Forfatter Emne: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi  (Læst 13220 gange)

KimH

  • Gæst
Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Dato: 02. Februar 2012, 11:35 »
Hej!
Jeg får en lugt af udstødningsrøg og diesel i kabinen, når min 407 1,6 hdi fra 2004 holder i tomgang. Lugten kommer fra motorrummet, hvorfra jeg også synes der er kommet en ny lyd af noget der ganske stille fiser ud nogle gange i sekundet. Jeg har læst mig frem til at det muligvis er en defekt flammeskive ved en dyse. Er der nogen der ved om man skifter alle flammeskiver, hvis én er defekt. Hvad kan man forvente et værksted skal bruge af timer på at skifte én eller alle? Selve flammeskiven koster vist kun 10-20 kr, hvis det er den der kaldes for pakning til dyse.
Andre erfaringer/viden om emnet er meget velkomment.

Mvh. Kim

silverfox

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #1 Dato: 02. Februar 2012, 12:51 »
Du skal have skiftet både flammeskiven samt en pakning og en tætningsring omkring dysen. Det er ikke nødvendigt at skifte alle 4, hvis kun en eller to er utætte. Det er ikke helt billigt, da dysen skal pilles op. Jeg mener det er 1000-1200 kr pr dyse.

KimH

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #2 Dato: 07. Februar 2012, 00:49 »
Tak for svar. Den kom på værksted i fredags, men de måtte (pga. koks) lade den "stå i blød" weekenden over for at de kunne få de to dyser op, hvor der var utætheder. Så ganske lille udgift til reservedele, men omkring fire timers arbejdsløn.
Det vigtigste er dog at dyserne ikke tog skade - de koster 5000 kr. pr. stk ved Refako, og 3000 kr. pr. stk. (ombytningsdyse) ved Mekonomen. Og rart nok at kunne holde stille uden at blive småforgiftet af dieselos. Til dem der bruger denne tråd til fejlsøgning kan det være en midlertidig løsning at sætte klimaanlægget på recirkulation mens bilen holder stille for at undgå at osen i motorrummet kommer ind i kabinen via indsugningen. Når bilen kører bliver luften i motorrummet hele tiden skiftet ud, så der er der ingen problemer. Reparationen bør dog ikke udskydes, da utætheden gør at der sætter sig koks ved dyserne.
Mvh. Kim

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #3 Dato: 11. Februar 2012, 20:08 »
Jeg gav ca 1600kr for udskiftning af en enkelt flammeskive (dog på et uautoriseret værksted, da mit eget peugeotværksted nægtede at oprette en kulancesag på flammeskiven, på trods af der er et cirkulære omkring det). De fik bilen om morgenen, og jeg kunne gå over og hente bilen igen ved fyraften. Jeg fik endda en kabineluftrens med, som de typisk bruger til at rense Aircon system med, for som mekkeren sagde, så lugtede kabinen lidt rigeligt at grillkul, pga de havde haft den til at stå i tomgang i 10-20 min om morgenen da jeg havde afleveret den.
Men føj hvor det stank mens den flammeskive var utæt. Så det er rigtig godt at få den skiftet så hurtigt som muligt :)

silverfox

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #4 Dato: 11. Februar 2012, 21:20 »
Du er kun berettiget til kulance, hvis alle service er overholdt rettidigt på et autoriseret Peugeot værksted. Desuden eksisterer det cirkulære kun fordi Peugeot værksteder over hele verden samler viden sammen for at hjælpe kunderne. Hvorfra tror du det uautoriserede værksted ved at alle tre ting skal skiftes? De har sgu ikke selv lavet noget research....

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #5 Dato: 12. Februar 2012, 18:48 »
Nu skal jeg så fortælle dig en ting kære silverfox.

