Forfatter Emne: Begyndende rust i vindueslister  (Læst 2364 gange)

Robtheman

  • Gæst
Begyndende rust i vindueslister
« Dato: 28. Marts 2012, 09:20 »
I min kærestes peugeot 406 1997, er der begyndt at komme rust i vindueslisterne. Gummilisten er også begyndt at blive lidt "tykkere", eller svumle lidt op nogle steder. Kan se Harald-Nyborg sælger rustbeskyttelse, så jeg vil høre om der er nogle som har erfaringer med dette produkt. Og der det bøvlet at kommet til, at gi listerne beskyttelse?

Holgato

  • Gæst
RE: Begyndende rust i vindueslister
« Svar #1 Dato: 28. Marts 2012, 11:11 »
Nu er rusten begyndt så at behandle det med rustbeskyttelse er som at spille russisk roulette :)

Du skal have det hele skilt ad og slebet det ned og lakeret samt det med gummilisten er fordi at den stål-stiver der sidder inde i gummiet har fået vand og begynder at ruste så den skal skiftes.

Derefter kan du fint smøre til med rustbeskyttelse, men som det er nu. Få det lavet før det bliver værre

Robtheman

  • Gæst
RE: Begyndende rust i vindueslister
« Svar #2 Dato: 28. Marts 2012, 12:57 »
Er sådan en gummiliste lige til at afmontere?
Og kender du prisen på listen?

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Begyndende rust i vindueslister
« Svar #3 Dato: 28. Marts 2012, 17:29 »
Hej
Ja at behandle sådan en liste, er vist lidt som at smøre maling på rådden træ, skaden er sket og listen skal skiftes, hvis det skal blive rigtig godt.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

silverfox

  • Gæst
RE: Begyndende rust i vindueslister
« Svar #4 Dato: 28. Marts 2012, 20:22 »
Gummilister der "bobler" skal skiftes; de kan ikke reddes. Hvis der er rust i de lodrette rudesprosser i bagdørene skal de som minimum afmonteres, slibes ned og males om. Enten det eller du køber nye rudesprosser.
Jeg har svært ved at se hvad den "rustbeskyttelse" skal nytte? Specielt på materiale der allerede er rustent?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Begyndende rust i vindueslister
« Svar #5 Dato: 28. Marts 2012, 22:34 »
Er det ikke den vandrette liste " skrabelisten "   der er aluminium i for at den kan klemme på kanten i dørpladen  , det er alu'et der vokser pga fugt der kommer ind med tiden   , hvis du køber nye behøver du ikke passe så meget på den gamle så bare træk dem  op  de er kun klemt på   ,  307  / 206  gør det også

Robtheman

  • Gæst
RE: Begyndende rust i vindueslister
« Svar #6 Dato: 29. Marts 2012, 07:49 »
Kiggede efter i går aftes, og det ser faktisk ikke ud til at der er rigtig er noget rust. Men "skrabe" listen under ruden, er "tyk" i ca. 6cm. Men hvis den er til at hive op, uden man ødelægger den, så kan jeg jo se om det er helt galt. Og jo, rudesprossen er også rusten, og den kunne godt trænge til at blive sandblæst og malet.