Forfatter Emne: Støj fra motor 1.6 HDi  (Læst 3842 gange)

Hjuler

  • Gæst
Støj fra motor 1.6 HDi
« Dato: 27. Februar 2012, 21:50 »
Godaften

Jeg har en Peugeot 307 1.6 HDI 110 HK 5d Hatch fra 2006. Bilen har gået 120xxx km.

Jeg købte den hos Peugeot Maribom i Aalborg i August måned 2011. Jeg var rigtig glad for bilen i starten, lige ind til nu hvor fejlene har meldt sig. Da vi gik ind i efteråret 2011, begyndte der er komme en banke/hyle lyd fra motoren. Dette sker KUN når bilen har holdt stille mange timer og det har regnet / regner, altså vejret er fugtigt/vådt.
(Når der er -14 grader siger den ikke en lyd)

Da bilen er dækket af garanti aflevere jeg den hos maibom følgende gange:

1. De ser på bilen, konstatere fejlen og konstatere samtidig at V-remmen (kileremmen) er sølet ind i PAVA fra behandlingen den fik i Maj 2010. De skifter remmen i håb om at problemet er løst.


2. Jeg får en tilbage melding på at lyden kommer fordi batteriet var "faldt" sammen, og de havde genopladet dette og det har løst problemet. Jeg får bilen tilbage med håb om dette.

3. De får bilen ned igen, og har den i 1 uge. Her kan de ikke lokalisere fejlen men vælger at skifte nogle strammer/løbehjul på diverse ved remsiden. Jeg får den tilbage, og 2 dage efter sender jeg den afsted for 4 gang.

4. De begynder at betvivle at bilen overhovedet fejler noget, og jeg bevilliger i at tage ned om morgenen og starte bilen sammen med en Tekniker/mekaniker. Fejlen melder sig med det samme, og 3 dage efter ringer de tilbage at de har skiftet generator og at de forventede dette løste problemet.

Jeg kommer ud idag efter arbejde hvor bilen har holdt stille siden kl. 08 til kl. 21. Det har regnet igennem hele dagen og lyden var der med det samme igen.

Jeg ved virkelig snart ikke hvad jeg skal gøre? Min tillid til at Maibom nogensinde får løst problemet er minimal.

Har et link hvor i kan høre en optagelse jeg har taget en morgen jeg startede bilen. Nogen der har et bud, eller har oplevet noget lign.

Kode: [Vælg]
http://speedy.sh/wvBY7/IMG-0047.MOV

Alt respons er velkommen.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #1 Dato: 27. Februar 2012, 23:07 »
Hej

Er lyden så voldsom som i filmen, er det dælme vildt. Det forstår jeg ikke en hat af, at fagfolk ikke kan lokalisere, hvor stammer fra.

Ang. punkt 2, er det bare mig, eller er det helt hat og briller og bilde dig ind at den lyd kunne stamme fra et batteri, jeg fatter det ikke.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Hjuler

  • Gæst
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #2 Dato: 28. Februar 2012, 08:10 »
Jeg har filmet en morgen jeg kom ud til den, så lyden er 100% identisk hvis ikke værre end den er på filmen.

iht. punkt 2.

De havde ladet batteriet op da de sagde der var nogle celler der var faldt sammen og de skulle bruge sådan en puls lader for at kunne få de celler til at virke igen.. Har aldrig hørt sådan en gang øregas før.. :/

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #3 Dato: 28. Februar 2012, 09:15 »
Jeg tror ikke den bankelyd har noget med rem eller lejer at gøre. Er der ikke noget med et varmeskjold der kan gå løst ved manifold, turbo, udstødning? Det kunne jo godt larme når det er koldt og lyden kunne holde op når det har udvidet sig lidt pga. varme. Der er også masser af plastikskjolde på en motor idag. Prøv at starte med åben hjælm og læg hånden på et skjold af gangen.
Jeg har aldrig hørt at et batteri der er faldet sammen kan reddes. Hvis det var faldet sammen kunne bilen ikke starte.... Hvis remmen ikke er stram nok vil den hyle efter start hvor generatoren er tung fordi der skal produceres meget strøm. Starteren har brugt en masse og gløderør bruger fortsat strøm efter start.
Hvor hurtigt forsvinder lyden?
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #4 Dato: 28. Februar 2012, 09:20 »
Der er noget med et luftindtag. Prøv at læse den anden tråd om larm fra 1,6 hdi
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Hjuler

  • Gæst
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #5 Dato: 28. Februar 2012, 09:22 »
Citér
Autoholm skrev:
Jeg tror ikke den bankelyd har noget med rem eller lejer at gøre. Er der ikke noget med et varmeskjold der kan gå løst ved manifold, turbo, udstødning? Det kunne jo godt larme når det er koldt og lyden kunne holde op når det har udvidet sig lidt pga. varme. Der er også masser af plastikskjolde på en motor idag. Prøv at starte med åben hjælm og læg hånden på et skjold af gangen.
Jeg har aldrig hørt at et batteri der er faldet sammen kan reddes. Hvis det var faldet sammen kunne bilen ikke starte.... Hvis remmen ikke er stram nok vil den hyle efter start hvor generatoren er tung fordi der skal produceres meget strøm. Starteren har brugt en masse og gløderør bruger fortsat strøm efter start.
Hvor hurtigt forsvinder lyden?


Det kan ikke være et skjold eller lign der rasler, for lyden er mekanisk. Den kommer KUN når det er vådt / regner og der er + grader uden for. Jeg har på andre forums fået et bud der hedder; "Svinghjulet".

Alt efter hvor vådt / fugtigt der er udenfor er det alt fra 5 sekunder og op til 1 minut. Giver jeg den gas, bare den får 50omdrejninger mere så forsvinder lyden.

huseauto

  • Gæst
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #6 Dato: 28. Februar 2012, 14:33 »
Har Maibom tjekket remskive på krumtap?
Hvis du piler rem fra og starte bilen er lyden stadig der?
Hvis lyden er der stadig tjekk remskiven på krumtap og hvis ikke er det tjek alle skjold omkring udstødningen, katalisator og turbo.
Kan ikke førstå det med fugtighed at det betyder så meget på lyden.

venlig hilsen


Huse Gracanin-Auto

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Støj fra motor 1.6 HDi
« Svar #7 Dato: 28. Februar 2012, 17:32 »
Hej
Jo man kan godt være heldig at vække et halvdødt batteri til live med en pulslader, men er det faldet sammen, er der sgu ingen vej tilbage. Har Maibom sagt det, og mener det skulle være grunden til lyden, er det altså noget totalt vrøvl i min verden.
Som der siges, er en eller flere celler i batteriet faldet sammen, kan bilen altså slet ikke starte.

Håber dælme de snart får lokaliseret lyden, det lyder ikke sundt. Ud fra video vil jeg også sige ressonans-støj, men div. skjold osv. skulle de jo gerne have tjekket som noget af det første.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002