Forfatter Emne: låner lige tråden :-)  (Læst 2299 gange)

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
låner lige tråden :-)
« Dato: 22. December 2011, 09:23 »
Har i dag fået samme problem på en 406, hvor en for fjeder er knækket. Er det en operation man selv kan gøre (uden lift), skal der bruges spec. værktøj, og hvor meget skal der evt. skilles af ?

Er klar over at man selvfølgelig skal skifte i begge sider, og efterfølgende bør man nok også få lavet en styrtøjsudmåling. Men i første omgang skal jeg bare have bilen ud at køre igen, så regner med at skifte den ene nu, og den anden inden for ca. 14 dage, og så til sidst at få lavet udmålingen.
/Calimic

dsm

  • Gæst
RE: låner lige tråden :-)
« Svar #1 Dato: 22. December 2011, 09:37 »
Citér
Calimic skrev:
Har i dag fået samme problem på en 406, hvor en for fjeder er knækket. Er det en operation man selv kan gøre (uden lift), skal der bruges spec. værktøj, og hvor meget skal der evt. skilles af ?

Er klar over at man selvfølgelig skal skifte i begge sider, og efterfølgende bør man nok også få lavet en styrtøjsudmåling. Men i første omgang skal jeg bare have bilen ud at køre igen, så regner med at skifte den ene nu, og den anden inden for ca. 14 dage, og så til sidst at få lavet udmålingen.


Hej Calimic,

Jeg har haft sammen problem før en uge siden og har skiftet kun den på venstre siden som var knækket og skal skifte den på anden side efter nytår når min mekaniker har tid.og JA du SKAL bruge lift,det er en del ting da skal skilles og måske skiftes f.eks.stabilisatorstang.
« Senest Redigeret: 22. December 2011, 09:38 af dsm »

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: låner lige tråden :-)
« Svar #2 Dato: 22. December 2011, 09:42 »
Citér
Calimic skrev:
Har i dag fået samme problem på en 406, hvor en for fjeder er knækket. Er det en operation man selv kan gøre (uden lift), skal der bruges spec. værktøj, og hvor meget skal der evt. skilles af ?

Er klar over at man selvfølgelig skal skifte i begge sider, og efterfølgende bør man nok også få lavet en styrtøjsudmåling. Men i første omgang skal jeg bare have bilen ud at køre igen, så regner med at skifte den ene nu, og den anden inden for ca. 14 dage, og så til sidst at få lavet udmålingen.


du skal have nogle fjedre presser, men dem man kan købe hos TH, refako med mere er for korte til fjedren på en 406. taler af erfaringer.
men du kan da tage fjedrebenet af bilen og tage det med til en mekaniker og betale de 1-200 kr det koster
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: takker for svar begge
« Svar #3 Dato: 22. December 2011, 13:47 »
kan nemt forestille mig det ville være nemmere med en lift, men det har jeg desværre ikke :-(, og bilen kan ikke køre pga. den knækkede fjeder. Så derfor satser jeg på en donkraft og nogle bukke :-).

Værktøj til fjedre har jeg (så må vi håbe de passer). Havde håbet på at det hele ikke skulle skilles ad, men det lyder det til at man skal, så jeg må jo bare i gang...

Fjedre + tårnlejre er købt, men ikke den fedeste opgave her i julen :(
/Calimic

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: låner lige tråden :-)
« Svar #4 Dato: 22. December 2011, 18:22 »
Citér
Calimic skrev:
kan nemt forestille mig det ville være nemmere med en lift, men det har jeg desværre ikke :-(, og bilen kan ikke køre pga. den knækkede fjeder. Så derfor satser jeg på en donkraft og nogle bukke :-).

Værktøj til fjedre har jeg (så må vi håbe de passer). Havde håbet på at det hele ikke skulle skilles ad, men det lyder det til at man skal, så jeg må jo bare i gang...

Fjedre + tårnlejre er købt, men ikke den fedeste opgave her i julen :(

du behøver ikke skile det hele af, du kan godt skifte dem på en donkraft, hvis det er spænder som dem her http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000088_245005099_110005123_120018016&products_id=1-DIV-UN 602250118016 så er de for lille til en 406er(lange fjedre).
men kan lade sig gøre, men så skal du nok have 3-4 spænder
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Så er opgaven udført
« Svar #5 Dato: 05. Januar 2012, 18:40 »
...og det gik jo egentlig meget nemt. som der blev nævnt, så skal man min have 3 fjedreklemmer (eller hvad de nu hedder).

Operationen tog vel ca. 3-4 timer
/Calimic

dsm

  • Gæst
RE: låner lige tråden :-)
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2012, 09:03 »
Citér
Calimic skrev:
...og det gik jo egentlig meget nemt. som der blev nævnt, så skal man min have 3 fjedreklemmer (eller hvad de nu hedder).

Operationen tog vel ca. 3-4 timer


...men det vigtigste er patient har overlevet "operation" :)

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: låner lige tråden :-)
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2012, 11:52 »
Citér
dsm skrev:
Citér
Calimic skrev:
...og det gik jo egentlig meget nemt. som der blev nævnt, så skal man min have 3 fjedreklemmer (eller hvad de nu hedder).

Operationen tog vel ca. 3-4 timer


...men det vigtigste er patient har overlevet "operation" :)



Nemlig :-)

og min fader blev da vældig tilfreds....... da det er hans bil
/Calimic