Forfatter Emne: Additiv  (Læst 1660 gange)

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Additiv
« Dato: 18. Marts 2012, 13:42 »
Er der nogen der kan forklare hvordan det kan være at nogle dieselbiler med partikkelfilter kører uden additiv og hvorfor de kan det? Og hvis man nu har sådan en vil det så forlænge filterets levetid hvis man gav den noget at det additiv der bruges til peugeot. Mon Peugeot også stopper med additiv en dag?
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

silverfox

  • Gæst
RE: Additiv
« Svar #1 Dato: 18. Marts 2012, 15:03 »
Det er lidt forskellige teknologier. Som jeg forstår det, har partikelfiltre uden additiv en noget kortere holdbarhed.
Eftermonterede partikelfiltre har i hvertfald både ringe virkningsgrad og holdbarhed.
Man kan ikke bare tilsætte additiv til et "fast" filter, da dette ville kræve et tilførsels/doseringssystem.
Peugeot vil nok fortsætte med additiv i deres filtre. De nye filtre er nemlig adaptive, hvilket betyder at filteret selv regulerer afbrænding af partikler i henhold til kørselsmønster.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Additiv
« Svar #2 Dato: 19. Marts 2012, 09:07 »
Hej Silverfox.
 Jeg er i den tro at selve filtrene er rimelig ens.... Er det ikke BSI boksen der bestemmer hvornår der skal regeneres udfra kørselsmønster og målt differencetryk. Det er forskellen på de fabriksmonterede jeg er interesseret i. Min tanke er at man vil kunne forbedre og forlænge levetiden på et filter ved selv at hælde additiv i når man tanker manuelt. Som jeg har forstået det så sænker additivet den temperatur partiklerne afbrændes ved, dette kunne føre til færre regenereringer og spare brændstof.
Jeg kender en som i 80erne,om vinteren, gav sin dieselbil lidt 2-takt olie ved hver tankning. Det gjorde han for at kompensere for den petroleum der er tilsat diesel om vinteren, han mente at petroleum gør at dieselen smører mindre. Sådan kan man nok ikke gøre i dag for det kan partikkelfilteret nok ikke li.
Kan man forestille sig at olieselskaberne selv begynder at hælde additiv i?
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

silverfox

  • Gæst
RE: Additiv
« Svar #3 Dato: 19. Marts 2012, 13:08 »
BSI boksen styrer bilen "tilbehør" og har intet med motorstyringen at gøre som sådan. Der sidder en separat styreboks til FAP systemet som styrer doseringen.
Peugeot anbefaler at man hælder noget rens/additiv i tanken ved jævne mellemrum. Men det er for at rense indsprøjtningssystemet m.v. og skal ikke forveksles med det specielle additiv som doseres af motorstyringen.