Forfatter Emne: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)  (Læst 5826 gange)

lindenhoch

  • Gæst
Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Dato: 07. Februar 2011, 19:12 »
Hej igen!

Som nævnt tidligere, så pendler jeg 200 km om dagen på landevej med min 206 1,4 hdi fra 2008. Min svoger har en boks fra racechip.de, og siger, den giver lidt ekstra på literen. Samtidig synes jeg, der er visse indlæg, der advarer mod at chiptune 1,4 hdi motoren, på grund af koblingen osv. Men kunne man forsvare at gøre det, hvis det udelukkende handler om flere km/l? Jeg kører i forvejen "som en gammel kælling", og finder en pervers glæde i at hive så mange kilometer ud af dieselen som muligt(25,8 km/l er bedste hidtil).

Når jeg nu ikke kører motorvej, eller generelt med høje omdrejninger, vil de 1000 kr for en racechip.de boks være godt givet ud, eller blot en hurtig genvej til dyre reparationer?

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #1 Dato: 08. Februar 2011, 07:18 »
Hej
Det kan du sagtens hvis du ikke køre ræs og er den der skal over for grønt lys førsr, jeg kørte i en 206 2,0 hdi og den kørte ca. 2 km. længere på L.
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

Offenbach

  • Gæst
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #2 Dato: 08. Februar 2011, 07:19 »
At bruge en boks er ingen god ide, læs mere ved at google.
Klart fabrikanterne anbefaler for at sælge produktet.

Skal der tunes anbefales der fra flere sider at få en OBD tuning
http://obd-tuning.dk/

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #3 Dato: 08. Februar 2011, 07:38 »
Har hørt at hvis bilen bliver o stillet så ryger tuningen og så er der spildt 4 til 5 kg,
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #4 Dato: 08. Februar 2011, 14:35 »
Hvis man vælger den rigtige til OBD tuningen, så indlæser de gerne tuningsfilen igen gratis, hvis man skulle være så uheldig at få "nulstillet" sin ECU. Jeg har dog aldrig hørt om det skulle være sket før, kun ved udskiftning af ECU.
Snak med landberg.dk , jeg har meget positiv erfaring med ham.

lindenhoch

  • Gæst
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #5 Dato: 09. Februar 2011, 05:51 »
Jeg kan godt se ideen med at foretage tuningen grundigt, og med en masse erfaring som baggrund for et vellykket resultat. Og der er ingen tvivl om, at de danske chiptunere tager det seriøst, og yder en god service, man ikke kan forvente fra en forhandler af computerhardware i Tyskland.

MEN, jeg tænker lidt mere pragmatisk på det, og uanset hvad må det jo være de samme parametre der justeres på, om man vælger det ene eller det andet. Og set med de økonomiske briller, så er der 3-4000 kroners forskel på en boks(der lover tilpasset software til hver enkelt bilmodel), og en ODB-tuning, der reelt lover det samme, bare uden ekstra hardware.

Håber man, som jeg, på en bedre brændstoføkonomi i retning af 2 km/liter(fra 23-25 til 25-27 km/l), noget der ligner 5-8% forbedring, vil det spare mig for 50-75 øre pr. liter. I teorien vil det betyde op til to år, før de ekstra penge er tjent ind i forhold til en boks. Det kan selvfølgelig være et fornuftigt regnskab, men jeg ved ikke om jeg stadig har det kørselsbehov om to år, stadig har samme bil eller hvad. Så ser jeg en større gevinst ved en boks, HVIS den altså kan holde samme besparelse!

Men som en hurtig besparelse nu og her har jeg svært ved at se fordelene ved den dyre tuning, hvis det ikke drejer sig om at få "den større model motor" for en brøkdel af prisen.

Er det bare mig der er helt fra snøvsen, eller hvad? Håber på god respons på dette syn på sagen!

Jeg kan i øvrigt nævne, at jeg bestilte en racechip pro fra Tyskland, og et par timer senere fik jeg en mail om, at installationen på netop en 206 HDI var mere end bare de fem minutter på youtube videoen, snarere 2-3 timer med det rette værktøj, så de ville lige have bekræftet at jeg ville have den. Jeg annullerede så bestillingen. Men god service fra dem, det skal de have!

Langt indlæg, men der er jo også dyre dieseldråber på spil!;-)

Offenbach

  • Gæst
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #6 Dato: 09. Februar 2011, 09:24 »
Citér
hestetyv skrev:
Hvis man vælger den rigtige til OBD tuningen, så indlæser de gerne tuningsfilen igen gratis, hvis man skulle være så uheldig at få "nulstillet" sin ECU. Jeg har dog aldrig hørt om det skulle være sket før, kun ved udskiftning af ECU.
Snak med landberg.dk , jeg har meget positiv erfaring med ham.


Det var også kun et eksempel jeg linkede til.
Ja de fleste firmaer indlæser gerne software igen hvis der går noget tabt mod et lille tillæg, på 3-400,-

Om det er landberg.dk eller http://www.scantune.dk/profil.asp skulle være ligegyldigt, de arbejder ihvertfald seriøst.
« Senest Redigeret: 09. Februar 2011, 09:24 af Offenbach »

morgan

  • Gæst
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #7 Dato: 10. Februar 2011, 08:34 »
hmm

Når min garanti udløber om 1 år.

Så skifter jeg til racer kobling og får bilen chippet...

det kan nemlig holde.

silverfox

  • Gæst
RE: Chiptuning af 206 hdi(brændstoføkonomi)
« Svar #8 Dato: 11. Februar 2011, 00:03 »
Jeg forstår slet ikke at man vil løbe risikoen ved at chippe/tune. Hvad betyder det at bilen er mere brændstoføkonomisk, hvis motorkomponenterne går til? Der er simpelthen for meget der kan gå galt, når motoren er så følsom som det er tilfældet med eks. 1,6 HDI. Ja, du kan montere kraftigere kobling, men hvad med svinghjulet, transmissionen generelt og turboen?
Uanset hvor dygtige landberg og scantune måtte være, så ville jeg personligt aldrig gøre det.