Forfatter Emne: Fraskrivelse af garanti på funktion  (Læst 3357 gange)

Goke

  • Gæst
Fraskrivelse af garanti på funktion
« Dato: 25. September 2012, 09:46 »
Hej,

Kan en bilforhandler fraskrive sig at udbedre en fejl på garantien, blot fordi den givne funktion ikke er med på salgsannoncen?

Helt konkret drejer det sig om sædevarme i min 307 SW.
Den virker ikke, og min bil er stadig indenfor 6 mdrs 100% garanti, som står på min slutseddel.
Sædevarme er med som standard på min model.

Men da jeg ringer til fohnadleren for at booke tid, siger han jeg aldrig har købt en bil med sædevarme, for det skriver han aldrig på peugeot annoncer, da det "hele tiden går i stykker".

Så er mit spørgsmål: Kan han fraskrive sig forpligtelsen at udbedre fejlen på garanti, blot fordi han undlader at skrive funktionen på salgsannoncen. Det er jo med som standard!!?

Han skriver heller ikke, at der f.eks. er en bagrude visker - men vil han godt dække.

Goke

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #1 Dato: 25. September 2012, 11:45 »
Eftersom sædevarme er standard på en 307 T6 SW'er, og det ikke er en sldidel, er der vel ikke noget at rafle om? De skal de vel bare lave?

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #2 Dato: 25. September 2012, 12:50 »
Hej

Selvfølgelig skal det da virke, der er jo en knap til at tænde med, og det er beskrevet i instruktionsbogen.

Sikke en klaphat til forhandler, lad os da høre, hvem det er. Der er vel også andre ting på bilen, som han ikke skriver er der, f.eks. blinklys, horn, lys, vinduesvisker osv osv.

Jeg mener ikke der er noget at rafle om.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

sttn

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #3 Dato: 25. September 2012, 17:42 »
Hej

Tro han bare du selv lige har monteret en knap til sæde varme for ikke at snakke om sædevarmen ,som de andre skriver helt gag-gag .

det minder mig om en der havde lejet en 307 Cab.. der var glide skinden gået istykker så sædet gled frem og tilbage ,det var bare sådan havde de sagt i udlejningselskabet , der er sku også gag-gag

Goke

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #4 Dato: 25. September 2012, 20:17 »
Rart at høre, at jeg ikke er den eneste som syntes det lyder skørt.
Jeg har en mail direkte fra Peugeot DK, hvori der står at sædevarme er standardudstyr på 307 SW T6 modellen.

Ergo kan han undlade at nævne noget som helst i annoncen - det er stadig dén bil man køber. Og som i nævner, der står heller ikke den har forlygter, blinklys, vinduesviskere etc. etc. men det skal jo selvfølgeligt også virke..

gak gak.

Jeg ser frem til hvad han siger, når jeg på fredag afleverer bilen...

MortenKaa

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #5 Dato: 25. September 2012, 20:17 »
Mig bekendt, kan han ikke fraskrive sig forpligtelsen til at reparere sædevarme, med mindre der står på slutsedlen, at det ikke virker.

Han har pligt til at gøre dig opmærksom på at det ikke virker, da du ved købet naturligt vil forvente at der er sædevarme.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #6 Dato: 25. September 2012, 21:52 »
Sædevarme koster en bondegård til en 307  , det er komplette med betræk og skum  prisen er   ca 7000 kr  for  ryg og bund   det er nok der den går galt  , men det er en garanti sag  for ellers skulle han have gjort dig opmærksom på det ved købet og solgt den uden sædevarme

silverfox

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #7 Dato: 26. September 2012, 12:50 »
Sikke noget vrøvl!
Den forhandler har ikke en chance rent juridisk!

Thomas P

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #8 Dato: 26. September 2012, 22:04 »
Se lige under sædet om det ikke bare er stikket der er faldet af

Goke

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #9 Dato: 27. September 2012, 10:31 »
Jeg talte med ham igen igår, og han påstår hårdnakket at han ikke vil lave sædevarmen da "de altid går i stykker på Peugeot".

