Forfatter Emne: 106 (1996) skyder vandet op af køleren  (Læst 2810 gange)

Dina

  • Gæst
106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Dato: 11. September 2011, 20:50 »
Rettelse til tidligere tråd om at min bli bliver varm. Det gør den ikke.

Det der er problemet er, at den skubber vandet op gennem kølevæskebeholderen. Det kommer i et tempo der lige netop giver en pæn lige stråle. Når den holder i tomgang går det lidt bedre, og med lidt held synker vandstanden lidt og bliver der. Men hvis bilen får lidt gas stiger det med det samme igen og løber som før.

Hvad kan der være galt ?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #1 Dato: 11. September 2011, 21:13 »
Der er stor sandsynlighed for der er en toppakning der ikke er tæt mere  , kompressionen fra en cylinderne eller flere  trækker ud i vandkanalerne og giver det tryk der skubber vandet ud af kølerdækslet

morgan

  • Gæst
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #2 Dato: 13. September 2011, 22:00 »
Citér
KHJ skrev:
Der er stor sandsynlighed for der er en toppakning der ikke er tæt mere  , kompressionen fra en cylinderne eller flere  trækker ud i vandkanalerne og giver det tryk der skubber vandet ud af kølerdækslet


Defekt topakning, eller revnet ventilforing.....

kom ud til mig, så får vi rette det op..

trykprøvning og planslibning.... husk der skal ny tandrem på osv....

hmm en små 5 kilo. med plan og tand.

Den laver undertryk og puster systemet op...
« Senest Redigeret: 14. September 2011, 21:00 af morgan »

Dina

  • Gæst
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #3 Dato: 14. September 2011, 22:38 »
Tak for tilbuddet, der er bare lidt langt fra midtjylland til præstø :-)

Tandremmen er lige blevet skiftet i den.
Håber ved gud ikke det er toppakningen der er gået.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #4 Dato: 15. September 2011, 18:56 »
Citér
Dina skrev:

Håber ved gud ikke det er toppakningen der er gået.


Nej  , men hvad vil du så ha , måske hellere et revnet topstykke   en toppakning på en TU motor er ikke en stor repration  det er bare af med toppen ca 3 timer så kører den igen

Dina

  • Gæst
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #5 Dato: 16. September 2011, 17:27 »
Citér
KHJ skrev:
Citér
Dina skrev:

Håber ved gud ikke det er toppakningen der er gået.


Nej  , men hvad vil du så ha , måske hellere et revnet topstykke   en toppakning på en TU motor er ikke en stor repration  det er bare af med toppen ca 3 timer så kører den igen


Undskylder mange gange da :|

Tror imidlertid jeg har fundet løsningen.
Tænker vi har hældt alt for meget vand på, og at overløbet ikke er optimalt. Klart at vandet skal have plads til at ekspandere jo. Jeg hældte vand på lørdag hvor den så løb over da jeg kom hjem 30 km senere. Søndag startede jeg den op for at undersøge lidt. Samme problem. Så har den stået og gloet indtil torsdag, hvor vandet var sunket til samme niveau som ved køb. Jeg har haft den til at gå i tomgang en time uden problemer og har derefter været ude at køre 30 min rundt om byen uden problemer. Så jeg tror måske mysteriet er løst. Om ikke andet, så for ny. Den kører ganske glimrende nu og der er ingen tegn på fejl.
« Senest Redigeret: 16. September 2011, 17:28 af Dina »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #6 Dato: 16. September 2011, 20:00 »
Du skal ikke undskylde noget  , du kommer med et problem som vi vil prøve og hjælpe med   ,  men systemet skal luftes ud  efter påfyldning  du kan ikke bare hælde vand på  , der er en udluftningsskrue ved h højre motorophæng og ved termostathuset og en på køleren i modsatte ende af dækslet  hvis de ikke åbnes  fylder du kun ekspansionsbeholderen  og der er luft i motorblokken  så vil den skyde vandet af igen   , og vandet skal stå ca 10 cm under dækslet  når systemet er luftet ud og fyldt

morgan

  • Gæst
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #7 Dato: 17. September 2011, 09:28 »
Citér
Dina skrev:
Citér
KHJ skrev:
Citér
Dina skrev:

Håber ved gud ikke det er toppakningen der er gået.


Nej  , men hvad vil du så ha , måske hellere et revnet topstykke   en toppakning på en TU motor er ikke en stor repration  det er bare af med toppen ca 3 timer så kører den igen


Undskylder mange gange da :|

Tror imidlertid jeg har fundet løsningen.
Tænker vi har hældt alt for meget vand på, og at overløbet ikke er optimalt. Klart at vandet skal have plads til at ekspandere jo. Jeg hældte vand på lørdag hvor den så løb over da jeg kom hjem 30 km senere. Søndag startede jeg den op for at undersøge lidt. Samme problem. Så har den stået og gloet indtil torsdag, hvor vandet var sunket til samme niveau som ved køb. Jeg har haft den til at gå i tomgang en time uden problemer og har derefter været ude at køre 30 min rundt om byen uden problemer. Så jeg tror måske mysteriet er løst. Om ikke andet, så for ny. Den kører ganske glimrende nu og der er ingen tegn på fejl.


husk....;)  den suger kun kølervæske, den returnere ikke

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 106 (1996) skyder vandet op af køleren
« Svar #8 Dato: 17. September 2011, 22:34 »
Ja den suger kølevæske under afkøling når vandet trækker sig  , men den returnerer da i takt med vandet varmes op  hvorfor hedder det ellers en ekspansionsbeholder