Forfatter Emne: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger  (Læst 8411 gange)

Ibralle

  • Gæst
Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Dato: 02. August 2011, 07:45 »
Hej!!

Jeg har en Peugeot 308 sw 1.6 HDI med 110 HK fra 2009 med det problem at den hakker/kører ujævnt i motoren ved 1800-2000 omdrejninger. Det sket oftest når man kører et jævnt tempo uden at give den ret meget gas.
PEUGOET siger at det er når bilen "brænder/renser" partikelfilteret, men det virker bare som en tynd forklaring. For denne Peugeot havde jeg en 206 sw 1,4 HDI fra 2006 og den havde ikke de problemer, så derfor holder Peugeot forklaring ikke og nu irritere det mig grænseløs, så jeg overvejer og skiftet bilen ud og ikke til en Peugeot.

Håber i kan hjælpe til med en løsning.

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #1 Dato: 02. August 2011, 08:27 »
Hej det er fordi den tildaglig køesel køre er for langsom du skal prøve at køre ca. 30 km. med 4000 omdrejninger så den kan rense filtret ellers må værkstedet sætte PCen på og så den kan rense på den måde
se.
PARTIKELFILTER OG DIESEL TURBO DV6TED4B 90 HK FAP ELLER PARTIKELFILTER OG DIESEL TURBO DV6TED4 FAP HASTER : Overhold altid de anviste forskrifter med hensyn til sikkerhed og renlighed .
HASTER : Vent mindst en time, før der foretages indgreb på udstødningssystemet .
1. Anbefalet værktøj
Diagnose-værktøj .
2. Forceret regenerering af partikelfilteret
HASTER : De anvisninger vedr. sikkerhed og renlighed, der gælder specifikt for højtryksdieselmotorer (HDI), skal overholdes .
HASTER : Hvis det anbefalede udstyr ikke er til rådighed, foretages den forcerede regenerering af partikelfilteret udenfor værkstedet på et betonunderlag og langt væk fra antændelige materialer . Arbejdsområdet sikres . Det sikres, at der ikke er nogen personer bag bilen under den forcerede regenerering . Sæt vognen i max. højde   (bil med hydraulisk affjedring) .
Forceret regenerering af partikelfilteret :
Kontroller at der ikke er spraydåser eller antændelige produkter i bagagerummet
Anvend handsker, der kan modstå høje temperaturer
Tilslut bilen til en godkendt gassuger til denne type indgreb
Sæt vognen i max. højde   (bil med hydraulisk affjedring)
Arbejdsområdet sikres
Det sikres, at der ikke er nogen personer bag bilen under den forcerede regenerering
VIGTIGT : Kontroller at brændstofniveauet er tilstrækkeligt   (mindst 20 liter) .
Start motoren og lad den varme op   (mindst 60 °C) .
Diagnoseværktøjet kobles til bilens centralstik .
Start regenereringsproceduren ; Med diagnoseværktøjet .
Automatisk afvikling af partikelfilterets regenereringsprocedure :
Autokontrol af motorcomputer
Stabilisering af motoromdrejningstallet ved 4000 omdr/min : Funktion med efterindsprøjtning
Skift til tomgangshastighed   (i 30 sekunder)
Stabilisering af motoromdrejningstallet ved 3000 omdr/min : Kontrol af effektiviteten af partikelfilterets regenerering
Skift til tomgangshastighed
NB : Lad motoren køre i tomgang for at køle af .
Stands motoren .
« Senest Redigeret: 02. August 2011, 08:34 af Goldwing »
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

Ibralle

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #2 Dato: 02. August 2011, 11:31 »
Forstår så bare ikke at den har gjort det siden vi købte bilen som ny, der må filteret have været ren.

silverfox

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #3 Dato: 02. August 2011, 12:53 »
Den laver løbende regenerering af filteret, osse fra ny. Hvis du ikke kører længere ture og dermed får filteret "brændt rent", kan det godt give problemer.
Du kan i øvrigt ikke sammenligne med en 1,4 HDI, da denne ikke har partikelfilter.

morgan

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #4 Dato: 03. August 2011, 12:17 »
Citér
silverfox skrev:
Den laver løbende regenerering af filteret, osse fra ny. Hvis du ikke kører længere ture og dermed får filteret "brændt rent", kan det godt give problemer.
Du kan i øvrigt ikke sammenligne med en 1,4 HDI, da denne ikke har partikelfilter.


