Forfatter Emne: Klimaanlæg utæt under garanti - nu helt defekt udenfor garantien.  (Læst 3553 gange)

NielsJohansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Da det blev lunt i foråret opdagede jeg, at min 407 slet ikke kølede. Der blev påfyldt nyt kølemiddel, og efter lidt diskussion blev det dækket af garantien hos det autoriserede værksted.
1,5 måned efter er det tomt igen og nu er det pludselig kondenser der er utæt og værkstedet påstår, at det var ikke det der var galt første gang.
Det skurrer voldsomt i mine ører, især når jeg hører hvad kondenseren koster at få skiftet.

FDM siger det er desværre en ofte set henholdende taktik fra værksteder, som først konstaterer den egentlige (og væsentlig dyrere) fejl når garantien er udløbet og bare fylder anlægget op under garantien.

Jeg er ellers rigtig godt tilfreds med mit værksted, så jeg blev ærlig talt lidt skuffet.

Nogen der har oplevet tilsvarende?
Niels Johansen
Peugeot 508 SW 1,6 hdi 2013

silverfox

  • Gæst
Du har under alle omstændigheder 2 års reklamationsret hvor værkstedet indenfor de første 6 måneder skal bevise at fejlen ikke var tilstede da du fik bilen. Er du ude over de 6 måneder? Mange forhandlere siger "3 måneders garanti" og tror at de kan omgå købeloven på den måde...

NielsJohansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ja, de 6 mdr gik umiddelbart efter første reperation og værkstedet siger, at de kontrollerede om anlægget var utæt da de fyldte det op. Men jeg mener at kunne huske at værkføreren netop sagde, at de ville vente med sporestof til hvis det løb ud igen, fordi de netop mente, at det væsken var fordampet af naturlige årsager (men jeg er ikke sikker)?
Souschefen siger de altid hælder sporemiddel i når de fylder ac op, men det er jo temmelig dyrt, så burde det ikke stå specifikt på regningen? Der står kun kølemiddel og hjælpematerialer.
Niels Johansen
Peugeot 508 SW 1,6 hdi 2013

NielsJohansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ja, de 6 mdr gik umiddelbart efter første reperation og værkstedet siger, at de kontrollerede om anlægget var utæt da de fyldte det op. Men jeg mener at kunne huske at værkføreren netop sagde, at de ville vente med sporestof til hvis det løb ud igen, fordi de netop mente, at det væsken var fordampet af naturlige årsager (men jeg er ikke sikker)?
Souschefen siger de altid hælder sporemiddel i når de fylder ac op, men det er jo temmelig dyrt, så burde det ikke stå specifikt på regningen? Der står kun kølemiddel og hjælpematerialer.
Niels Johansen
Peugeot 508 SW 1,6 hdi 2013

silverfox

  • Gæst
Man vil nok ikke bruge sporemiddel, hvis man mener at væsken blot er fordampet og man ellers konstaterer at systemer er tæt.

Problemet er at værkstedet kan have ret. Kølemidlet kan være fordampet og der kan efterfølgende være kommet en skade på kondenseren. Jeg kan dog godt forstå hvis du synes det lyder forkert....

NielsJohansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ja, der er jo en mulighed for at skaden opstår efter sidste reperation, men jeg må indrømme det bliver vanskeligt at overbevise mig om hvad der rent faktisk er rigtigt.
Spændt på at se hvad værkføreren siger når han vender tilbage.
Niels Johansen
Peugeot 508 SW 1,6 hdi 2013

NielsJohansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Værkføreren vendte tilbage idag og forklarede mig, at de var helt sikre på det hul der nu var i kondenseren ikke havde været der da anlægget blev fyldt op - hvis det havde ville kølemiddel være løbet ud i løbet af max 2 dage og ikke 1,5 måned.
Han tilbød mig at sætte en ny kondenser i og min andel ville så være 2.500,-
FDM synes jeg skal sige ja, idet det vil være en meget svær sag at løfte, selvom man kan hævde at den første opfyldning var en reperation med garanti.
Så det bliver også min beslutning - en ny kondenser monteret til den pris er et godt tilbud, ligegyldigt hvem der så har ret og da jeg har tænkt mig at beholde bilen 5-6 år til går den del da ikke i stykker - forhåbentlig.
Niels Johansen
Peugeot 508 SW 1,6 hdi 2013

silverfox

  • Gæst
Det synes jeg lyder særdeles rimeligt fra forhandlerens side. Du har jo egentlig ikke ret til at få kompensation, men du får det alligevel. Det er god service...

rem-dk

  • Gæst
Fint tilbud og fornuftig beslutning fra din side efter min mening.
Man når længst i en positiv ånd, også med værkstedsbesøg.
Det er i hvert fald min egen gode erfaring.