Forfatter Emne: Værktøj til udskift af bremser  (Læst 2460 gange)

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Værktøj til udskift af bremser
« Dato: 15. Januar 2011, 21:37 »
Hej alle,

Jeg står for at skulle have skiftet skiver og klodser på "gøjen" inden ret længe, og i den forbindelse, skal jeg lige sikre mig at jeg har det rigtige værktøj hjemme.
Da jeg aldrig har skiftet skiver og klodser på en fransk bil før, så er jeg i tvivl om der skal bruges noget særligt værktøj. Jeg mindes at have læst et sted at mange peugeot biler bruger torx bolte. Da jeg ingen torx toppe har til mit luftværktøj, så skal jeg jo lige have det anskaffet hvis det altså er korrekt at det er samlet med torx bolte.

Så derfor, hvad er der behov for af værktøj ? Jeg har alm toppe i 6-21, og har tænger til at presse stempel tilbage i kaliber også. Men det ville jo være surt at gå ned på værktøj, når bilen er skilt halvt ad :)

Bilen er en 207, 1,6 HDi med 109hk

midph

  • Gæst
RE: Værktøj til udskift af bremser
« Svar #1 Dato: 16. Januar 2011, 08:45 »
..læs "hvilken torx top til Pug 307" på side 3..der får du det oplyst + andre fifs..mvh.

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Værktøj til udskift af bremser
« Svar #2 Dato: 16. Januar 2011, 09:47 »
Citér
hestetyv skrev:
Hej alle,

Jeg står for at skulle have skiftet skiver og klodser på "gøjen" inden ret længe, og i den forbindelse, skal jeg lige sikre mig at jeg har det rigtige værktøj hjemme.
Da jeg aldrig har skiftet skiver og klodser på en fransk bil før, så er jeg i tvivl om der skal bruges noget særligt værktøj. Jeg mindes at have læst et sted at mange peugeot biler bruger torx bolte. Da jeg ingen torx toppe har til mit luftværktøj, så skal jeg jo lige have det anskaffet hvis det altså er korrekt at det er samlet med torx bolte.

Så derfor, hvad er der behov for af værktøj ? Jeg har alm toppe i 6-21, og har tænger til at presse stempel tilbage i kaliber også. Men det ville jo være surt at gå ned på værktøj, når bilen er skilt halvt ad :)

Bilen er en 207, 1,6 HDi med 109hk


http://www.peugeotclub.dk/html/fusion_forum/viewthread.php?forum_id=2&forum_cat=1&thread_id=4980

jb
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Værktøj til udskift af bremser
« Svar #3 Dato: 16. Januar 2011, 11:46 »
Tak for svaret, men jeg har ladet mig fortælle at 207'erne skal bruge torx55, og de ikke er ens med 307'eren ?  Så det var derfor jeg spurgte specifikt til netop en 207'er :) For jeg havde nemlig læst det indlæg først, men har samtidigt i et andet forum læst at der skulle bruges torx55, så derfor vil jeg vide det med sikkerhed, inden jeg køber værktøj hjem.

silverfox

  • Gæst
RE: Værktøj til udskift af bremser
« Svar #4 Dato: 16. Januar 2011, 12:44 »
Hvorfor tager du ikke bare hjulet af og måler inden du begynder at adskille? Det er da forholdsvis nemt at montere igen.

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Værktøj til udskift af bremser
« Svar #5 Dato: 16. Januar 2011, 12:55 »
Det er ganske nemt ja, men du ved, længe leve dovnskaben, når man ikke har en lift, og skal lave det ude på perlestenene i 3-5 graders varme :)
Så hvis jeg kunne slippe for at løfte bilen op på donkraften, og sætte buk under, og pille julet af, måle, sætte hjul på, sætte bil ned på jorden igen, køre ud evt købe værktøj der mangler i samlingen, køre hjem, og starte forfra igen, så ville det jo være det bedste :) Du kan nok høre jeg er ret dovn anlagt hvad det angår :)
Alternativet er jo at jeg skal ringe til værkstedet på mandag eller i løbet af ugen.