OG... det er 100% rigtigt Silverfox

Ibralle

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #5 Dato: 04. August 2011, 15:53 »
Men hvor svært kan det så være for Peugeot at lave en motorstyring, så man ikke mærker til dette problem?

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #6 Dato: 04. August 2011, 16:05 »
det er åbenbart svært min gør det også næsten heletiden efter jeg har kørt med canpingvogn bare 300 km. så skal den gerne køre en tur med nogle omdrejninger på.
men jeg kan ikke forstå at der ikke er nogle af jer Peugeot mekker der kommentere det med at brænde filteret af
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

xana

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #7 Dato: 04. August 2011, 16:27 »
4000 omdrejninger ,så skal man da køre en pæn fart også ca 30 km
eller tager jeg fejl:o

Ibralle

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #8 Dato: 05. August 2011, 09:53 »
Jeg forstår ikke måden det er lavet på, for det anbefales at man kører med så få omdrejninger som muligt for at køre langt på literen, men når partikelfilteret kræver 4000 omdrejninger over en længere strækning, hænger tingene jo slet ikke sammen.
Normalt kører man jo heller ikke med 4000 omdrejninger om man så lå på motorvejen, medmindre man køre 130 i 4 gear.....
Der er sgu nogle kloge hjerne som har fejlet i fremstillingen af dette partikelfilter..
Sælger bilen og køber en Benzin dyt, men ikke en Peugeot

morgan

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #9 Dato: 05. August 2011, 10:42 »
Citér
Ibralle skrev:
Jeg forstår ikke måden det er lavet på, for det anbefales at man kører med så få omdrejninger som muligt for at køre langt på literen, men når partikelfilteret kræver 4000 omdrejninger over en længere strækning, hænger tingene jo slet ikke sammen.
Normalt kører man jo heller ikke med 4000 omdrejninger om man så lå på motorvejen, medmindre man køre 130 i 4 gear.....
Der er sgu nogle kloge hjerne som har fejlet i fremstillingen af dette partikelfilter..
Sælger bilen og køber en Benzin dyt, men ikke en Peugeot


Syntes også du skal sælge din Diesel bil...Man køber ikke diesel bil hvis man har under 40-50 km kørsel om dagen.
Peugeot's diesel biler er bygget til lange ture og ikke by kørsel...
Så skal du købe en 107 som konen har... fantastisk lille bil, som er super økonomisk og er til korte ture.

Jeg ved ikke hvor de 4000 omdr kommer fra, det passer ikke. Bilens puter finder selv ud af det, men den har ingen chancer hvis du tøffer af sted en 10 km, da den kræver en små 15 km for at regenerere filter.

Men benzin ved små ture og diesel ved lange ture... jeg køre eks små 45.000 om året, så er det diesel... min 207 HDI FAP .. Konens 107 kører ca 110 km hver dag mht arbejde.

djhyre

  • Gæst
RE: Ujævn motor ved 1800-2000 omdrejninger
« Svar #10 Dato: 26. August 2011, 21:46 »
Jeg havde sammen problem på min nye 308 SW...

De sagde, det var fordi, partikelfilteren skulle regenerere nogle gange første gang! Men de satte så en computer på og fandt ud af, at dysserne faktisk skulle omkodes. Det fik den gjort en lille uges tid efter, og den kører IGEN som en drøm. Ingen hakken eller noget mere... Jeg kunne til sidst ikke engang bakke ud uden at gå i stå!

Så få lige tjekket om dysserne ikke skal omkodes!

I øvrigt kører 308er med "aktivt" partikelfilter, som netop renser sig selv (regenererer sig selv), så derfor kan man godt køre blandet, og bykørsel skader ikke så meget, som det måske gjorde i "gamle" dage. Så de der "diesel-historier" hører lidt fortiden til efterhånden :o)

307SW

  • Gæst
RE: ujævn motor.
« Svar #11 Dato: 19. September 2011, 20:41 »
Hej Vi har en peugeut 307 hdi 2,0 sw fra 2001. Vi købte den i jan 2010, og har kørt meget blandet kørsel ca 80.000 km da den blev rigtig umulig. Til sidst turde vi ikke overhale da vi ikke kunne forvente at bilen ville ta det gas der skulle til. Det viste sig at partikelfiltret skulle skiftes for hver 80.000. Men det var ikke nok, og bilen fik også skiftet en magnetventil. Nu kører bilen igen som en drøm, vi mærker aldrig at filtret trænger til afbrænding. Jeg tror vi har kørt 10000 km siden vi fik det lavet i juli.