Forfatter Emne: 205 HDi?  (Læst 1369 gange)

BilenIDitLiv

  • Gæst
205 HDi?
« Dato: 27. Marts 2011, 18:29 »
Bonjours..

Nu har jeg længe leget med tanken om at ligge en HDi motor i min gamle peugeot 205 1.6 XS. Jeg har dog ikke en klap forstand på mekanik, har bare en utrolig kærlighed til 205'eren og dens historie :).

Så nu vil jeg gerne ha gjort noget ved sagen; Kan det overhovedet lade sig gøre at smide en af HDi motorene i det bette motorrum, og vil det kræve udskiftning af en hulens masse andet (gear,kobling,drivline,you name it) derudover...??

- Altså bliver det for stort et projekt?, gi gerne et skøn på hvad det ville koste køreklar. (Pengene er sparret op, men der er dog en human grænse for hvad projektet må rende op i)

Som udgangspunkt havde jeg forestillet mig at det skulle være en af 90hk HDI'eren (306,406,307), men kunne også være en anden version.

Jeg søger kloge hoveder der enten kan give tomlen op, eller tomlen ned for min "drøm"..

på forhånd mange tak.

silverfox

  • Gæst
RE: 205 HDi?
« Svar #1 Dato: 30. Marts 2011, 22:25 »
Du skal have motor og komplet drivlinie. Der er ingen chance for at din nuværende gearkasse kan klare det.
Hvis du ikke selv har mekanisk snilde (ud over det sædvanlige) kan du godt droppe det. Det ville være en fuldstændig ombygning af bilen, da beslag, motorophæng osv er meget anderledes. For slet ikke at tale om det elektroniske.
Alt er jo muligt, men dette kan ikke gøres for under 50-60.000 kr.

morgan

  • Gæst
RE: 205 HDi?
« Svar #2 Dato: 31. Marts 2011, 10:56 »
Hejsa..

Syntes at det lyder som en fed ide... MEN.!!!! Du er ved at bygge en propel flyver om til en jet flyver.............:o

Nu har jeg set ned i mit motor rum på min 207 1.6 HDI, og kender en 205.

Jeg tror at det er et håbløst projekt du er ved at rode dig ud i. Det er jo alt du skal skifte, fornær antennen og hattehylden.

Som silverfox skriver, det er håbløst og bliver sindsygt dyrt.

Du skal finde en motor..
Du skal finde komplet ledningsnet.. "det skal laves om så det passer til en 205"
Du skal finde anden gearkasse..." opæng passer ikke. Den nye HDI er stor iforhold til en 205.
Du skal ombygge undervogn, ophæng, front, komplet instrument, tank, udstødning, bremse system osv osv.
Du skal lave plads til turbo og intercooler system. Bremserne skal laves om... Dine nye træk aksler skal tilpasses osv osv

Jeg kan blive ved.....

Det nærmeste jeg kan finde som en mulighed er en 306 diesel.. Men det er ikke en HDI motor. Det er en almindelig med højtryks føde pumpe, uden turbo.  
Stadig rigtig meget arbejde... Men jeg tror mere på det...
Du må ned til en ophugger og tage rigtige mange mål...Så du ved hvad der skal laves om... igen bremsere, undervogn, lednings net osv. Det bedste var at du købte en 306 og brugte den som reservedelsbil og målepunkt...

Go' vind med projektet..
« Senest Redigeret: 31. Marts 2011, 11:08 af morgan »

litt@u

  • Gæst
RE: 205 HDi?
« Svar #3 Dato: 31. Marts 2011, 21:37 »
hmm min 306 er da en hdi.... :D standart

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: 205 HDi?
« Svar #4 Dato: 01. April 2011, 08:28 »
Hej
Der kommer vel også afgift til skattefar, det er billiger at finde en 206
2,0 hdi med 90 heste og så chippe den
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]