Forfatter Emne: Vandpumpe på 407 benzin  (Læst 4895 gange)

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #15 Dato: 07. August 2011, 15:32 »
Du kan bruge beskrivelsen som står øverse i forumet
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #16 Dato: 07. August 2011, 16:46 »
@Goldwing:

Problemet er at den ene støttebolt sidder så fast at det lille stykke med E7 til at skrue den af med er knækket af, så nu sidder den bare fast. Møtrik og kontramøtrik spændt sammen var ikke nok, jeg drejer bare forsigtigt men støt møtrikkerne af igen selvom jeg skruer på den inderste... Peugeot har jo åbenbart opdaget at det er noget skidt siden de har ændret støtteboltene så de ikke længere har den mulighed for at skrue dem ud igen. Nu er der endda skruesikring på dem i den ende som skal ind i blokken.

I øjeblikket prøver jeg om jeg kan få vandpumpen løsnet så meget at jeg kan få en svejsetang ind imellem vandpumpen og blokken og løsne støttebolten den vej. Men man skulle jo tro at når de har ændret støtteboltene, så er der også udsendt nye instruktioner på hvordan man skal udføre skift af vandpumpe i fremtiden... For det kan vel ikke være meningen at man skal afmontere manifolden for at kunne løsne røret så meget at man kan få vandpumpen af.

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #17 Dato: 13. August 2011, 22:26 »
@Brugge

Nu er det endelig lykkedes... Jeg endte med at save støttebolten over, så jeg kunne få vandpumpen af. Svejsede en 10 mm møtrik på enden af bolten, der var ca 10 mm tilbage. Varmede med gas og ilt, og skruede den ud mens den stadig var lun. Nu er der monteret ny vandpumpe, og denne gang med 12/9 stålbolte med indvendig 6-kant og rundt hoved, så det kan pilles af igen...B)

Vær iøvrigt opmærksom på at når der skal skiftes tandrem på nyere biler, skal man huske at mærke grundigt op hvor alt sidder. På denne model sidder finjusteringen af timingen i det remhjul, som sidder på krumtappen. Not´en og notgangen i hjulet har så stor vandring at der kan justeres ½ tand til hver side af midten. Det hele holdes på plads af remskiven til ribberemmen, så husk at spænde denne rigtig godt til, når det hele passer sammen.