Jeg er enig i, at han juridisk ikke har en chance af flere årsager:
1. Han tilbyder mig 6 mdrs 100% garanti, uden forbehold
2. Han gør ikke opmørksom på, at sædevarmen ikke virker, eller at han ikke vil dække rep deraf.
3. Hans argument med "at sædevarme ikke er nævnt i annoncen" holder ikke, for han nævner jo heller ikke blinkys, dythorn, vinduesviskere etc etc.
4. Peugeot DK skriver sort på hvidt, at sædevarme er standardudstyr på en 307 SW T6 model.
5. Dermed kan jeg jo ikke undgå at købe funktionen med
6. Sædevarme-knapperne er tilstede, og er omtalt i manualen.

Det eneste problem er, at blande jura ind i sagen, tager en EVIGHED, og koster mange mandetimer med tovtrækning.

Jeg kan da godt forstå at reperationen kan være dyr, men det er vel ikke mit problem, når han vælger at have en sådan bil til salg?

Gode råd til at gribe sagen an på?

MarkA

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #10 Dato: 27. September 2012, 11:21 »
Hvorhenne har du dog handlet med sådan en mand? :o

midph

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #11 Dato: 27. September 2012, 13:03 »
..du får lige en smøre fra Ekstra Bladet vedr. køb hos forhandler..privat er en lidt anden ting..;-)
 Med køb af en brugt bil følger altid risikoen for uforudsete udgifter, når skidtet går i stykker.

Reglerne er komplicerede, og brugtbilsbranchen er broget. Så broget, at brugtbilsforhandlerne ligger på andenpladsen over de mest problematiske brancher på Forbrugerstyrelsens hjemmeside firmatjek.dk.

Derfor har vi bedt FDM og Forbrugerstyrelsen om at forklare, hvad der er op og ned, når det kommer til dine rettigheder.

FDM: Ugler i mosen - hold dig væk

– Brugtbilkøbere har ofte et håb om, at de er heldige, og at netop deres bil er uden problemer. Derfor er der heller ikke så langt til en skuffelse.

Sådan forklarer FDMs advokat Lennart Fogh, at organisationen hvert år modtager tusindvis af klager fra bilkøbere, som føler sig uretfærdigt behandlede.

Og selvom du har krav på, at bilen er i orden på leveringstidspunktet, så har han et godt råd til bilkøbere, som værdsætter deres tid:

– Kan du se på slutsedlen, at der er ugler i mosen, så skal du være varsom, for det kan betyde, at man skal køre en bøvlet sag.

Få lavet en test
I stedet anbefaler han, at ofre lidt flere kroner inden handlen for så at spare på besvær, bekymringer og måske ekstraudgifter i sidste ende:

– Hvis kunden får lavet en brugtvognstest, inden han skriver under, så ved han, hvilke fejl bilen indeholder, og så kan han bedre forholde sig til, om det er noget, han tør kaste sig ud i, siger advokaten.

På den måde står begge parter også bedre for at fastsætte den rigtige pris, mener han.

En garanti er også noget Lennart Fogh anbefaler varmt – jo længere periode, jo bedre. Faktisk mener han, at man skal betragte den som et stykke ekstraudstyr, som har en værdi på linje med et airconditionanlæg.

Garanti og reklamation
– Garanti er ikke noget, man har krav på, men det er rigtig godt – og det er nemmere at forhandle på en nyere bil.

Til forskel fra reklamationsretten, som alle bilkøbere har, så dækker en garanti de fejl, som opstår i en periode efter du har fået leveret bilen. Reklamationsretten gælder kun de fejl, som allerede var på bilen, da du overtog den.

Men ifølge advokaten tjener reklamationsret og garanti også et andet formål:

– Tør forhandleren stå inde for sit produkt? Tør han give en garanti? Det er også en måde at tjekke forhandleren på. Jo mere han er indstillet på det, jo mere åbne kort spiller han med. Og jo mere han prøver at komme uden om sine forpligtelser, jo mere skal man være oppe på mærkerne, for det er måske et lille signal om, at der er noget galt.

Forbrugerstyrelsen: Vi har mange bilklager

'Købt som beset', 'sælges uden reklamationsret' eller 'der gives afslag for fejl'. Sådan lyder nogle af de kreative formuleringer, en brugtbilshandler kan finde på at skrive ind i slutsedlen for at undslippe de regler, der skal beskytte dig, som ikke handler med biler til daglig.

