Forfatter Emne: Peugeot 308 Benzin eller Diesel  (Læst 4468 gange)

TT

  • Gæst
Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Dato: 02. Juni 2012, 18:32 »
Vi har netop forelsket os i en 308 station car, men er meget i tvivl om den skal være benzin eller diesel. Vores budget er omkring 150-180K.

Da der næsten ikke findes nogen benzin modeller og priserne på disse virker højere end diesel, overvejer vi om vi skal købe en diesel.

Vores kørselsmønster er at vi ikke bruger bilen meget og bor på Frederiksberg. Vi kører 1-2 gang om ugen og som regel er det 10 km ud og 10 km hjem. Udover dette kører vi 1 gang om måneden ca. 200-500 km på motorvej.

Vil dette kunne fungere med en diesel eller vil den sode til og hvad der ellers kan ske med den?
« Senest Redigeret: 02. Juni 2012, 18:35 af TT »

sttn

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #1 Dato: 02. Juni 2012, 19:27 »
Hej

GLEM diesel som du skriver ca 500 x 12 det er vel de 6000km + det løse. tommel finger reglen siger 20.000-25000 men prøv at lave et regnestykke.

Et partikel filter vil dø med den kørelse, det er ikke billigt at få skiftet + væske til dieslen der bliver tilsat.
Jeg vil aldrig købe en HDI med det lille kørelse behov, køre selv en 307 2,0 HDI  og her drille filter ikke fordi den ikke køre langt.

En diesle motor er dyr at lave kontra en en benzin. vend tilbage med hvad i købte det er altid godt med fif, måske der er nogle der køre småt med deres HDI der har lidt info( jeg kan jo tage fejl )

hilsen
steen

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #2 Dato: 02. Juni 2012, 19:44 »
Jeg vil give sttn ret; det kørselsmønster er overlagt mord på en diesel! Umiddelbart passer denne til jeres behov:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-vti-comfort-plus-stcar/1215742

Men udvalget er ikke stort hvilket osse betyder at prisen for en benzin er relativt høj, så i kan da overveje om i har brug for en stationcar?

En helt ny 308 stationcar koster 225.000, hvilket selvfølgelig er over jeres budget. Men typisk kan en ny bil finansieres væsentligt billigere end en brugt, så det kan være at regnskabet kan gå op alligevel?

TT

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #3 Dato: 02. Juni 2012, 20:25 »
Tak for svar. Jeg tænkte nok at det skulle være en benzin, men altid dejligt at blive bekræftet.

Det skal være en station car, da der skal være plads til en baby og om et par år én mere.

Jeg vil få en prøvetur i den imorgen og se om man kan presse den i prisen eller få noget ekstra udstyr med. Desuden har jeg en Peugeot 206 fra '99 som skal i bytte.

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #4 Dato: 02. Juni 2012, 23:02 »
Såvel som at udbuddet af benzinere er småt, skyldes det jo osse en lav efterspørgsel. Så selvfølgelig kan han presses i pris. Han har nok ikke betalt mere end 135.000 for bilen, så et afslag på 10-15.000 bør være muligt.
Held og lykke!

TT

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #5 Dato: 03. Juni 2012, 09:51 »
Jeg har nu fundet tre som kunne være interessante. Men er i tvivl om det giver problemer at vælge en model der har kørt 110.000 fremfor de 51.000 km den anden har kørt. Det ville jo være lækkert at få glastag og ekstra udstyr med...

Desuden er der en GT model, som selvfølgelig koster ekstra i grøn ejerafgift, forsikring og som ikke kører så langt pr. km.

Hvad ville i vælge?

110K KM
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-thp-150-premium-sw/1044369

52K KM
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-vti-comfort-plus-stcar/1215742

GT
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-thp-174-gt-sw/1164746
« Senest Redigeret: 03. Juni 2012, 10:23 af TT »

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #6 Dato: 03. Juni 2012, 16:19 »
Det er den samme motor i 3 forskellige udgaver. Der er ingen tvivl om at den 174 HK GT er den fedeste, men det er en "drengerøvs" bil og den skal vælges 100% med hjertet.
De sidste 2 bliver et spørgsmål om temperament. Med 150 hk har du meget mere trækkraft og overskud i motoren uden at det går synderligt ud over økonomien. Det er en perle af en motor hvor du har det maksimale drejningsmoment allerede ved 1700 m/min. Det betyder at den hvad sejtræk angår, opfører sig som en diesel.
Den 120 hk er den mest økonomiske, både hvad angår brændstof og vedligeholdelse. Spørgsmålet er bare om den ikke bliver for kedelig?

