Forfatter Emne: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt  (Læst 1667 gange)

smithzorr

  • Gæst
106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Dato: 12. September 2011, 17:57 »
Hej

Er efterhånden godt træt at den bil jeg købte for efterhånden et halvt års tid siden. Den kører simpelthen bare ringe, og det har den næsten gjort altid (kender 2 tidligere ejere). Jeg har prøvet rigtig mange ihærdige forsøg på at løse problemet, men intet har hjulet.
Bilen "staller" en del under acceleration samt laver mindre udsættere ved en jævn hastighed på f.eks. 80 km/t.

Jeg har hørt rygter om at fejlen ligger i chippen som sidder i boksen, at der skulle være en "nyere" version som ikke laver de problemer. Dette blev lavet pga. mange, især xsi'ere, kørte ringe! Skal siges at jeg har prøvet med 2 forskellige styrebokse, med samme resultat. Derudover har jeg forbedret alle stelforbindelser i motorrummet.

Problemet er bare at jeg ikke har kunne finde frem til en som kunne have såden noget liggende, eller har noget udstyr som man evt. kan lave en passende chip til bilen?

Mangler virkelig hjælpe her, er ved at blive sindsyg af at køre med det!

morgan

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #1 Dato: 13. September 2011, 21:31 »
Citér
smithzorr skrev:
Hej

Er efterhånden godt træt at den bil jeg købte for efterhånden et halvt års tid siden. Den kører simpelthen bare ringe, og det har den næsten gjort altid (kender 2 tidligere ejere). Jeg har prøvet rigtig mange ihærdige forsøg på at løse problemet, men intet har hjulet.
Bilen "staller" en del under acceleration samt laver mindre udsættere ved en jævn hastighed på f.eks. 80 km/t.

Jeg har hørt rygter om at fejlen ligger i chippen som sidder i boksen, at der skulle være en "nyere" version som ikke laver de problemer. Dette blev lavet pga. mange, især xsi'ere, kørte ringe! Skal siges at jeg har prøvet med 2 forskellige styrebokse, med samme resultat. Derudover har jeg forbedret alle stelforbindelser i motorrummet.

Problemet er bare at jeg ikke har kunne finde frem til en som kunne have såden noget liggende, eller har noget udstyr som man evt. kan lave en passende chip til bilen?

Mangler virkelig hjælpe her, er ved at blive sindsyg af at køre med det!


Hejsa...

For at der kan løses nogle problemer, så skal der en puter på.????

Når den har været på, så kan vi gå vidre med problemerne...;)

smithzorr

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #2 Dato: 13. September 2011, 21:56 »
Der har været "puter" på. Eneste fejl "var" blandingsproblemer, men det var med den gamle lampdasonde. Ellers så de forskellige værdier meget pæne ud, så vidt jeg husker :D
Jeg frygter måske lidt for gaspot. Men det er vel bedst at tjekke det med scope?
« Senest Redigeret: 13. September 2011, 21:59 af smithzorr »

morgan

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #3 Dato: 13. September 2011, 22:29 »
Citér
smithzorr skrev:
Der har været "puter" på. Eneste fejl "var" blandingsproblemer, men det var med den gamle lampdasonde. Ellers så de forskellige værdier meget pæne ud, så vidt jeg husker :D
Jeg frygter måske lidt for gaspot. Men det er vel bedst at tjekke det med scope?


Jeg har lige slettet mit indlæg...

Du bliver sku nød til at uddybe fejl på bilen.

Uoriginal lampdasone, funker ikke..., skal være original.:o

smithzorr

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #4 Dato: 13. September 2011, 22:34 »
Skal det virkelig være original? De koster jo kassen :|

1. Den accelererer meget i stød, aldrig jævnt.
2. Den har små udsættere ved jævn hastighed.
3. Til tider er tomgangen heller ikke ret pæn på den.

morgan

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #5 Dato: 13. September 2011, 22:42 »
Citér
smithzorr skrev:
Skal det virkelig være original? De koster jo kassen :|

1. Den accelererer meget i stød, aldrig jævnt.
2. Den har små udsættere ved jævn hastighed.
3. Til tider er tomgangen heller ikke ret pæn på den.


Jeg har oplevet flere gange at puter siger ok.!!!

men det viser sig at uorignal lambpdaonda laver ged ...

Brug de ekstra moneter og få noget der er til bil og med 2 års garanti på.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #6 Dato: 13. September 2011, 22:47 »
Jeg mener det er et magneti Marelli 4,8 ?  og de hører ikke til i den ende hvor alting kører perfekt  , hvis du er i tvivl kan du måle i lamdasonden  på regulering ledningerne med et multimeter  om spændingen varierer  mellem  0 og 1000mV   du tager bare stikket af og måler direkte på det stik der går mod sonden  med varm motor

mener også der blev skiftet Eprom med en anden programmering pga bølgende accelration og dårlig tomgang  , men da det er en gammel dreng kan det jo være gjort

smithzorr

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #7 Dato: 14. September 2011, 07:02 »
Har målt i sonden, og der regulerede den ikke så pænt som jeg gerne ville have den til. Så det kan måske være pga. den er uoriginal. Men jeg har nemlig også hørt at der skulle være en "nyere" eprom  til dem. Jeg kender bilens historie næsten tilbage fra den var ny, og ved med sikkerhed at den aldrig har fået en ny eprom.
Kender i nogen som måske kan lave sådan en? Eller kører rundt med en som virker perfekt, som der evt. kan laves en kopi af? :)

smithzorr

  • Gæst
RE: 106 XSi 1.6 fra 1994 kører ujævnt
« Svar #8 Dato: 14. September 2011, 09:59 »
Den har fået en ny eprom i ca. 97 ved jeg. Hos Peugeot. Det hjalp også lidt på problemet dengang.