Forfatter Emne: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)  (Læst 4949 gange)

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #15 Dato: 12. Oktober 2011, 17:59 »
Citér
djhyre skrev:
Bl.a. Peugeot 308 (nogle af de nye modeller) bliver født med LED kørelys. Kørelys i den forstand, at man i dagslys (når lux-tal er højt nok) KUN kører med dette lys, hvor styrken så skrues op på LED'en. Baglygter osv. slukker. Det er mere miljøbevidst. Når det så bliver mørkt (aften, nat, tunnel, bro osv.), så tændes det andet lys op, og LED'en skrues ned. (LED er en meget Co2 venlig lygte).

Bl.a. 308'er med LED lygter er blevet typegodkendt i Danmark til at køre sådan med lyset (ligesom de nye Mondeoer osv.). Hvis de ikke kører sådan, så lever man faktisk ikke op til de tal, som der er opgivet i typegodkendelsen. Peugeot var bare ikke heeelt klar over dette, men det er de så nu.

Det gjorde min fx ikke (ingen nye 308 kører sådan) Det er en fejl, så fremadrettet skal de køre sådan.

Siden 2009/2010 er det blevet lovligt i Danmark at køre sådan (noget EU-halløj, tjek artikel længere nede). Det er for at skåne miljø osv. du må fx også nu køre med kun tågelygter tændt. Der skal bare være en eller anden lovlig form af dagslys/kørelys om dagen på bilerne -> i mit tilfælde LED'en.

Jeg har derfor kæmpet for at finde ud af, hvorfor den IKKE gjorde det, når det nu står beskrevet overalt (inkl. bilens manual). Der er dog ikke leveret så mange af de nye 308'er endnu, så derfor har der ikke rigtig været nogen der vidste noget om det - men til sidst kom jeg i kontakt til Peugeots tekniske chef, som i mit tilfælde kunne opklare misforståelsen.

Derfor du måske også støder på biler, hvor der ikke er lys bagpå mv. (Opel Insignia, Peugeot 508 osv. ser man mange af.)

Bliver lige nød til at kaste en note ind her, min 508 har baglys på i dagtimerne har prøvet at få det koblet fra men det kunne ikke lade sig gøre.

Men læs denne artikel, så giver det måske lidt mere mening :)

http://www.erhvervsbladet.dk/transport-logistik/lovligt-koere-uden-lys-i-baglygterne

eller her...

http://www.dinepenge.dk/bil/koerelys-kun-noedvendigt-foran-om-dagen
« Senest Redigeret: 12. Oktober 2011, 18:01 af jb »
3008 II 2.0 Allure Bluehdi