Forfatter Emne: 106D kan ikke starte  (Læst 4083 gange)

damhytten

  • Gæst
106D kan ikke starte
« Dato: 11. November 2011, 23:06 »
Hej...
Har virkelig brug for et par gode råd.
Gennem de sidste par måneder har jeg med mellemrum haft svært ved at starte, først efter 5-10 gange med selvstarter er den kommet i gang. Andre gange og heldigvis de fleste starter den første gang, både kold og varm. Skal siges at den kører rigtig godt og går 21-22 km/l
Men lige nu vil den slet ikke starte. Der er masser af strøm og diesel, men ingen liv. Har lidt svært ved at konstaterer om det er pumpen, gløderør eller evt. brændstoffilter. Når den er i gang, kører den helt perfekt, så har svært ved at tro det er pumpen eller gløderør.
Kan filteret være stoppet og forhindre diesel at komme frem til pumpen?
Hvad sker der? Gode råd er mere end velkommen, idet jeg ikke har den store viden om dieselmotorer.
Er der nogen der har erfaring med en god og dygtig dieselmekaniker i Randers området.
Håber meget der er nogen der vil hjælpe mig.
God weekend og mange hilsner Per

lsh

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #1 Dato: 12. November 2011, 05:57 »
hej
Jeg har ikke den store erfaring med 106 diesel... det er en 1,5d ?
Men jeg har ret meget erfaring med 1,9 d og har haft problemer med at den ikke ville starte her når det blev koldere i vejret.
Efter meget meget nørklen fandt jeg ud af at det var huset til brændstoffilteret der lækkede når det blev koldt. Lækker .... ja det ser man ikke, da det i alt fald på 1,9 eren er et lukket system hvor der suges diesel op fra tanken..... en læk betyder således falsk luft i systemet og ikke læk af diesel ud i motorrummet.
Har du prøvet at lufte den ud....?
Ellers er der gløderørerne.... - har du prøvet at måle om der kommer spænding frem til dem? Jeg tror ikke alle 4 gløderør lige sådan bliver dårlige eller brænder af på en gang.
Hilsen Lars

damhytten

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #2 Dato: 12. November 2011, 10:00 »
Hej Lars.
Tak for dit svar. Her er lige et par oplysninger mere.
Det er en 1,5D fra 97, gået 225000 km.
Det er ikke kun i koldt vejr den nogen gange har svært ved at starte, også når det er varmt i vejret, eller når jeg har kørt lang og skalstarte igen. Det er ikke altid men nogen gange. <lige nu kan den slet ikke komme igang.
Jeg har haft en polsøger på alle gløderørs forbindelser og der kommer fint strøm frem.
At der skulle være en læk i systemet skal jeg ikke kunne sige, men sidste vinter startede den hver eneste morgen, det kom først hen over sommeren.
Jeg har ikke prøvet at lufte ud og ved heller ikke hvor jeg skal gøre det.
Nogle gange når den ikke vil starte første gang, bruger jeg håndpumpen et par gange og så starten den som regel, men ved jo ikke om det er derfor.
Kan det være filteret der trænger til at blive skiftet, og hvor skal jeg lufte ud.
Når den kører, lyder den rigtig fin og med meget jævn motorgang, så jeg kan ikke forstå hvis det skulle være pumpen det er galt med.
Håber på lidt mere hjælp:)
Hilsen Per

lsh

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #3 Dato: 12. November 2011, 14:16 »
Hej Per
Hvis den "plejer" at starte når du bruger håndpumpen.... kan det meget vel være luft i systemet.
Du har ikke været ved at skifte brænstoffilter vel?
Hvis du har haft noget i dieselsystemet skilt ad og ikke har fået det helt tæt under samlingen er det her fejlen ligger.
Udluftning. På dieselpumpen findes en skrue som er udluftningsskrue, men du kan også løsne skruen hvor dieslen kommer ind i punpen. Med den løsnet pumper du med håndpumpen til der kommer diesel ud.... spænd den til igen på et tryk på håndpumpen - altså at du ikke lader håndpumpen trække luft tilbage i systemet inden du får lukket.
Derefter løsner du alle omløbsskruerne på dyserne..... Du kører nu med starteren indtil der kommer diesel ud ved alle omløbsskruerne. Spænd dem derefter ... og bilen vil starte.

Men hvis du har en læk i systemet - har du det samme problem næste gang den har stået et par dage uden at gå.
På siden af brændfilterhuset på min 405ér sidder en underlig ventil... som jeg ikke aner hvad gør. Den var problemet hos mig.... jeg blev så gal på den....jeg stod i kulde og stormvejr og kunne ikke starte.... jeg vidste at problemet var der i nærheden af filterhuset, så jeg smurte hele filterhuset ind i silocone... og så kunne jeg køre. I dag er ventilen blot smurt ind i flydende pakning... og den kører og starter hver gang.

