Forfatter Emne: Service pris er virkelig forskellige selv mellem peugeot værksteder  (Læst 8261 gange)

Lisa

  • Gæst
Hej alle
Jeg har en god historie at dele med jer. :)
Min 206+ var købt som ny sidste år og skal til service for første gang. jeg startede med at bestille tid hos peugeot NV. De ringede tilbage til mig og sagde at service koster 2700,- og han anbefalede en disinficering af luftfilter, hvis man havde brugt aircon, og det koster 500,-, så 3200,- i alt. Lige det med disinficering af luftfilter vækkede min mistanken for at de prøvede at bilde mig noget ind. For jeg er uddannet kemiker og arbejder lige netop med sådan noget indenfor medicinal firma, hvis et filter er med bakterier, skal det skiftes ud. Og et luftfilter med bakterier efter 1 år er usandsynligt. aldrig hørt om det før!
Så startede jeg med at ringe rundt for at være anonym og undersøge pris hos forskellige peugeot forhandlere for en 1. service for 206+. jeg fandt ud af at Peugeot Østerbro tilbyder service for 1995,- hvilket er noget helt andet end 3200,-.

Jeg ringede tilbage til Peugeot NV for at konfrontere med dem, lige pludselig koster det faktisk 2200,- for basis service og hvis uden dysserensning, så kan de godt gøre det for 2000,-

Jeg ringede så tilbage til Peugeot Østerbro og de sagde at prisen på 1995,- er basis service hvilket inkl. dysserensning.
Jeg bestiller tid hos Peugeot Østerbro med det samme, og sparer 1200,- og unødig vrøvl om disinficering af luftfilter.

Jeg ved ingenting om biler, service...osv, jeg regnede med at de autoriseret Peugeot-værksteder ved hvad de gøre. Men det er en meget uproffesionel måde at drive forretning på hos Peugeot NV at prøve at bilde en ny kunde alt muligt ind, og jeg vil ikke stole på dem igen.
« Senest Redigeret: 26. April 2012, 20:38 af Lisa »

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Hej Lisa. God historie. Det er altid godt at undersøge priser. Dysserens er faktisk en ok god idé, men man kan selv købe en lille flaske og hælde i tanken hvert halve år.
Det der med AC. Bilen har nok et pollenfilter og det er godt at skifte en gang i mellem, for at sikre luftudskiftningen kabinen, men det de vil desinficere er nok køleelementet. Der sker en bakterie vækst i det og med tiden kommer det til at lugte når du tænder AC. Du ved nok som kemiker hvad det er for bakterier. Men man kan selv købe en spraydåse som man stiller i bilen mens blæser og ac kører på max. Der ligger videoer af det på youtube og hos leverandøren. Det er vist fra Bell-Ad.
Nu kan du selv lave dysserens når du har lyst og selv rense AC.
Det kan være værkstederne bliver lidt mere fornuftige af at opleve nogen der undersøger priserne som dig.
Jeg kender en der kørte til Peugeot for at høre hvad det ville koste at få hendes bil synet. Svaret var 22000. Hun mente ikke det kunne passe og kørte til syn. Synsmanden bad om to nye håndbremsekabler.......
Det kan sagtens være at værkstedet har ret i at bilen bør laves for 22000 tusind for at være i god stand 2 år frem. Jeg vil ikke på nogen måde underkende deres ekspertise, men kunden havde kun ønsket at høre hvad det kostede at få den synet!!!!!
« Senest Redigeret: 26. April 2012, 12:05 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Lisa

  • Gæst
RE: hej Autoholm
« Svar #2 Dato: 26. April 2012, 12:56 »
Tak for svaret. :D Jeg er helt hjælpeløs mht. biler, men lidt fornuft har man vel. Og jeg vil undersøge det med luftfilter og kølesystem i bil nærmere.
« Senest Redigeret: 26. April 2012, 20:40 af Lisa »

silverfox

  • Gæst
Nu har jeg arbejdet med Peugeot i over 10 år og jeg har aldrig hørt om "desinficering af luftfilter"? Vi plejer at anbefale at pollenfilteret skiftes hvert år, men det er fordi det tilstoppes, ikke pga bakterier.
Det "AC rens" som beskrives, er så vidt jeg ved, ikke en rens men et produkt der mere eller mindre midlertidigt fjerner lugtgener. Det kan ikke gøre det ud for en reel professionel rengøring og desinficering.
Forskellen i priser bunder som regel i forskellig timeløn og om du bliver tilbudt basiseftersyn eller de foreskrevne filter/tændrørs udskiftninger osv, hvilket gør prisen højere.

Lisa

  • Gæst
Jeg tror problemet er at vi som forbruger spørger efter en meget simpel service, og værkstederne pålægger flere (nogle gange unødvendige) andre projekter på og giver en pris udfra denne. Ligesom det eksempel som Autoholm kom med.

Jeg spørger efter prisen for en service, og det jeg få at vide er 2700,- derefter siger de 2200,-, da jeg oplyste at andre steder er billigere. Og de begynder at fjerne dysserens for at have prisen ned til 2000,-

Jeg ved ikke hvad dysserens er, men siden den service er med i basisservice hos Peugeot Østerbro, hvorfor skal det tolkes som en ekstra service hos Peugeot NV.

