Forfatter Emne: Klonk fra forende 406-2001  (Læst 2252 gange)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Klonk fra forende 406-2001
« Dato: 25. Juni 2012, 02:31 »
Hej - Har været hos min bror i sommerhus et stykke tid nu. Det er en ujævn grus/jord vej. Når jeg kører på den "klonker" det lystigt fra forenden - mest i venstre så vidt jeg kan høre. Det mystiske er: At når jeg så får givet noget gas på asfaltvej et par gange, er det ligesom at noget falder på plads, og klonkene holder op. Har prøvet at få den til at klonke ved stilstand uden held. Mistænker: Bærekugler, tårnlejer, stabilisatorstænger (Der ik var opfundet da jeg blev udlært) Vil gerne ha' et godt bud på hvor jeg skal begynde at kigge.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

dalle83

  • Gæst
RE: Klonk fra forende 406-2001
« Svar #1 Dato: 25. Juni 2012, 10:05 »
Citér
Guppy skrev:
Hej - Har været hos min bror i sommerhus et stykke tid nu. Det er en ujævn grus/jord vej. Når jeg kører på den "klonker" det lystigt fra forenden - mest i venstre så vidt jeg kan høre. Det mystiske er: At når jeg så får givet noget gas på asfaltvej et par gange, er det ligesom at noget falder på plads, og klonkene holder op. Har prøvet at få den til at klonke ved stilstand uden held. Mistænker: Bærekugler, tårnlejer, stabilisatorstænger (Der ik var opfundet da jeg blev udlært) Vil gerne ha' et godt bud på hvor jeg skal begynde at kigge.

stabilisatorstænger er et godt bud.

folsgaard

  • Gæst
RE: Klonk fra forende 406-2001
« Svar #2 Dato: 25. Juni 2012, 15:37 »
Jeg har lige skiftet både tårnlejer og forreste stabilisatorstænger på min 406.

Kontrol af tårnlejer:
Løft begge forhjul og drej hjulene helt ud i yderpositionerne skiftevis højre venstre. Fjedrene skal følge med. Hvis fjedrene sidder fast i toppen, eller går trægt, har mislyde eller andet er tårnlejerne gået.

Det er heldigvis nemt at skifte, men reservedelene koster.

jeg ville nok starte med at skifte stabilisator arme da 2 stk koster omkring 300 kr. og tager 30 min at skifte

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: klonk
« Svar #3 Dato: 25. Juni 2012, 23:52 »
Takker - Kan se at m.h.t. tårnlejer kan man relativt billigt købe selve lejet - og en del dyrere købe hele klumpen (Ve' ik hva' den hedder) Er det muligt, før man adskiller det at se om man kan nøjes med kun lejet eller skal ha' det hele? Ka' nok være svært ku' jeg tænke mig. Men vil li'e rykke lidt i kødbenene først. De har da vist lidt en sygdom med lyde fra alle de forskellige lejer, led og stænger, ka' jeg se ved at kigge på nettet. Måske man bare skulle skifte hele dynen, når nu man var i gang :)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

dalle83

  • Gæst
RE: Klonk fra forende 406-2001
« Svar #4 Dato: 26. Juni 2012, 07:10 »
Citér
Guppy skrev:
Takker - Kan se at m.h.t. tårnlejer kan man relativt billigt købe selve lejet - og en del dyrere købe hele klumpen (Ve' ik hva' den hedder) Er det muligt, før man adskiller det at se om man kan nøjes med kun lejet eller skal ha' det hele? Ka' nok være svært ku' jeg tænke mig. Men vil li'e rykke lidt i kødbenene først. De har da vist lidt en sygdom med lyde fra alle de forskellige lejer, led og stænger, ka' jeg se ved at kigge på nettet. Måske man bare skulle skifte hele dynen, når nu man var i gang :)

Kommer den lyd når du drejer rattet fra side til side,ka det vær tårnlejer. Er det når du kør på udjævn vej,er det ik tårnlejer.

folsgaard

  • Gæst
RE: Klonk fra forende 406-2001
« Svar #5 Dato: 26. Juni 2012, 12:41 »
For at se om lejet er defekt blir du nødt til at have hele molevitten af, og hvorfor så ikke skifte det hele hvis det er defekt?

Jeg ville stadig starte med at skifte kødbenene da det er billigt givet ud.

dalle83

  • Gæst
RE: Klonk fra forende 406-2001
« Svar #6 Dato: 26. Juni 2012, 13:06 »
Jamen istedet for at skifte alt mulig og prøve sig frem,så få da løftet bilen op,og mærk efter slør... :)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: du har da ret
« Svar #7 Dato: 27. Juni 2012, 01:58 »
du har da ret Dalle. Men sagen er at jeg har adgang til lift m.m., er temmelig doven hvad angår at kravle på mine knæ :) Hvilket de heller ik holder til mere. Så hvis jeg kunne nøjes med at hejse den den ene gang og have stumperne klar, så kunne jeg godt leve med at der kom et par stænger på der måske kunne ha' holdt lidt længere :) Er gammel Rally/Folkeræs-mekaniker, så jeg ved godt hva' der kan klares med en donkraft. Men dilemmaet er at jeg ikke vil ha' andre til at skrue i mine biler, men selv ikke har den fysik jeg havde som 20 årig.  Så er det er der at et internetforum kommer ind. Genialt til at tage sigte på problemet, og vide hvad man skal skyde med, endnu før man får beskidte hænder:) Er stadig medlem på Golf2.dk hvor jeg hjælper mange og selv har fået meget hjælp. Men Puggens teknik er jeg først ved at lære om nu, så tilgiv mig hvis mine spørgsmål virker lidt naive, her i begyndelsen ;). Vil vædde med at jeg om et år, her på sitet kommer med flere svar end spørgsmål. Har fået yderst brugbare svar bare på denne ene tråd, så jeg er kommet for at blive hehe

mvh Flemming
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)