Men uanset hvor mange julelege forhandleren finder på, så kan han ikke løbe fra købeloven, lyder det fra Michael Nielsen, som er fuldmægtig hos Forbrugerstyrelsen, der modtager mange klager over biler:

– Reklamationsret er noget, alle forbrugere har ifølge købeloven. Du kan ikke komme uden om det.

Hvem har bevisbyrden
Den betyder, at du kan få lavet de mangler, bilen havde, da den blev leveret. Og da det kan tage et stykke tid at opdage manglerne, har du i første omgang et halvt år til at råbe op. I den periode skal sælgeren bevise, at fejlen IKKE var der, da han gav dig nøglerne.

Derefter har du yderligere halvandet år til at reklamere, men her skal du selv kunne bevise, at fejlen VAR på bilen ved leveringen – en noget sværere opgave.

En helt anden sag er det, hvis sælgeren fortæller dig om en fejl inden handlen og giver rabat for den:

– Siger han, at motoren ikke virker, fordi noget er i stykker, kan du ikke reklamere over det. Så er genstanden jo præcis, som du havde regnet med, siger Michael Nielsen og fortsætter:

– Men hvis han bare siger: 'Bilen virker ikke', så er det et generelt forbehold, og det må han ikke over for forbrugeren.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #12 Dato: 27. September 2012, 17:41 »
Hej
Ja det er sgu det evindelige problem med den slags pampere, gider man tage kampen. Hans argument med at det altid går i stykker, er da noget af det dummeste jeg har hørt længe. Jovist har han ganske ret, men det er under ingen omstændigheder et argument for ikke at skifte det.
Vil du ikke sige, hvem manden er, så prøv at søge lidt på nettet, kan være du kan finde andre i samme situation som dig.

Jeg tror lige så godt du kan tage kampen med ham nu, det er trods alt en ret dyr reparation. Prøv at forestille dig, hvis du får f.eks motorhaveri. Så kan du da være helt sikker på at, kampen blir endnu værre.

Umiddelbart er det vel fdm og forbrugerombudsmanden, man ville forsøge med. Tror ikke du kommer længere med at diskutere med den klaphat. Spørgsmålet er om man ikke lige så godt kan smide en advokat på sagen med det samme. Jovist det koster noget, men et nyt sæde er jo heller ikke gratis. Og så har du jo lagt linjen, hvis det skulle komme yderlige ting under garantien.

Ps: Jeg synes bestemt at du skal offentligøre hans navn til skræk og advarsel for andre. Forholder det sig som du beretter, fortjener han al den dårlige omtale han kan få.


Citér
Goke skrev:
Jeg talte med ham igen igår, og han påstår hårdnakket at han ikke vil lave sædevarmen da "de altid går i stykker på Peugeot".

Jeg er enig i, at han juridisk ikke har en chance af flere årsager:
1. Han tilbyder mig 6 mdrs 100% garanti, uden forbehold
2. Han gør ikke opmørksom på, at sædevarmen ikke virker, eller at han ikke vil dække rep deraf.
3. Hans argument med "at sædevarme ikke er nævnt i annoncen" holder ikke, for han nævner jo heller ikke blinkys, dythorn, vinduesviskere etc etc.
4. Peugeot DK skriver sort på hvidt, at sædevarme er standardudstyr på en 307 SW T6 model.
5. Dermed kan jeg jo ikke undgå at købe funktionen med
6. Sædevarme-knapperne er tilstede, og er omtalt i manualen.

Det eneste problem er, at blande jura ind i sagen, tager en EVIGHED, og koster mange mandetimer med tovtrækning.

Jeg kan da godt forstå at reperationen kan være dyr, men det er vel ikke mit problem, når han vælger at have en sådan bil til salg?

Gode råd til at gribe sagen an på?
« Senest Redigeret: 27. September 2012, 17:48 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

sttn

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #13 Dato: 27. September 2012, 19:33 »
Hej

Tjaa lidt af en påstand ( at sædevarmen altid går istykker) vores virkede da efter knap 8 år.

du bør dog ikke lægge dit knæ ned i sædet det kan med føre at det kan gå kaput

Goke

  • Gæst
RE: Fraskrivelse af garanti på funktion
« Svar #14 Dato: 28. September 2012, 14:34 »
Seneste nyt er, at de vile tage en snak om det i huset, med deres forening og advokat.

Fint med mig - jeg mener stadig jeg har min gode ret på plads.
Vender tilbage når der kommer en afklaring..