Forfatter Emne: Reduceret trækkraft ved højere omdr. 406 2,2 HDi  (Læst 2165 gange)

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
Reduceret trækkraft ved højere omdr. 406 2,2 HDi
« Dato: 18. Oktober 2012, 23:01 »
Hej.

Min ellers så velkørende 2,2 HDi motor synes at mangle noget trækkraft i det højere omdrejningsområde. Den er opgivet til at skulle kunne køre (fra fabrikken) 201 km/t, men hundrede km på autobahn, for noget tid siden, viste noget andet. Jeg kunne presse den op på omkring de 170 ifølge GPS.
Efterfølgende har jeg skiftet partikelfilteret og det har givet godt 5 km/t.

Hvad kan forsage reduktion af trækkraften? Det er vel ikke kun slitage.

Kan en tilkokset EGR ventil gøre dette? Og vil der ikke komme en fejlmeddelelse, hvis ventilen ikke kan arbejde? Det er bare én af de ting jeg har overvejet om det kunne være årsagen.

Håber på nogle gode bud.

Mvh.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Reduceret trækkraft ved højere omdr. 406 2,2 HDi
« Svar #1 Dato: 18. Oktober 2012, 23:38 »
Hvad med et for lavt turbotryk ?

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Reduceret trækkraft ved højere omdr. 406 2,2 HDi
« Svar #2 Dato: 19. Oktober 2012, 06:49 »
Citér
KHJ skrev:
Hvad med et for lavt turbotryk ?


Det kunne jo sagtens være en mulighed. Hvor stort et tryk skal den give ved max tryk? Og er denne type motor kendt for at revne trykrør/vacuum slanger til turbo?
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Reduceret trækkraft ved højere omdr. 406 2,2 HDi
« Svar #3 Dato: 19. Oktober 2012, 18:45 »
Jeg mener i forhold til de andre at 2,2 4HX  at turbo virker modsat  dvs hvis der ikke er noget vacum på røret giver den fuld tryk  , prøv og tjek vacumdåsen til swirl spjæld den sidder på topstykket i enden over gearkassen  hvis den bliver utæt er der turbofejl somregel for højt  tryk og den vil gå i limp home mode