Forfatter Emne: køler væske  (Læst 6072 gange)

mercedesteam

  • Gæst
køler væske
« Dato: 26. December 2010, 14:29 »
hej har lige købt en peugeot 406 fra 97 men kølervæske er en blandning mellem grøn og brunt synes jeg kan man få det i sådan en farve eller er det for gammelt

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #1 Dato: 26. December 2010, 16:59 »
..som oftest er det grønt,gult/orange eller blåt..muligvis findes det i andre farver..den brune farve behøver ikke nødvendigvis indikere olie i vandet eller at det er for gammelt..det kan bare være noget "slam" af en art,men skift det for en sikkerheds skyld og husk at det skal blandes med vand..blandingsforholdet står på dunken,så du får den rigtige frostsikringsgrad..og husk at "udlufte" systemet godt,så den varmer ordentligt..mvh.

Viper

  • Gæst
RE: Ang kølervæske
« Svar #2 Dato: 26. December 2010, 17:31 »
Kan det ikke være fordi det er en blanding mellem Blå og Rød. Mit værksted har lige blandet mine nemlig...FLOT!!!:@

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #3 Dato: 26. December 2010, 17:41 »
..jo..jo..sagtens..men du ved.. bare for en sikkerheds skyld er det en god ide at skifte..med mindre der er noteret hvornår den er skiftet sidst..men en god ide er nok,at få målt frostsikringsgraden,det gør værkstedet på mindre end 2min..hvis de da har tid!!..:D..mvh.

Viper

  • Gæst
RE: Kølervæske
« Svar #4 Dato: 26. December 2010, 18:15 »
Dvs der sker ikke noget ved og blande de 2?

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #5 Dato: 27. December 2010, 06:33 »
...nej.. der kun er tilsat farvestof for at gøre det synligt,for som du kan læse herunder er det farveløst .. i helt gamle dage brugte man forøvrigt alm. sprit..:D

 

ethylenglycol, HOCH2CH2OH, 1-2-ethandiol, farveløs, giftig væske, kogepunkt 197,2 °C. Ethylenglycol er blandbar med vand og anvendes bl.a. som antifrostvæske til biler (en 40% vandig opløsning fryser ved —24 °C). Stoffet anvendes endvidere som udgangsstof ved fremstilling af opløsningsmidler (fx cellosolve) og polymerer (fx polyestere). Ethylenglycol fremstilles ved addition af vand til ethylenoxid.

Viper

  • Gæst
RE: Køølervæske
« Svar #6 Dato: 27. December 2010, 11:55 »
Grunden til jeg spørger, er fordi når du læser bagpå henholdsvis den blå og den røde, er den røde til aluminium toppe.

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #7 Dato: 27. December 2010, 15:27 »
..ups..ja se det er nyt for mig,at der er forskel..(det var der ikke i min tid:( som mekker..og jo..der var alutop dengang:D)..og i og med det fra base er farveløst,ser jeg ikke lige forskellen andet end farve og fabrikat,men det har åbenbart en betydning af en art...men så følger du selvfølgelig anvisningen  på brugsanvisningen..og så skal du da vist også lige vise din mekker det,så han evt. også kan rette sin fejl!!..mvh.

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #8 Dato: 27. December 2010, 15:45 »
..ok så...har lige læst om det på "ingeniøren"..at der ganske rigtig er forskel og at man som hovedregel helst kun fylder samme produkt i kølesystemet..da der før fandtes produkter som ved sammenblanding udviklede en kemisk reaktion til en slags bundfald og kunne tilstoppe køleren..men idag er disse væsker fremstillet af det samme,så teoretisk kan de blandes ...men nøjes for en sikkerheds skyld med et produkt og en farve til netop din bil..(se om ikke det står i din instrutionsbog)..desuden skal systemet skylles godt igen inden man fylder nyt på..mvh

Viper

  • Gæst
RE: Kølervæske
« Svar #9 Dato: 27. December 2010, 17:47 »
Så kommer historien, min Peugeot 307 havde fået lavet en rep på værksted. Og i den forbindelse havde de "ramt" den øverste udlufter skrue til kølervæsken, så jeg kører på job ca 40 km og der tømmer jeg jo en hel del ud af væsken. Værkstedet erkender deres fejl, og fylder ny væske på....DEN RØDE.... og udlufter systemet, jeg kan så se da jeg får den hjem at det er blåligt i beholderen, kører så derud og spørger hvad de har påfyldt. Der siger de det er den røde de har påfyldt, hmm ja flot når der var blåt på. Men det kan selvfølgelig ikke være meget der har været tilbage i blokken, men alligevel skal jeg tømme den helt og starte forfra? Skal siges at bilen har altid fået skiftet væsken ved hvert 2 år.

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #10 Dato: 27. December 2010, 20:07 »
Som tommelfinger regel gælder at G11 (blå) ALDRIG må blandes med G12 (rød). Undtagelsen er G12+ (pink) som undtagelsesvis kan blandes med enten G11 eller G12.. G12+ skulle efter sigende have en lidt bedre køleeffekt  og er den jeg kører med. En anden fin ting ved G12+ er at der omkring utætheder tørrer et fint pink pulver op så man rent visuelt kan se utætheder  

Når man skifter fra G11 til G12 (eller G12+) skal man være 120% sikker på at alt G11 er ude af systemet. D.v.s. man skal fylde og tømme systemet rigtig mange gange med rent vand. Sørge for at termostaten åbner hver gang og skylle varmeapparatet igennem.
Skulle det ske at man får blandet G11 og G12 så opstår der noget brunligt Slush-Ice tyktflydende noget i systemet og det nedsætter cirkulationen betragteligt

NOTE: US versionen af G12+ er IKKE den samme som EU versionen af G12+, som oftest kaldes G12++ i USA. US versionen af G12+ reagerer som G12.

..fandt det her .."Viper" ..andet sted på nettet..så det er nok bare med at /tømme/skylle godt og grundigt igennem..medmindre det er en G12+ han har fyldt på..den kan åbenbart godt mixes..sikke en videnskab...undskyld min forkerte rådgivning...men som skrevet ..havde vi heldigvis ikke den slags problemer førhen,men motorer er jo blevet mere følsomme nutildags:D...iøvrigt er der den gule(langtidsholdbar) på min kan jeg se..mvh.

Viper

  • Gæst
RE: Kølervæske
« Svar #11 Dato: 28. December 2010, 12:38 »
HOLD K... ja det er da en videnskab, hmm nå jamen så tror jeg vist jeg skal en lille tur ud på det værksted igen. Ang det brune snask du omtaler, så er det ikke i mit system...endnu... så mon ikke det er en G12+ men får tjekket op det det er da helt sikkert. Tusind tak for assistancen ;-) Og godt nytår til dig, jeg skriver i tråden her når der er en afklaring :-):D

silverfox

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #12 Dato: 29. December 2010, 08:31 »
Rød kølervæske: 107, 4007 og Boxer 3
Blå kølervæske: alle andre

Sværere er det faktisk ikke;-)

midph

  • Gæst
RE: køler væske
« Svar #13 Dato: 29. December 2010, 10:17 »
..fint..tak..."problemet" startede  sån`set bare det med at blande "farverne"..men klart at det klogest kun at påfylde samme farve/produkt og nu fik vi så en rettesnor til de forskellige modeller...dejligt..:D..mvh.

Viper

  • Gæst
RE: Kølervæske
« Svar #14 Dato: 29. December 2010, 11:50 »
Til Silverfox...

Hvad så når det er påfyldt på et ikke autoriseret værksted, og de KUN påfylder den røde. Skal siges det var et Toyota værksted.