Forfatter Emne: 308 El-problemer  (Læst 2031 gange)

DavidP

  • Gæst
308 El-problemer
« Dato: 14. November 2011, 07:55 »
Hej,

Jeg har en 308 fra 08.
Fra tid til anden oplever jeg et underligt fænomen med lyset på min bil, som jeg oplevede for første gang for snart 4 mdr siden.

Ud af det blå begyndte lyset i både instrumentbræt, radio og lygter at opføre sig underligt. Under kørsel begyndte lyset periodisk at blinke, og en enkelt gang gik lyset i instrumentbrættet/forlygter helt ud. Det kom ikke tilbage selvom jeg tog tændingen og startede bilen på ny. Det "sjove" er dog, at det fint kom igen, og forblev tændt, når jeg satte bilen på aftenlys på ratarmen.
Efter at have oplevet dette denne aften gik jeg hjem og efterså sikringer osv. Intet at se. Til sidst tog jeg strømmen på bilen da jeg tænkte at computeren måske skulle "genstartes". Det hjalp. Efterfølgende fungerede alt igen :|

Lige indtil idag, hvor jeg oplever lidt af det samme igen.
I morges da jeg åbner bilen med fjernbetjeningen begynder forlygterne at lyse uregelmæssigt, og kigger jeg ind i kabinen kan jeg se at lyset i radio og instrumenter blinker i takt med lygterne. I det jeg åbner bilen hører jeg kort indikatorlyden for at aftenlys er tændt, maks 2 sekunder, hvorefter det forsvinder igen. Jeg sætter mig ind i bilen, og kører til arbejde uden problemer..

Er der en mekaniker som har et fornuftigt bud på hvad årsagen til mine problemer kan være? Selv hælder jeg til at det må være et computer-problem, da lyset i alle lygter jo virker helt fint når sat på aftenlys.

Tak på forhånd.

Mvh.

silverfox

  • Gæst
RE: 308 El-problemer
« Svar #1 Dato: 14. November 2011, 21:08 »
Enten er der en fejl i bilens BSI boks eller osse har du en adapter siddende i stikdåsen til dit anhængertræk. Det kan give alle mulige mærkelige problemer. Adapteren må kun sidde i stikdåsen, såfremt der også er tilsluttet anhænger, lygtebom osv. til stikdåsen.

DavidP

  • Gæst
RE: 308 El-problemer
« Svar #2 Dato: 15. November 2011, 07:54 »
Citér
silverfox skrev:
Enten er der en fejl i bilens BSI boks eller osse har du en adapter siddende i stikdåsen til dit anhængertræk. Det kan give alle mulige mærkelige problemer. Adapteren må kun sidde i stikdåsen, såfremt der også er tilsluttet anhænger, lygtebom osv. til stikdåsen.


Hej Silverfox,

Tak for svaret. Jeg har ingen adapter siddende på bilen, så det må være BSI'en som driller. Igår tog jeg strømmen fra batteriet på bilen, og lod den stå i en times tid i den tro at det kunne lave et reset af bilen, og jeg havde det heller ikke hverken problemer igår eller her til morgen.
Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan BSI'en kan have sådan en periodisk fejl. For mig bør det være enten eller...

Jeg skal til service om 6000km (3 mdr). Måske jeg kan bede dem prøve at opdatere BSI'en eller lave en ny kodning af bilen?

silverfox

  • Gæst
RE: 308 El-problemer
« Svar #3 Dato: 15. November 2011, 20:55 »
Hvis der er kommet fugt i BSIen, kan den lave sådan en periodisk fejl.
Du skal ikke vente 6000 km/3 mdr med at påtale problemet. Det kan blive meget værre inden.