Jeg var loyal kunde ved den selvsamme peugeotforhandler, og havde ALTID fået lavet services og SINDSYGT mange fejl på bilen, både under og uden for garanti, jeg havde på det tidspunkt ikke overvejet at bruge et uautoriseret værksted, heller ikke selvom der ligger et ca 200 meter fra hvor jeg bor. Næh nej, jeg tog loyalt og troligt turen fra it hjem og til forhandleren HVER gang der var noget galt, og det var ofte skal jeg hilse og sige. 180 km hver vej, og en brobizz hver vej. Så nu synes jeg du skal holde op med at anklage mig for ikke at være loyal over for det autoriserede værksted.
Du er insider i KW, og jeg har absolut intet til overs for det skodfirma, med den lortebehandling de giver deres værkesteder og ikke mindst slutkunden. Tag du og fortæl hvordan virkeligheden er, eller måske skal man tage og snakke med FDM om det ? Hvis man er medlem ved FDM, så ved man udemærket hvor mange problemer importøren giver de danske forhandlere, med at kunne overholde loven omkring reklamationsret OG garanti, som i sidste ende går ud over slutbrugerne !
Jeg kunne poste rigtig mange beretninger her inde omkring mine egne sager med KW (ikke værkstedet, men importøren), og deres svigt over for slutkunderne. Men jeg undlader. Men jeg vil meget gerne pointere at jeg vil skyde med skarpt på dine latterlige anklager på mig, om at jeg ikke skulle have været loyal kunde ved autoriseret værksted. Der ligger endda et autoriseret værksted ca 20 km fra hvor jeg bor, men har gennem alle årene valgt at bruge det værksted hvor bilen er købt ! Så stik piben ind igen, og fald så lige ned fra skyen igen.
Bevares jeg har haft købt en værkstedsbil, eller mandagsbil om du vil. Bilen er solgt igen, og på baggrund af den dårlige service importøren gav og alle de steder hvor de ikke overholdte loven, og spiste mig af med latterlige hjemmedigtede historier og forklaringer af deres helt egen lovgivnig, så skal jeg aldrig nogen sinde have en peugeot igen.
Så kære silverfox, kom igen når du kender til virkeligheden her ude, og ikke til den lille lyserøde virkelighed bag dit skrivebord B)

silverfox

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #6 Dato: 13. Februar 2012, 11:54 »
Du taler som du har forstand til.
Jeg er ikke "insider i KW" så drop dine forudantagelser! Jeg er selv bilist, har været det i mange år, og sidder absolut ikke på nogen lyserød sky. Jeg har på intet tidspunkt anklaget dig for at være illoyal, jeg forklarer blot reglerne samt lufter mine frustrationer mod "de frie værksteder". Jeg kender skam til virkeligheden da jeg lever i den til daglig.
Måske skulle du lade være med at lade dine fordomme og forudantagelser farve din evne til at læse?
Jeg ved langt mere end du nogensinde kommer til at vide om dette emne og ved osse hvor mange kræfter både importør og forhandler bruger på at kæmpe mod de regler der er udstukket fra Frankrig.

Jeg har ikke tænkt mig at "stikke piben" ind! Jeg vil i stedet fortsætte med at dele ud af den viden jeg har, forhåbentlig til gavn for brugerne herinde. Og så vil jeg bede dig om en lidt høfligere formulering næste gang du erklærer dig uenig i mit eller andres indlæg.

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #7 Dato: 13. Februar 2012, 12:46 »
Citér
silverfox skrev:
Du taler som du har forstand til.
Jeg er ikke "insider i KW" så drop dine forudantagelser! Jeg er selv bilist, har været det i mange år, og sidder absolut ikke på nogen lyserød sky. Jeg har på intet tidspunkt anklaget dig for at være illoyal, jeg forklarer blot reglerne samt lufter mine frustrationer mod "de frie værksteder". Jeg kender skam til virkeligheden da jeg lever i den til daglig.
Måske skulle du lade være med at lade dine fordomme og forudantagelser farve din evne til at læse?
Jeg ved langt mere end du nogensinde kommer til at vide om dette emne og ved osse hvor mange kræfter både importør og forhandler bruger på at kæmpe mod de regler der er udstukket fra Frankrig.

Jeg har ikke tænkt mig at "stikke piben" ind! Jeg vil i stedet fortsætte med at dele ud af den viden jeg har, forhåbentlig til gavn for brugerne herinde. Og så vil jeg bede dig om en lidt høfligere formulering næste gang du erklærer dig uenig i mit eller andres indlæg.