Hvis jeg kunne vælge med hjertet, tog jeg GTeren! Men mit kompromis bliver 150 Hk Premium....

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #7 Dato: 04. Juni 2012, 00:54 »
Hvordan kan der argumenteres for at det er "overlagt mord" på en  hdi med partikkelfilter at køre 4 ture om ugen på 10 km og en om måneden på mellem 200 og 500 på motorvej...... Det er 120 km mellem de ture hvor den kan regenere.
Jeg har været så bekymret for det i min. Nu er der gået et år med mange små ture og få lange. Der er ingen problemer. De biler bliver jo også brugt som taxa i storbyer....  Det er klart at filteret skal op på 600 grader for at rense sig selv og det kræver nogle omdrejninger på motor vej indimellem. Det er også klart at en benzin nok er at foretrække når man ikke kører så meget fordi de er billigere at reparere, men overlagt mord det er det efter min mening ikke....  bedste hilsener
« Senest Redigeret: 04. Juni 2012, 00:56 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

sttn

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #8 Dato: 04. Juni 2012, 15:28 »
"overlagtmord" som Silverfox skriver, det står for mig som (ikke godt kørelse mønster) for en HDIer, tro da nok en københavner D køre sig varm på en dårlig dag,mindes kun jeg har set en 307 for en del år siden der køret som Taxa.

Det er da godt du har gode oplevelse med din som jeg skrev i mit indlæg så kan det være jeg to fejl,synes at vide det er god latin at en D maskine skal køre langt ,men igen køber man den brugt så er toppe jo taget prisen så måske det er en god ide?hvad siger folket der køre småt med deres HDI der er ældre årgang "er der nogle" kunne være god info

hilsen
steen
« Senest Redigeret: 04. Juni 2012, 16:41 af sttn »

TT

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #9 Dato: 04. Juni 2012, 20:39 »
Hvad med de 110.000 KM, er det for meget? kan man forvente en masse udgifter i forhold til en der har kørt 50.000 KM.

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #10 Dato: 05. Juni 2012, 08:36 »
Det er muligt at motoren får mulighed for at regenerere på de længere ture, men de mange små ture kan en benzin meget nemmere klare. "Overlagt mord" er selvfølgelig en overdrivelse, men jeg vil stadig mene at det kørselsmønster passer bedre til en benzin.

sttn

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #11 Dato: 05. Juni 2012, 13:09 »
110.000km nej det burde ikke være et problem så ud og rul en lang tur og få gerne lidt histore fra ejer/forhandler.

alt går istykker så jo ælder biler er tja jo flere udgifter

er det en Benzin eller Hdi ( hdi skal du regne med filterskift tro omkring de 120.000?) og huske der er rem i motor DER skal skiftes ved bestemt km/år ved ikke om Benzin har kæde eller rem

hvis eller den har fået service på et Peu værksted så er der motor garanti på 200.000km på vise stumper
« Senest Redigeret: 05. Juni 2012, 13:11 af sttn »

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #12 Dato: 06. Juni 2012, 12:59 »
308eren har kædetræk på benzinmodellerne, så der sparer man da tandremsskiftet.

TT

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #13 Dato: 23. Juni 2012, 19:01 »
Jeg vil lige følge op på min tråd.

Jeg har været rundt hos en række forhandlere, både Peugeot- og andre bil forhandlere. Der var kun én som sagde at jeg kunne købe en Diesel.

Jeg har nu købt en 308 1,6 VTi Comfort Plus SW årgang 2009 i benzin der har kørt 24.000 km. Det er virkelig en dejlig bil.

Tak for råd og vejledning.

Nu skal den lige have lidt ekstra udstyr.

1. Den har ikke tågelygter, det skal jeg have monteret.
2. Den skal have aftrækkelig træk
3. Den skal have rustbeskyttelse - PAVE
4. Måske en fartpilot

Hvis I har erfaringer med noget af ovenstående, skal det laves hos Peugeot eller hur? så vil jeg meget gerne høre det...

rem-dk

  • Gæst
RE: Peugeot 308 Benzin eller Diesel
« Svar #14 Dato: 23. Juni 2012, 20:33 »
Tågelygterne kan du måske spare væk. De kan alligevel ikke bruges lovmæssigt til noget som helst.
Har tågelygter på min 406 XS4, og bruger dem aldrig nogen sinde.

De må som bekendt kun bruges når det er tåget, eller som kørelys om dagen.

Held og lykke med bilen.:-)