Forfatter Emne: Fejlmeddelelser  (Læst 4414 gange)

jtherkelsen

  • Gæst
Fejlmeddelelser
« Dato: 08. Februar 2012, 15:38 »
Jeg har brug for jeres hjælp!

Forleden gav min bil (Peugeot 307 SW 2,0 1994 km 145.000) følgende 2 fejlmeddelelser:

ESP/ASR Not Functioning og Catalytic converter fault. I instrumentbrættet blinkede ESP og motorfejllampen samtidigt. Herefter gik motoren meget dårligt. Jeg slukkede motoren og ventede lidt inden jeg startede den igen. Så forsvandt både ESP/ASR Not Functioning og Catalytic converter fault fejlkoderne - desværre blev de erstattet af en ny: Anti Pollution Fault samt en konstant tændt motorfejlslampe.

Jeg kørte selvfølgelig straks min bil på mit lokale mærkeværksted. De har forsøgt følgende:

Udskiftet tændspoler
Skiftet olien (mente at olien kunne være for tyk)
Skiftet en indsprøjtningsdyse da de mente at et af tændrørene sodede lidt for meget.
Skiftet batteriet men kun som forebyggende tiltag da det gl. var ok jf. deres målinger

Desværre har ingen af de ovennævnte ting løst problemet…. Deres nuværende løsningsforslag er tilsætning af nogle additiver til benzinen da de mener at en af udstødningsventilerne hænger. Dette skal jeg køre rundt med i 14 dage. Hvis fejlen ikke går væk er løsningen at åbne motoren og rense ventilerne. Pris 7-8000 kr ud over hvad de andre ting har kostet….

Lyder ovenstående som den rigtige måde at gribe tingene an på eller er der nogen der har et godt forslag til hvad der ellers kan/skal gøres?

Pokeras

  • Gæst
RE: Fejlmeddelelser
« Svar #1 Dato: 08. Februar 2012, 16:39 »
ESP/ASR Not Functioning - En af dine ABS sensorer har drillet.
Catalytic converter fault - Betyder at katalysatoren ikke virker, men kan muligvis også være en af lambdasonderne der er gået.

Prøv det inden du piller ved ventilerne :) Men at bruge aditiv til motor rensning ved olieskif er ingen dårlig ide og samtidig brug lidt til benzinen.
Det skader jo ikke at rense motoren osv. en gang imellem. Det gør jeg.
Og ved hver olieskift, bruger jeg også aditiv til motoren. BellAid produkter kan anbefales. Bruger det selv og det virker godt, synes jeg.

Pokeras

  • Gæst
RE: Fejlmeddelelser
« Svar #2 Dato: 08. Februar 2012, 16:44 »
Men jeg mener også (hvis jeg ikke husker forkert) at når fejlen er lavet, at den skal slettes med tester, før den forsvinder.

Forresten hedder det BellAdd. Kom til at skrive forkert.

Og hvis du nævner det til dit værksted, kan det godt ske at de siger at det ikke hjælper og ikke virker bare så du kan give dem penge for at "lede" efter fejlen og "lave" den.

silverfox

  • Gæst
RE: Fejlmeddelelser
« Svar #3 Dato: 08. Februar 2012, 19:43 »
Vi kan vel gå ud fra, at de ikke har kunnet finde fejlen med en tester? I så fald har de gættet sig frem og blandt andet spildt dine penge på et nyt batteri, da det gamle ikke fejlede noget.
Fejlen kan nok godt ligge omkring ventilerne, men jeg hælder mere til en fejl ved en eller flere af dine hydrauliske ventilløftere. De kan have taget skade af dårlig oliekvalitet. En fejl her vil ikke kunne udlæses med tester og kan være skyld i dine motorfejl.