Forfatter Emne: Skift af tandrem  (Læst 2056 gange)

kitojo

  • Gæst
Skift af tandrem
« Dato: 03. November 2011, 15:47 »
Jeg skal have skiftet tandrem på min 406 1.8 fra 2003. Er det nemt at skifte den selv ?...syntes ikke lige jeg har 3500 til at få et værksted til at gøre det.

Nesko BiH

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 107
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af tandrem
« Svar #1 Dato: 03. November 2011, 20:25 »
Hej !
Tandrem skift er til de lidt mere "øvede",da det kræver at tandhjulene
fikseres godt,kontrol og evt. udskift af vandpumpe,stremmerhjul -ny og til sidst montage af ny rem,korrekt stremning osv.
Det er bedst hvis du har en ven med lidt mere erfaring,da forkert udført arbejde  pludselig kan være en meget dyrt affære.
Jeg holder mig kun til pære-skift,olie + filtre + komplet bremser og andre "små" ting.
Service , klima,ABS sensorer,kobling,FAP osv. laver jeg i de "varme"lande til meget,meget små priser ( i forhold til DK).

MVH fra Herning !;)

brugge

  • Gæst
RE: Skift af tandrem
« Svar #2 Dato: 03. November 2011, 21:32 »
Alt er nemt hvis man har prøvet det før..... vær opmærksom på at remskiven ikke har fast notgang !!!! Vil klart anbefale at du låner speciel værktøj til at sikre korrekt timing af remmen.

morgan

  • Gæst
RE: Skift af tandrem
« Svar #3 Dato: 06. November 2011, 20:07 »
Citér
kitojo skrev:
Jeg skal have skiftet tandrem på min 406 1.8 fra 2003. Er det nemt at skifte den selv ?...syntes ikke lige jeg har 3500 til at få et værksted til at gøre det.


Det er nemt at skifte Tandrem på din bil...

Din største pli er at afmærke..

Der er nogle pukter der skal være li i krumtap og knast...Hvis du ikke kan finde den, så laver du dem selv. "du må bare IKKE tørne uden rem"

På med ny rem og spænd rem op.. Tørn 2 gange og den skal stå Præcis ude for punkter....
SUPER vigtigt at du har stram rem imellem top og krum.. så tager rem strammer resten

Vigtigt.. Hvis Du tager "Brian metode" hvor du selv afmærker, så må du ikke tørne mortor uden rem. Det koster ventiler....:o

Det tager et par timer med kaff og en pils..
« Senest Redigeret: 06. November 2011, 20:11 af morgan »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af tandrem
« Svar #4 Dato: 06. November 2011, 22:57 »
Din motor er en EW7 og der skal bruges en meget speciel låsedorn som passer i bagsiden på svinghjulet  , du kan ikke mærke remskiven op da takthjulet på krumptappen løber frit og kun fastholdes af bespænding fra remskiven