Så til alle de nye bilejer som jeg selv, undersøg priserne nærmere før I lave en aftale med værksteder, ½ time på tlf. opkald og spar 1200,- det kan betale sig. ;)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: eftersyn
« Svar #5 Dato: 26. April 2012, 23:25 »
Sorry - Er sgu nødt til at være med her;) Jeg blev udlært VW-Mekaniker i 1980 - Dengang havde alle VW-værksteder en såkaldt "Diagnose-stand" En lift og et par måleinstrumenter og så gik "Doktor Folkevogn" ellers i gang hehe. Den gang som nu tænkte jeg at de eftersyn/diagnose eller hvad de blev kaldt, i den grad er "Kejserens nye klæder" Det er bar SÅ lidt man får for pengene, findes der en fejl betales ekstra, og jo dummere (Undskyld udtrykket) kunden ser ud jo mere spændende navne får fejlene. Jeg har lidt af mit på det tørre, da jeg ved hvordan en bil grundlæggende fungerer og prøver bare lidt at følge med i den nye teknik, får dog aldrig lavet "Eftersyn". Men folk i andre erhvervsområder kemiker etc, der har en bil for at sidde i læ mens de kommer fra A til B er sgu lige så lette ofre som fisk i en "Put and Take" sø :) Bilproducenterne har deres del af ansvaret da de i nyere tid ligesom har omdefineret ejerskab af en bil til et abonnement (Hvis du ikke overholder service bortfalder garantien-og det er kun autoriserede der kan lave din bil) Men - lur mig- om der ikke lokalt hos de såkaldt autoriserede, stadig findes diverse desinficeringer af forskellig art, hvor kunden bliver tørret noget så grundigt. Jeg har ingen horn i siden på hverken producenter eller værksteder, da de sjældent får mine penge. Skulle jeg give et råd var det nok, at finde en yngre selvstændig, evt. "På landet" mekaniker, der ka' li' sit lille værksted og håber du kommer igen. Biler er endnu ikke "Rocket Science" og med det rette udstyr og lyst til at rode med det, kan de fleste sgu stadig hamle op med de "Autoriserede" :D Det var så mange anførselstegn, paranteser og - tjaee - nok min mening om hva' jeg synes er go' moral.

mvh Flemming
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

silverfox

  • Gæst
Biler er desværre blevet "Rocket science", da der er så meget computerstyring at man snarere skal bruge en IT ingeniør end en mekaniker.
Nøgleordet er kompetence og uanset hvad, finder du ikke større Peugeot kompetence end hos et autoriseret Peugeot værksted.

I dette tilfælde lyder det som et værksted der fremturer med den (sædvanlige) københavnske arrogance.
Jeg vil lige sige at jeg intet personligt har imod københavnere, men det er min opfattelse at forhandlerne i kbh området opfører sig mindre imødekommende end de jyske og fynske....

Lisa

  • Gæst
Jeg ved godt at det er billigere at gøre noget ting selv, men lige det med bil overlader jeg med glæde til folk, der ved hvad de gøre. Der en grund til at jeg ikke er mekaniker. Men det bare ikke ok at prøve at bilde folk noget ind.
Nu skal man også passe på med at generalisere. Min bil har nu været til service, jeg er meget tilfreds, ingen ekstra opkald på dagen eller ekstra projekter i regning. Jeg vil anbefale Peugeot Østerbro til folk der bor i indre Kbh.
:)

silverfox

  • Gæst
Jeg vil heller ikke skære alle over en kam og det lader da til at Peugeot Østerbro er meget reelle. Jyder er bare mere ærlige;-)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: service
« Svar #9 Dato: 29. April 2012, 00:39 »
Jeg vil dog påstå at biler endnu ikke er blevet "Rocket science" Bevares - der er nogle der gerne vil have os til at tro det. Hvis vi hypotetisk prøver at sige at ca 50% af de fejlmeldinger en moderne bil kommer med stammer fra selve sensoren der skal melde fejlen. Altså Bilen melder en fejl som ikke er der, fejlen er derimod i aggregatet der skal scanne for fejl, der som følge heraf fortæller en relativt simpel styring hvad den skal gøre: Nødprgr/Slå ABS/ESP fra etc. D.v.s. at vi uden grund deaktiverer funktioner som skulle virke som en sikkerhed. Jeg vil ikke hænges op på de 50%, men har da set min del af sensor/sondefejl, og er overbevist om at NASA ikke kunne være tjent med den statistik - selv ikke på de nyligt pensionerede rumfærger :D Jeg har da ingen ret til at kalde nogen bedragere, det jeg hovedsaglig mente med mit indlæg var at, specielt efter 1999 eller deromkring hvor adgangen til bilernes computere blev rimeligt standardiseret med bl.a EOBD II stik, er der altså også mange andre der kan lave din bil hvis du ikke selv vil rode med det (Nok mange gange billigere end aut. værksted) Kald dem IT-folk eller andet (Der var skam oz el problemer på de gamle biler) Den vildeste autocomputer kan jo stadig ikke så meget som den  billigste PC fra Bilka:) Når man har boet et stykke tid et bestemt sted, så finder man ud af hvor det f.eks. er bedst at købe frugt og grønt og det synes jeg sagtens man kan bruge ved autorep. også. Man køber jo heller ikke bløde,brune bananer bare fordi en bestemt butik er Autoriseret i Banan.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)