Forfatter Emne: Catalytic converter fault og bilen ryster voldsomt  (Læst 3373 gange)

abhansen

  • Gæst
Catalytic converter fault og bilen ryster voldsomt
« Dato: 30. Maj 2011, 13:36 »
Hej alle,

Jeg er, en stadig, glad ejer af en Peugeot 307 2.0 SE fra 2002. Jeg har dog det problem, at den er begyndt at melde en fejl der hedder "Catalytic converter fault". Derudover ryster bilen meget markant når den er kold og trækkraften er meget svag. Rysteriet forsvinder dog så snart bilen er blevet en lille smule varm samt man slukker og starter den igen.

Jeg har for mindre end et halvt år siden fået skiftet katalysatoren, da den døde. Problemet eksisterede dog også før den blev skiftet.

Inden jeg begynder at kaste alt for meget tid efter reperationer og materialer, vil jeg høre, om der er nogle venlige sjæle, der måske kan gennemskue, hvorfor det sker. Mit umiddelbare bud er, at det er måske er en sensor/sonde der skal skiftes, men kan det på virke sådan et rysteri af motoren?

Det skal siges, at min viden om bilmotorer osv. ikke ligefrem er imponerende.

larsK

  • Gæst
RE: Catalytic converter fault og bilen ryster voldsomt
« Svar #1 Dato: 02. Juni 2011, 18:36 »
få sat en tester på hos peugeot så fortæller den dig hvad deer er galt

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Catalytic converter fault og bilen ryster voldsomt
« Svar #2 Dato: 18. Oktober 2012, 19:36 »
Hej ab hansen.
Min P 307 1,6 benzin fra 2002 / kørt 250.000 km har nu periodisk fået samme nøkker som din beskrivelse - vil gerne høre hvad du gjorde for udbedring af problemet sidste år.

Jeg har zappet lidt rundt på nettet og kan se, at der forsøges diverse med mere eller mindre heldigt udfald.   Der nævnes bl.a. dårlig motoroliekvalitet, manglende Bel-Add behandling, tilkoksede ventiler, noget med hydr. ventilløftere som ej fungerer optimalt, manglende benzinfilter på modellen, lambdasonder m.v.

Jeg har haft bilen i 6 måneder, og kender ikke meget til eventuel årsag (har tidl. kørt Madza 626, hvor der aldrig var tekn. problemer, men den var ret rustvillig) - så hvis nogen af Jer kan give indspark til løsning af denne fejlmelding, vil jeg blive glad (meget glad).

På forhånd TAK.

v h:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

rem-dk

  • Gæst
RE: Catalytic converter fault og bilen ryster voldsomt
« Svar #3 Dato: 18. Oktober 2012, 21:25 »
Det kunne være de hydrauliske ventilløftere der er defekte. Har selv oplevet dette på min 406 med samme motor.
Det er ikke et ukendt fænomen på denne ellers fine motor.

Beskrivelsen af symptomerne passer nøjagtigt på dem jeg havde med kold motor. Fejlmeldingen kom altid efter få minutters gang med kold motor, når den først var blevet lidt mere varm gik det bedre.

Min historie endte med nye ventilløftere for ca. et år siden, og efter dette har den fungeret perfekt under alle forhold både varm og kold.

Jeg skal lige tilføje at Peugeot´s motorgaranti til 200.000 km. dækker disse ventilløftere hvis bilen er serviceret hos dem. Mine blev dækket af denne garanti.
Har idag en dejlig velfungerende bil.