Jeg tror at vi alle(de fleste) er glade og tilfredse med de kompetente og hjælpende svar som Silverfox giver i dette forum.
De svar ser jeg altid efter.

mvh Ole Edslev
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

dsm

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #8 Dato: 13. Februar 2012, 13:50 »
Citér
Ole Edslev skrev:
Citér
silverfox skrev:
Du taler som du har forstand til.
Jeg er ikke "insider i KW" så drop dine forudantagelser! Jeg er selv bilist, har været det i mange år, og sidder absolut ikke på nogen lyserød sky. Jeg har på intet tidspunkt anklaget dig for at være illoyal, jeg forklarer blot reglerne samt lufter mine frustrationer mod "de frie værksteder". Jeg kender skam til virkeligheden da jeg lever i den til daglig.
Måske skulle du lade være med at lade dine fordomme og forudantagelser farve din evne til at læse?
Jeg ved langt mere end du nogensinde kommer til at vide om dette emne og ved osse hvor mange kræfter både importør og forhandler bruger på at kæmpe mod de regler der er udstukket fra Frankrig.

Jeg har ikke tænkt mig at "stikke piben" ind! Jeg vil i stedet fortsætte med at dele ud af den viden jeg har, forhåbentlig til gavn for brugerne herinde. Og så vil jeg bede dig om en lidt høfligere formulering næste gang du erklærer dig uenig i mit eller andres indlæg.



Jeg tror at vi alle(de fleste) er glade og tilfredse med de kompetente og hjælpende svar som Silverfox giver i dette forum.
De svar ser jeg altid efter.

mvh Ole Edslev



helt enig med dig Ole.
Jeg (mange andre her også ) fiK meget hjælp af silverfox og alt det han sagde var 100 % RIGTIG
« Senest Redigeret: 13. Februar 2012, 13:50 af dsm »

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #9 Dato: 21. Februar 2012, 16:31 »
Citér
silverfox skrev:
Du taler som du har forstand til.
Jeg er ikke "insider i KW" så drop dine forudantagelser! Jeg er selv bilist, har været det i mange år, og sidder absolut ikke på nogen lyserød sky. Jeg har på intet tidspunkt anklaget dig for at være illoyal, jeg forklarer blot reglerne samt lufter mine frustrationer mod "de frie værksteder". Jeg kender skam til virkeligheden da jeg lever i den til daglig.
Måske skulle du lade være med at lade dine fordomme og forudantagelser farve din evne til at læse?
Jeg ved langt mere end du nogensinde kommer til at vide om dette emne og ved osse hvor mange kræfter både importør og forhandler bruger på at kæmpe mod de regler der er udstukket fra Frankrig.

Jeg har ikke tænkt mig at "stikke piben" ind! Jeg vil i stedet fortsætte med at dele ud af den viden jeg har, forhåbentlig til gavn for brugerne herinde. Og så vil jeg bede dig om en lidt høfligere formulering næste gang du erklærer dig uenig i mit eller andres indlæg.


HAHA, måske du skulle læse dit eget indlæg selv ! Hvis du vidste hvad du snakkede om, i netop mit tilfælde, ville jeg være flov hvis jeg altså var dig.

silverfox

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #10 Dato: 21. Februar 2012, 20:50 »
Jeg gider ærlig talt ikke bruge mere tid på dig og dine indlæg. Det er vist fuldstændig spild af tid.

doc405

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #11 Dato: 23. Februar 2012, 17:44 »
er der nogen der ved hvad man kan opløse den sorte tykkegummi ligende stas med. hvis jeg varmer det op kan jeg tøre det af men det e ro kke så nemt når dyserne er ude. når det er koldt et er ligesom mørtel og kan ikke opløses med noget som helst, har prøvet med diesel olie rensebenzin motorrens, intet virker

mrQ

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #12 Dato: 26. Februar 2012, 00:48 »
for det første få det værste væk med en lille fatningsskruetrækker med hammer ligesom hammer og mejsel :)
det værste skulle gerne komme væk men desværre kan man ikke få det hele væk da det bare gror fast i metallet. tag det løse sod med støvsuger med benzin slange tapet fast i enden og de kan få de rester væk

doc405

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #13 Dato: 26. Februar 2012, 13:16 »
men nu dur hammer og meisel metoden ikke de steder jeg ikke kan komme til, så der findes ikke nogle mirakkel opløsningsmidler

mrQ

  • Gæst
RE: Defekt flammeskive ved dyse 1,6 hdi
« Svar #14 Dato: 29. Februar 2012, 15:21 »
Som jeg skriver brug en fatningsskruetrækker og brug den som en lille mejsel med hammer..