Forfatter Emne: Turbo  (Læst 1262 gange)

hollypige

  • Gæst
Turbo
« Dato: 14. Januar 2011, 19:57 »
jeg kører en 308sw 1.6 hdi som har kørt 71000km og hvor min turbo er gået.
Fik at vide på mit peugeot værksted at det ville koste mig 29000 kr for at få den skiftet. Alle service er overhold på autoriseret peugeot værksted, dog siger de at jeg selv skal betale da det ikke er med i garantien, men det kan jeg simpelt hen ikke forstå når bilen er født med den.

Er der nogen der har kendskab til at det kan passe at det skal koste så meget ???:(

tvmanden

  • Gæst
RE: Turbo
« Svar #1 Dato: 14. Januar 2011, 20:38 »
Der er en garantiperiode på 2 år = 24 mdr på hele bilen (gælder fra den var ny) inkl. turbo og på den nye turbo hvis du får skiftet den, er der 12 mdr.(hvis bilen er over garantiperioden).
 Turboen kan gå i stykker hvis motorolien kokser til og stopper olierøret til turboen.Det sker typisk hvis der er brugt en forkert motorolie.
 Da du har fået lavet alle service hos en aut. peugeot forhandler ,må man gå ud fra at de har brugt den rigtige motorolie.
 Hvis det er olien der er kokset til, skal hele motoren skylles igennem og der skal skiftes nogle slanger osv. Det har man måske indregnet i prisen.
Ang pris og garanti, prøv først at tale med værkstedet, hvis du mener du har retten på din side, så tal med FDM inden du får repareret den.

silverfox

  • Gæst
RE: Turbo
« Svar #2 Dato: 15. Januar 2011, 10:27 »
Hvis bilen er over 2 år, har det intet med "retten på din side" at gøre. Så skal det falde ind under forhandlerens vilje til at yde kulance. Men hvis alle service er overholdt RETTIDIGT, bør forhandleren yde en form for kulance. Det er nemlig mindst lige så vigtigt at bilen ikke kører for længe på olien, som det er at bruge den rigtige olie.