Forfatter Emne: Syns problem, for høj Lambda.  (Læst 1683 gange)

DaFr

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Syns problem, for høj Lambda.
« Dato: 15. Juni 2012, 11:05 »
Hej med jer…

Jeg har et spørgsmål til jer herinde…

Jeg har i dag været til syn med min ”gamle” Peugeot 405 1.8i (XU7JP-LFZ) fra år 94.
Han var nu ellers tilfreds med den, fint alt sammen….. Lige indtil han smed testeren på den, den havde for høj Lambada værdi, 1,04 målt den efter utallige forsøg…. Piv!!

Så er det jeg står som hobby mekanikker og tænker, hvad gør jeg nu? Altså, jeg kunne køre den på værksted og lade dem starte med at skifte ting fra en ende af, og betale ”gud ved” hvor mange penge for det. Og det er jo også lidt svært for mig at se om det hjælper hvis jeg gør noget selv, for kan jo ikke teste Lambada tal selv.

Så er det jeg vil høre nogen af jer med erfaring, om I har en god ide, om det måske er et kendt problem med den motor… ?

Men har lagt mærke til en ting, det er lidt som om jeg har svært ved at holde den ved fast omdr-tal ved lave omdr. men kun når den er ubelastet ikke når jeg køre. Og da den blev holdt omkring de 3000omdr. ved testen der huggede og pludderede  den lidt, men kun lidt. Men har ingen ide om det hænger sammen med at den har for høj værdi…
 
Er der steder jeg ”ikke” har nød at lede, såsom map-sensor, gasspjæld-potmeter, indsugnings-temp. osv… ved godt at selved Lambda-sonden var et sted at starte.

Hjææælp….! ideer og erfaring søges.

Hilsen Dan F.

P.S. Skal lige tilføje, at der er nye tændrør og luftfilter monteret for 2000 km siden, mener selv jeg køre på
ordentligt benzin(V-Power). Den har fået indsugnings-rens ved sidste olieskift for 3000 km siden.
« Senest Redigeret: 15. Juni 2012, 11:15 af DaFr »

folsgaard

  • Gæst
RE: Syns problem, for høj Lambda.
« Svar #1 Dato: 15. Juni 2012, 12:40 »
Er det nemmeste (og billigste) ikke at smide den ned på det lokale værksted og betale 3-500 kr. for at få udlæst eventuelle fejlkoder i motorstyringen.

Jeg har gjort det flere gange netop for at undgå at købe sig fattig i diverse stumper.

DaFr

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Syns problem, for høj Lambda.
« Svar #2 Dato: 15. Juni 2012, 13:01 »
Jo men kan de læse noget på den?

Synes at ha fået fortalt i nogen andre indlæg, at motorstyringen er så gamel at der ikke er nogen livedata at læse fra den, man kan kun se hvis der er noget direkte defekt... Og er der det, feks en lambdasonde, så får jeg vel besked via lampen i instrumentbordet.

Men det er da et forsøg værd selvfølgelig..

folsgaard

  • Gæst
RE: Syns problem, for høj Lambda.
« Svar #3 Dato: 17. Juni 2012, 10:52 »
Jeg havde en skoda felicia fra 96 med defekt lampdasonde og der fik jeg aldrig besked via instrumentbrættet.

Jeg fik den kørt til mekanikeren og lavet en fejludlæsning der konstaterede at lampda sonden var synderen, men om det var via livedata eller deciderede fejlkoder han udlæste ved jeg ikke.