Forfatter Emne: Nye bremser 206 s16 *hjælp*  (Læst 2843 gange)

cp_

  • Gæst
Nye bremser 206 s16 *hjælp*
« Dato: 24. April 2011, 13:25 »
Hej

Jeg har lige monteret nye skiver og klodser bagpå, desværre så bremser den nu konstant på begge baghjul, klodser og skiver matcher dem der sad der, selvfølig lidt mere belægning.
Er der noget der skal justeres? - evt. aftappe lidt bremsevæske?

Jeg har kun lige prøvet at køre frem og tilbage i indkørselen og det kan da lade sig gøre men den bremser meget, så tør ikke tage en smuttur for lige at "køre" dem, da jeg ikke er sikker på det er sundt :)

Vh.

CP.

midph

  • Gæst
RE: Nye bremser 206 s16 *hjælp*
« Svar #1 Dato: 24. April 2011, 15:28 »
..fik du presset stemplerne i kalibrene helt tilbage ??...fik du renset kalibrene ordentligt for gammelt skidt og rust,der hvor klodserne sidder,således at de kunne glide ubesværet??..du skal helst kunne sætte dem i uden at banke dem på plads..sidder skiverne rigtigt på plads???..mvh

cp_

  • Gæst
RE: Nye bremser 206 s16 *hjælp*
« Svar #2 Dato: 25. April 2011, 01:28 »
Citér
midph skrev:
..fik du presset stemplerne i kalibrene helt tilbage ??...fik du renset kalibrene ordentligt for gammelt skidt og rust,der hvor klodserne sidder,således at de kunne glide ubesværet??..du skal helst kunne sætte dem i uden at banke dem på plads..sidder skiverne rigtigt på plads???..mvh


Ja stemplerne var så langt tilbage jeg kunne få dem, kalibrene er renset og ingen problemere med at glide, det var meget svært at få presset dem på og skrue de to bolte i, men det lykkedes.

Så vidt jeg har snuset frem andetsteds er bag bremserne selvjusterende, det skulle fungere ved at man trækker håndbremsen og pumper bremsepedalen, hvorefter man holder bremsepedalen i bund og slipper håndbremsen. Ved ikke om det er korrekt, det hjalp ihvertfald ikke.

Overvejer at pille dem af igen imorgen og give klodserne en tur med sandpapier, så jeg eksempelvis sliber en halv mm af begge klodser og så på igen. Det er bendix klodser og skiver købt hos krogslund, kalibrene er bosch, ved ikke om det måske er der i det ligger.

midph

  • Gæst
RE: Nye bremser 206 s16 *hjælp*
« Svar #3 Dato: 25. April 2011, 06:34 »
..vore Peugeotmekkere vil jo nok sige at du skal købe originalt,men jeg ved ikke om det er det der er galt..men ja..ud med dem igen og lad være med at slibe af på selve bremsefladen,men rund hjørnerne af i stedet og så plejer jeg at file alle grater og maling på glidefladerne af...altså der hvor klodserne sidder inde i kalibrene,for de skal kunne sættes i uden de store problemer...og tjek så lige om håndbremsen/kablerne er helt løse..det kunne ligge der (problemet)...altså at håndbremsen jo er justeret op efter de gamle klodser,så den skal være helt løs inden du montere kalibrene igen og først derefter strammer du op med de nye klodser i..og så tjekker du lige at du kan dreje hjulene rundt med håndkraft mens den er oppe på donkraften..der vil altid være lige støj fra de nye bremser indtil de har sat sig rigtigt...træd lige på pedalen et par gange inden du sætter den ned på jorden og drej igen...håber det hjælper...mvh.

cp_

  • Gæst
RE: Nye bremser 206 s16 *hjælp*
« Svar #4 Dato: 25. April 2011, 11:40 »
Citér
midph skrev:
..vore Peugeotmekkere vil jo nok sige at du skal købe originalt,men jeg ved ikke om det er det der er galt..men ja..ud med dem igen og lad være med at slibe af på selve bremsefladen,men rund hjørnerne af i stedet og så plejer jeg at file alle grater og maling på glidefladerne af...altså der hvor klodserne sidder inde i kalibrene,for de skal kunne sættes i uden de store problemer...og tjek så lige om håndbremsen/kablerne er helt løse..det kunne ligge der (problemet)...altså at håndbremsen jo er justeret op efter de gamle klodser,så den skal være helt løs inden du montere kalibrene igen og først derefter strammer du op med de nye klodser i..og så tjekker du lige at du kan dreje hjulene rundt med håndkraft mens den er oppe på donkraften..der vil altid være lige støj fra de nye bremser indtil de har sat sig rigtigt...træd lige på pedalen et par gange inden du sætter den ned på jorden og drej igen...håber det hjælper...mvh.


Tak for svaret, det var lige i øjet.

Der var 2 ting.
1) Håndbremsen var for stram til de nye klodser.
2) Fjerne de "klister mærker"/puder som sad på klodsernes bagside. Jeg bemærkede de gamle klodser ikke havde disse.

Så nu virker det :)