kan ikke undre, for en god gnist kan ikke blive bedre med andre rør, skriver de kloge.
Det andet er, at med to elektroder tager det (i teorien) dobbelt så lang tid før afstanden mellem elektroderne forøges på grund af slid.
Har nogen af jer oplevet  skader på grund af ændring af tændrør, eller er det bare noget, man taler om.
Næste gang bliver det muligvis de alt for dyre "Peugeot 5960.15" til ca. 280 kr for fire stk. hos forhandleren
« Senest Redigeret: 20. November 2010, 10:38 af 306rfv »

silverfox

  • Gæst
RE: Elektrodeafstand på tændrør
« Svar #4 Dato: 22. November 2010, 19:52 »
En pris på 280 kr for 4 stk giver en udgift på lige over 46 kr pr 10.000 km. Hvordan er det dyrt?

306rfv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elektrodeafstand på tændrør
« Svar #5 Dato: 27. November 2010, 08:50 »
Det rigtige er aldrig for dyrt til den kære Peu.
Min undren går på, at Peugeot anbefaler Bosch FLR8LDC  med to elektroder (et relativt varmt rør) til XU10J4, men "Peugeot 5960.15" med én elektrode til XU10J4R (svarende til et koldere Bosch FR7DC+ rør).
Nogle forhandlere bruger de lidt billigere Eyquem rør. Peugeot får leveret  rør fra en OE producent, måske en af de to nævnte.

schluter

  • Gæst
RE: Elektrodeafstand på tændrør
« Svar #6 Dato: 27. November 2010, 12:21 »
har lige kigge efter din bil er fra fribrikken montern med
 Bosch  type F6DCOR  har en elektrideafstand på 0,8 mm