De gamle dieselmotorer fra PSA - før HDI - er ret simple... og de er næsten ikke til at ødelægge.
Jeg skal fra Ålborg til Allingåbro på tirsdag eftermiddag - jeg kan godt slå et blik i den hvis du ikke har fået den igang.
Hilsen Lars
« Senest Redigeret: 12. November 2011, 14:18 af lsh »

damhytten

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #4 Dato: 12. November 2011, 21:22 »
Hej lars.
Tusind tak for dit svar og tilbud om at komme forbi på tirsdag. Det kan jeg næsten ikke tage imod, men omvendt har jeg meget lyst til at have dig til at se på det.
Dansk Autohjælp kunne i dag konstaterer, at der ikke kommmer diesel ud af dyserne, når man den af ved gløderøret. Så det er nok det første problem jeg skal have løst. Der sidder en skrue overpå filterhuset, der ligner en snørenippel. Er det udluftningsskruen?
Hvis jeg løsner den og bruger håndpumpen, så skulle luften komme ud og jeg spænder igen imens jeg klemmer.
Nogle har foreslået, at det enten er gløderør eller forvarmerrelæ, der ikke virker, men så længe at der ikke kommer diesel ud af dyserøret ved motoren, er det vel det første jeg skal finde en løsning på, men hvordan ved jeg bare ikke.
Tusind tak fordi du giver dig tid til at hjælpe mig.
Ser frem til dit svar.
God søndag

lsh

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #5 Dato: 13. November 2011, 08:37 »
Hej Per
Det er helt rigtigt tænkt .... det du gør. Og jeg vil også sige at gløderørerne er frikendt. Ja en skrue der ligner en smørrenippel på filterhuset lyder som en udluftningsskrue.
Det er et skridt tidligere end dieselpumpen.... og der kan du også lufte ud.
Men ellers handler det i første omgang om at finde røret/slangen der forbinder filterhuset med dieselpumpen. Skru den løs i ved pumpen ... og håndpump til der kommer diesel. Kommer der ikke diesel er enten din tank tom eller din håndpumpe dur ikke mere. Hvordan ser din håndpumpe ud? Er det en gummibold på dieselslangen - hvis det er - sidder der et par ventiler i forbindelse med pumpen .... de kan også sætte sig eller knække (billigt plast).
Og du er med på at når jeg skriver dieselpumpe mener jeg Bosh- eller Lucaspumpen som føder dyserne og ikke en fødepumpe som sidder imellem tank og dieselfilter...... for den sidste tror jeg ikke den har.
hilsen Lars

damhytten

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #6 Dato: 13. November 2011, 19:31 »
Hej lars.
Igen tak for dit svar... Jeg fandt udluftningsskruen overpå filterhuset, satte en slange på og åbnede samtidig med at jeg klemte på håndpumpen. Der kom både luft og diesel ud, mest diesel heldigvis og imens jeg klemte spændte jeg skruen igen. Var egentlig indstillet på at løsne slangen helt henne ved selve pumpen med dyserne, men forinden gav jeg lige den lille røde 106 chancen for at starte. Og minsandten om der ikke startede lige med det samme. Fantastisk at høre den igang igen. Så tak for rådet, glæder mig at jeg ikke i denne omgang skal bruge mange penge på enten det ene eller andet.
Nu melder spæørgsmålet sig selvfølgelig...hvordan kommer der luft i systemet. Det må jo komme et eller andet sted fra. Jeg kan ikke umiddelbart se eller lufte diesel nogen steder, men måske har du et forslag eller to.
Tak for hjælpen og deltagelsen...dejligt at der er nogen der giver sig tid til gode råd og hjælp.
God søndag og mange hilsner Per

lsh

  • Gæst
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #7 Dato: 14. November 2011, 07:21 »
Hej Per
Dejligt at høre at du fik gang i den...... hvis der kommer luft ud af dine udlufningssteder, må du gerne klemme flere gange med din bold. Du skal bare slutte af med et klem.
Ja problemet er at du ved en læk ikke har diesel ud af systemet, men luft ind i systemet.
Du kan prøve at pumpe med din bold uden af løsne udluftningsskruer...... måske kan du få det til at piple diesel ud et og andet sted.
Du kan også skifte brænstoffilteret og ved samme lejlighed skifte o-ringene som sidder i bunden/under huset og i toppen af huset. Jeg tænker at filterhuset sidder ovenpå en kølevandsanordning, men kan skrues af med en skrue i bunden af huset.
Hvis du har en mystisk ventil på siden af huset ville jeg mistænke den. Jeg ville smørre den ind i fx. flydende pakning.
Og der er dine kontraventilen(erne) ved "bolden" håndpumpen. Kontraventiler forhindrer at diesel kan løbe baglæns ned i tanken..... med 100% kontraventiler kan du sådan set godt leve med en lille læk. Da dieslen ikke kan løbe baglæns og trække luft ind i systemet. Kontraventilerne er sikkert nogle små plastfortykkelser som sidder i brændstofslangen før filteret. Jeg har engang løst problemet ved at sætte en ekstra kontraventil i.
Det var jeg lige kunne komme i tanke om.... hilsen Lars
« Senest Redigeret: 17. November 2011, 03:48 af lsh »

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 106D kan ikke starte
« Svar #8 Dato: 14. November 2011, 23:29 »
Jeg kørte på et tidspunkt mange år uden at skifte filter. Til sidst tog den luft ind ved gummipakningerne ved filteret. Tror at gummiet efter 6 år var blevet stift. Jeg skiftede filter og den startede straks.
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.