Forfatter Emne: 406 for lav tomgang  (Læst 1514 gange)

AndersR

  • Gæst
406 for lav tomgang
« Dato: 06. December 2011, 14:53 »
Hej

Jeg er den glade ejer af en Peugeot 406 1,8 fra 96. Den har bare fået det underlige problem de sidste par dage, at den starter i alt for lav tomgang. Så lav at den kun lige kan holde sig i live, og hvis jeg giver en smule gas og slipper falder den så hurtigt at motoren går ud. Jeg har oplevet det en enkelt gang før, men den har gjort det hver morgen de sidste 3 dage nu. Ligemeget hvor meget jeg tænder og slukker motoren fortsætter problemet.

Det underlige er, at den løsning jeg har fundet er at hive batteriet fra i 20 sekunder, tilsutte det igen og så starter bilen op med en perfekt tomgang. Den kører også upåklageligt indtil næste morgen. Batteridelen leder mig til at tro at den er gal med noget af det elektriske? Måske motorcomputeren (jeg aner ikke hvor meget en bil fra 96 har der). Jeg har skiftet generator på bilen for 1 måneds tid siden, der har dog ingen problemer været før nu, så jeg tvivler på det er synderen.
« Senest Redigeret: 06. December 2011, 14:53 af AndersR »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 for lav tomgang
« Svar #1 Dato: 06. December 2011, 17:03 »
jeg er sikker på Stepmotoren der er slidt op , en elektrisk ventil der justerer tomgang

AndersR

  • Gæst
RE: 406 for lav tomgang
« Svar #2 Dato: 06. December 2011, 18:38 »
Det lyder sandsynligt ja. Men forklarer det at den fungerer efter batteriet har været hevet af? Det kunne vel være noget med at ECU'en starter forfra med at finde tomgangspunkt når man hiver batteriet af.

Hvis det er stepmotoren så kan jeg nok godt selv skifte den, spørgsmålet er hvor jeg køber en ny? Peugeot kan nok sælge mig en, men de plejer at være ret dyre.

P.S Har delen et andet navn end stepmotor?
« Senest Redigeret: 06. December 2011, 18:41 af AndersR »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 for lav tomgang
« Svar #3 Dato: 06. December 2011, 22:53 »
Ja det hedder en stepmotor  ,  du kan måske finde den uoriginalt  om den bliver billigere ved jeg ikke